Hjälp med felsökning Ecotec A4/Bioline20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Blairfred
Späd planta

Hjälp med felsökning Ecotec A4/Bioline20

Inlägg av Blairfred »

Hej

Jag har problem med matningen till min brännare. Den externa matningen fyller internförrådet upp över slussmataren vilket får till följd att internmotorn inte orkar dra runt och pannan stannar med "Tändningsfel" eftersom internskruven inte fyller på pellets i koppen.

Jag har bytt nivåvakt (sändare, mottagare och kablage).

Om jag står och övervakar pannan så märker jag att externmatningen fortsätter att gå trots att att nivåvakten indikerar ett värde (58) under gränsen 78. Finns det något att göra i styrenheten? Brännaren är 17år så jag är ju inte hur sugen som helst på att köpa en ny styrenhet för 9tkr

Bild på toppfyllt förråd:
https://photos.app.goo.gl/124FpW9Y2F26UpQPA
Echo Foxtrot
Entusiast!

Re: Hjälp med felsökning Ecotec A4/Bioline20

Inlägg av Echo Foxtrot »

Låter ju som att reläet till externskruven har klistrat. Startar skruven så fort du sätter i kontakten även om brännaren är avstängd?
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Blairfred
Späd planta

Inlägg av Blairfred »

Nej. Externskruven stannar så fort som brännaren stannar. Det är som styrenheten kör externskruven oberoende av signalen från nivåvakten. Framförallt signalen att nivån är full.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det är troligen ett relä eller triac på kretskortet som inte fungerar. Vet inte vad som gäller i styrenheten 3006.
Att byta en komponent är inte särskilt svårt för en elektronikkunnig person van vid lödkolven.

En annan möjlighet är att ersätta externskruvens styrning i 3006 med en separat styrning bestående av en kapacitiv givare NC (normal closed) monterad
i höjd med nivågivarna, ett solid state relä och ett litet nätaggregat 12-24 V. Detta borde gå att få ihop för under 2000 kr.
Lösningen förutsätter att brännaren inte protesterar om externskruven inte är ansluten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Blairfred
Späd planta

Inlägg av Blairfred »

Det kan vara så enkelt att gångtiden för den externa matningen var satt till 60s. Nu har jag tagit ner den till 30~s och brännaren går fint. Högst oklart varför den var ställd på 60. Har inget minne av att jag har justerat den. Antar att default är 30s.
Echo Foxtrot
Entusiast!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Sepass. Kör 30s på min iaf.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Skriv svar