Denna vintern har bara varit problem efter problem tyvärr, för ett tag sedan beställde jag hem nya flamvakter 45c för våran hade ett par år på nacken, innan byte funkar allt normalt, byter till nya o skruven vill inte gå, byter till den andra nya o skruven vill inte gå. Sätter tbx den gamla o skruven går normalt igen. Men nu så gick den gamla som funkade sönder (ena kontaktpliten eller vad det heter gick av) beställde hem 2 nya ifall det var nåt fel på som andra. Provar båda 2 o samma problem. Vad fasiken kan det var? Kopplar man förbi flamvakten alltså bara kopplar ihop båda kontakter i varandra så går skruven.
Är rätt ny på pellets förutom the basics då min far alltid tagit hand om pannan tidigare så när det strular behöver jag lite hjälp på vägen, trevlig helg! MVH
Brännare Roslagsbrännaren rb20
Panna calmarpannan opex
Flamvakt problem
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Flamvakt problem
Är startdosen tillräckligt stor så det brinner rejält efter antändning? Sannolikt kommer inte de nya flamvakterna upp i 45°C.
Matar inte skruven tillräckligt, kan det bero på mycket spån i skruv, skruvinlopp och förrådsbotten.
Skulle inte detta vara fallet, kan du öka B4 lite.
Notera inställningen innan du ändrar för att kunna gå tillbaka till ursprungsvärdet.
Matar inte skruven tillräckligt, kan det bero på mycket spån i skruv, skruvinlopp och förrådsbotten.
Skulle inte detta vara fallet, kan du öka B4 lite.
Notera inställningen innan du ändrar för att kunna gå tillbaka till ursprungsvärdet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare