Mäta Volt och Ampere från Triac

Skriv svar
Jonas Ramsell
Ungskog

Mäta Volt och Ampere från Triac

Inlägg av Jonas Ramsell »

Hej på er!
Frågan gäller att jag vill mäta Volt och Ampere till tändelement.
Jag har försökt läsa här på forumet och även på nätet.

Volt
Som jag förstår borde det gå att mäta Volt mellan plintarna där tändelements kablar är fastskruvade.

Ampere
Det borde gå att använda en tångampermeter runt en av kablarna.

Anledningen till frågan är att jag såg inlägg på nätet om att pga PWM regleringen, sönderhackad sinus mm mm, halvledare och annat kunde ett specialinstrument eventuellt krävas.

Med min begränsade förståelse för elektronik tror jag ändå att man borde kunna mäta Volt mellan polerna och Ampere runt kabeln och därefter räkna ut effekten (P=U x I), kan man göra så enkelt?
Panna: Effecta 220
Brännare: KMP PX21 från 2005, KMP PX22 från 2017
Dragbegränsare: Tigex 25
Ackumulatortank: 750 liter från Borö
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Mäta Volt och Ampere från Triac

Inlägg av Stegatorparn »

Det ska fungera. Strömmen till tändelementet är antingen till eller från.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jonas Ramsell
Ungskog

Tack, då vet jag.
Åker hem i morgon och ska kolla alla tips och mätresultat jag har härifrån. Något måste ju skilja sig på min brännare.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Borde fungera fint.

Ett litet generellt förtydligande:

PWM används i normalfallet för likström. Man pulsar då hela spänningen till och från i hög frekvens, så signalen ser ut som en fyrkantsvåg, till exempel 0–12 V. Det man faktiskt reglerar är pulsbredden (arbetscykeln). Lasten ”ser” då ett medelvärde över tid, och varvtal eller moment förändras som en följd av detta. Effekt och ström blir alltså resultat av både arbetscykeln och lastens egenskaper, inte något som styrs direkt.

För växelström används istället det man ofta kallar fasstyrning eller ”dimmerteknik”. Då klipper man delar av sinusvågen. Antingen klipper man bort början och slutet av varje halvperiod, eller så klipper man topparna, beroende på applikation. För motorer vill man normalt behålla vridmomentet, och då används oftast klippning av början/slutet av sinusvågen. För belysning klipper man istället topparna.

I båda fallen brukar vanliga mätinstrument visa ett stabilt och användbart värde, eftersom de medelvärdes- eller RMS-beräknar signalen. Det fungerar alltså normalt bra att mäta spänning mellan polerna och ström med tång runt en av ledarna.

Vill man däremot se de verkliga vågformerna – alltså hur spänning och ström faktiskt ser ut över tiden – då krävs ett oscilloskop.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Jonas Ramsell
Ungskog

Tack, jättebra förklaring!
Jag jämför mätvärden från flera brännare, så för nu räcker det att veta att de mätinstrument jag har fungerar.
Intressant att du berättade lite mer om hur det fungerar. Jag gillar att förstår vad jag håller på med.

För ett 10-tal år sen, kom jag på nu, hade jag ett litet vindkraftverk. Då köpte jag en PWM regulator till dumplasten, som bestod av en 12 V doppvärmare som jag hade i en liten tunna. Men jag förstår först nu vad som egentligen hände i regulatorn 😀
Skriv svar