Min sotare tyckte jag kunde låta pelletsbrännaren ladda mina acctakar 2x500liter (den ena innehåller varmvattenslingan). Är det någon som testat detta? Dvs låta brännaren gå på max effekt och slå på vid acctemp på ca 45grader och slå ifrån vid ca 90grader?
Vilka nackdelar ser ni?
Idag eldar jag med ved och överväger att installera en Janfire i min diom DV 25UB från 1990.
Janfie att ladda acctankar 2x500m3 ca en gång per dygn?
45grader a 1000l borde göra ca 52.2kWh.
Med 90% verkningsgrad så tar det
6.3timmar att ladda tanken vid läge 1 på brännaren
4.7 timmar på läge 2/3
3.1 timmar på på läge 4
(12.3kg pellets)
Detta med shunten stängd och noll strålningförlust
Detta är inget svar på din fråga men jag blev lite sugen å se om jag
dög till å räkna lite. Hoppas det stämmer
/Micke.
Med 90% verkningsgrad så tar det
6.3timmar att ladda tanken vid läge 1 på brännaren
4.7 timmar på läge 2/3
3.1 timmar på på läge 4
(12.3kg pellets)
Detta med shunten stängd och noll strålningförlust

Detta är inget svar på din fråga men jag blev lite sugen å se om jag
dög till å räkna lite. Hoppas det stämmer
/Micke.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Janfie att ladda acctankar 2x500m3 ca en gång per dygn?
Helt klart kan du göra så men då är de en förutsättning att acktankarna är riktigt bra isolerade.. Men varför köra upp tankarna till 90°??mith skrev:Min sotare tyckte jag kunde låta pelletsbrännaren ladda mina acctakar 2x500liter (den ena innehåller varmvattenslingan). Är det någon som testat detta? Dvs låta brännaren gå på max effekt och slå på vid acctemp på ca 45grader och slå ifrån vid ca 90grader?
Vilka nackdelar ser ni?
Ju högre temp i tankarna desto mer värmeförluster får du..
Jag kör nu med start 50° stopp 77° o på sommaren start 45° då är botten på tankarna 65° då brännaren stannar.. Kör med brännaren på 12 kW o 72° termostat i laddomaten..
Brännaren går ca 2,5-3 tim (2 på sommaren) varje gång nu då det varit runt -10° men då det blir -30 får den nog gå nästan dygnet runt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ladda acctankar med Pelletsbrännaren
Intressant att höra att det är någon som kör pelletsbrännaren mot acctankar. Min största anledning att köra på det viset är väl först och främst att slippa förändra så mycket vid övergången till pellets samt att jag kan återuppta ved eldningen när som helst.
Vad gäller mina temeratur angivelser så är din reflektion helt riktig de enda temp jag numera kan läsa av är övresta skicktet och det brukar jag ladda mellan 90-95 grader numera då jag eldar med ved för att om möjligt slippa elda mer en en gång per dygn går ner till ca -7grader i bästa fall.
Har du någon extra styrning av brännaren då du kör mot acctankar?
Var finns givare placerade för att styra brännaren då man kör mot acctankar?
Mvh
Mikael
Vad gäller mina temeratur angivelser så är din reflektion helt riktig de enda temp jag numera kan läsa av är övresta skicktet och det brukar jag ladda mellan 90-95 grader numera då jag eldar med ved för att om möjligt slippa elda mer en en gång per dygn går ner till ca -7grader i bästa fall.
Mvh
Mikael
Mith, såg att du råkat skriva m3 i stället för liter, i rubriken. Det blir mycket vatten, det! En miljon liter, närmare bestämt. Lånade Jomils siffror och räknade ut att det skulle ta 4,3 månader att värma, på högsta effekt! Inte illa ment, bara en lek med siffror!
Du kan inte ana hur många trådar det finns på det här forumet, som handlar om ack.tankar! Masor av kunskaper alltså!

Du kan inte ana hur många trådar det finns på det här forumet, som handlar om ack.tankar! Masor av kunskaper alltså!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Ladda acctankar med Pelletsbrännaren
Nix bara tempgivaren till brännaren som sitter vid övre termometern på acktanken ca 40 cm från toppen.. Kan ställa start/stopp temp på brännaren..mith skrev:
Mvh
Mikael
Sen är det en laddomat 10 med 72° termostat som startas av en dykrörstermostat på pannan som är ställd på drygt 70 grader.. Så brännaren startar/stoppas av acktankstempen o laddomaten startas/stoppas av panntempen/dykrörstermostaten..
När jag kör brännaren på 12 kW o laddpumpen på läge 1 går det ut 80° (enligt termometern iaf) till acktanken med 72° termostaten.. Med brännaren på 17 kW går de 85-86° till tanken..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd