Hej, mitt radiatorsystem har tappat vatten i flera år, men jag har aldrig hittat någon läcka och det har räckt att fylla på en gång per år.
Idag när jag skulle tömma asklådan upptäckte jag tyvärr att den var väldigt blöt, och efter närmare undersökning hittade jag vad jag antar är ett rosthål i tanken, det sipprar vatten. Pannan är från 2006.
Min fråga är: är det bara att bita i sura äpplet och byta hela pannan? Eller finns det något jag kan göra för att iaf få några år till ur den?
Mvh, Tomas
Rosthål
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Rosthål
Kan du ha drabbats av en läckande vacuumventil?
https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... il#p173843
Biomatic är nog den enda pannan med inbyggd läckagerisk redan från fabrik.
Denna vacuumventil borde proppas i alla Biomaticpannor.
https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... il#p173843
Biomatic är nog den enda pannan med inbyggd läckagerisk redan från fabrik.
Denna vacuumventil borde proppas i alla Biomaticpannor.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
-
- Ungskog
Tack för tipset! Ja, den läcker därifrån, men det är tyvärr bara en liten läcka. Stora läckan är ifrån botten av vattenmanteln vad jag kan se. Bakom eldstaden sitter vattenmanteln, som rökgaserna passerar igenom. Det är i botten på denna det droppar.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Det låter som det är svårt att komma åt med slip och svets.
Då är nog denna pannan körd, tyvärr.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
-
- Ungskog
Tjena, jag testade att plugga läckan med JB Weld HighHeat epoxymassa, och efter ett par dagar håller det fortfarande.
Detta är självfallet ingen långsiktig lösning, men jag hoppas det kan hålla igång gamla pannan tillräckligt länge tills jag får en ny på plats
Detta är självfallet ingen långsiktig lösning, men jag hoppas det kan hålla igång gamla pannan tillräckligt länge tills jag får en ny på plats

-
- Ungskog
Det går att laga, men då måste hela pannan demonteras och hål kapas i asklådan underifrån, så inte ett litet jobbStegatorparn skrev: ↑ons 26 mar, 2025 22:29 Det låter som det är svårt att komma åt med slip och svets.