Biomatic 30: All rök i pannrummet

Skriv svar
roha
Späd planta

Biomatic 30: All rök i pannrummet

Inlägg av roha »

Har en 19 år gammal Biomatic som ombyggts till kedjedrift. Nu har jag fått ett sådant problem att all rök kommer in i pannrummet.

Saker jag kollat: Skorstenen är varm. Det drar in i skorstenen. Lågan på en tändare försvinner nästan om jag har den i sotningsluckan. Jag har sotat båda raderna rör och "rännorna" till brännaren. Båda facken i asklådan är tömda. Det finns ingen aska utanför asklådan. Brännarskålen är putsad. Impellern är ny.

Röken fyller utrymmet vid fotocellen så pannan inte begär mera pellet. Om man vädrar ut den går pannan men det blir helt fullt med rök i pannrummet.

Jag har inte haft detta problem under tidigare år.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Biomatic 30: All rök i pannrummet

Inlägg av Stegatorparn »

Fungerar fläkten som den ska?
Fläkthjulet ska rulla mycket lätt vid beröring. Kan vara dags att blåsa ren fläkt och hjul från beläggningar.
När fläkten är borttagen, är det läge att kontrollera det lilla röret mellan trycklådan efter fläkten och internskruven.
Blir röret igensatt av spån, gå rök bakvägen genom internskruv, slusshus och sluss.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar