Jag och min sambo är helt nya när det kommer till pellets. på våran Mescoli Combifire med en Janfire sitter det också en Värmebaron 9003 elpatron. På väggen sitter en belastningsvakt till elpatronen, VBB12 står det på den.
Värma med pellets i vinter har gått finfint, men nu skulle vi vilja hoppa över på elpatronen under sommaren. Men jag får inte till det, har googlat, pratat med de i min närhet och till och med försökt fråga Chat GTP..... Men får som ingen klarhet i om det är fel på elpatronen eller om det är vi som missar något som behöver göras för att elpatronen ska ta över uppvärmningen.
Jag hade pannan avslagen under natten, sotade ur den på förmiddagen, slog på strömbrytaren till pannan och slog sedan igång elpatronen för första gången. En röd lampa på kretskortet började blinka, hittade manualen på nätet som sa "Indikering, blinkar när inkopplingsfördröjningen är aktiv" och att man ska då tydligen vänta i två timmar. Efter de så blev lampan istället fast röd. Jag har provat att slå av den och trycka så hårt jag kan på återsällningsknappen för överhettningsskyddet, men när jag slår igång den igen så är det fortsatt ett rött sken från lampan.
Och här finner jag ingen mer bra info... Manualen jag hittade nämner inte ens vad den lampan betyder med ett fast sken. Har hittat på google allt från att det är något allvarligt fel till att "vänta 24 timmar så hoppar den igång" men 7-8 timmar senare så har temperaturen i vattnet inte stigit något öht.
Är det någon som har en liknande uppsättning som kan beskriva hur man ska göra? Vilka knappar & vred ska jag slå på/av på pannan för att elpatronen ska vilja ta över? Eller är det bara så pass att elpatronen inte fungerar?
Sedan kommer vi då till min andra funderingen istället.. Är det ens lönt att få igång elpatronen? Eller är det bättre att fortsätta med pellets över sommaren? Och i så fall... Ska man stänga av pannan och bara dra igång den de kvällar vi faktiskt vill duscha? Eller sliter man onödigt på grejerna med start/stopp ?
Jag har nu idag vridit ner shunten till 0 för att stänga av vattnet till radiatorerna, ovanför längs röret sitter vad jag förstår är cirkelationspumpen? Den har i alla fall ett vred (1-3) där den just nu står på 2.. Har aldrig rört den öht sedan vi flyttade in. När vill man ändra på den tex?
Har ni något tips på vad jag kan göra för att antingen få igång elpatronen, eller bara rent effektivisera pelletsförbrukningen speciellt över sommaren så är jag evigt tacksam.
// Mattias