Rökgasanalysator

Skriv svar
Magil
Prima virke

Rökgasanalysator

Inlägg av Magil »

Någon som vet om det går att hyra ett instrument för att mäta rökgaserna? Antingen som man hämtar på plats eller som dem skickar till en, såg att det finns instrument till ventilationskontroll man kan hyra och de skickar hem.

Om man skulle vilja köpa ett instrument, vad är det billigaste man kan komma undan med?

/Mats
Biomatic 20+ från 2006, Bequem 15 brännare från 2006, pelletsförråd 300 liter.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Re: Rökgasanalysator

Inlägg av CPMS »

Hyra? Inte sett men kan ju finnas.

"Blligast"? Skulle tro ett beggat Testo 327-1 (har ett själv från England) men mätcellen/cellerna har begränsad tid/mätcykler så har du otur så hamnar du i samma båt som mig. Mitt fungerade fint i några år men nu behövs en ny syrecell för några tusen. Men instrumentet kostade runt 2000kr beggat och ett nytt Testo idag runt 15-20.000kr skulle jag tro. Finns idag en massa olika instrument men misstänker att man får nog vad man betalar för så billiga "kina" instrument skulle jag inte chansa på, hellre ett begagnat Testo och få byta cell efter ett tag.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Magil
Prima virke

Re: Rökgasanalysator

Inlägg av Magil »

Har sett att det sålts några Testo 327 på Klaravik, frågan är ju då hur funktionen är, det har man ingen garanti på och sen behöver dem väl kalibreras då och då och det kan väl kosta en slant gissar jag.

Ska kolla med sotaren om de hyr ut instrument eller vad det kostar om de ska komma ut och mäta.

/Mats
Biomatic 20+ från 2006, Bequem 15 brännare från 2006, pelletsförråd 300 liter.
Skriv svar