Stora problem med min viking bio 20 och Comet panna. Nu har jag äntligen fått den att starta utan att larma misslyckad start. har bytt inre brännarrör, läpp, roster, tändelement och flamvakt. Det ryker in i pelletsförrådet och i plaströret men fallrör och matarskruv blir inte varma. Provade dra ut en turbulator. Funkade några gånger men fick hög rökgastemperatur och sen började det ryka in igen.
Satte tillbaka turbulatorn och nu får jag inte högre rökgastemperatur än 125 grader. Det ryker fortfarande in men inte lika mycket. På rostret blir det en del "askkakor". Pannan och brännaren har funnits sen 2006 och jag köpte huset i maj. Inget är ändrat sen jag köpte huset vad det gäller ventilation. Jag försöker hitta nån hekniker men det är ont om dem. Fick tips från värmebaronen men när jag ringer dem så säger dem att de inte jobbar så mycket med pelletsbrännare. Hjälp en fullständig novis som håller på att bli tokig
Askklump kvar på roster
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Askklump kvar på roster
Det är dåligt drag genom pannan, vilket orsakar bakrök. Brännaren alstrar mer rökgaser än vad som kan evakueras till skorstenen.
Först och främst måste det finnas en uteluftsventil i pannrummet som har minst samma area som skorstenens tvärsnitt.
Fenomenet med bakrök kan också uppkomma om en sotlucka i rökröret eller skorstenen inte sitter på plats eller är otät.
Vill minnas att Comet levererades med en dragbegränsare i rökröret ovan pannan. Denna kan vara feljusterad så den alltid är helt öppen.
I så fall, testa att låsa den i stängt läge. Finns ett litet låsbleck i överkanten.
e
Askklumpar är ett tecken på att förbränningen inte är bra.
Går brännaren med hög eller låg effekt eller modulerande (börjar med låg och går upp på hög efter 20 minuter)?
Först och främst måste det finnas en uteluftsventil i pannrummet som har minst samma area som skorstenens tvärsnitt.
Fenomenet med bakrök kan också uppkomma om en sotlucka i rökröret eller skorstenen inte sitter på plats eller är otät.
Vill minnas att Comet levererades med en dragbegränsare i rökröret ovan pannan. Denna kan vara feljusterad så den alltid är helt öppen.
I så fall, testa att låsa den i stängt läge. Finns ett litet låsbleck i överkanten.
e
Askklumpar är ett tecken på att förbränningen inte är bra.
Går brännaren med hög eller låg effekt eller modulerande (börjar med låg och går upp på hög efter 20 minuter)?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Dragbegränsaren är stängd, har provat andra varianter också. Nu står fönstret öppet men det ryker ändå, dock inte lika mycket. Nu går brännaren på låg effekt med startfördröjning och då startar den i alla fall några gånger tills det är fullt på tostret igen....
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Hur hög är skorstenen ungefär och när sotades den sist? Skorstenens höjd avgör hur högt draget kan bli.
Kan vara något som blockerar i rökkanalerna.
Brännaren kan behöva askas ur efter 4-5 dagar vid låg effekt.
Vilken färg är det på pannans eldstadsväggar och turbulatorerna?
Går brännarfläkten som den ska?
Kan vara något som blockerar i rökkanalerna.
Brännaren kan behöva askas ur efter 4-5 dagar vid låg effekt.
Vilken färg är det på pannans eldstadsväggar och turbulatorerna?
Går brännarfläkten som den ska?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Skorstenen är minst 8 meter. Sotaren var här för knappt 2 veckor sen, tyckte att draget I skorstenen var bra. Eldstadsväggarna är lite blandat med svart/mörkgrått och ljusgrått. Turbulatorerna var till hälften ljusgrått och hälften svarta (den del som är uppåt i pannan. Jag tycker att fläkten kör som den ska men hur vet jag... Det här är grekiska för mig 

-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Det låter som allting är rätt hos dig, men en sak du ska kontrollera är om det horisontella rökröret mellan pannan och skorstenen är tomt.
Tryck upp dragbegränsarens lucka och lys in med en ficklampa. Om sotaren nyss varit där, borde kanalen vara tom.
I vissa pannor finns det en plåtskiva som sotaren ska dra fram över hålet ner till pannan för att sot och aska inte ska åka ner i pannan. Vet inte hur just din panna ser ut här.
Är kanalen ner mot pannan helt fri?
Tryck upp dragbegränsarens lucka och lys in med en ficklampa. Om sotaren nyss varit där, borde kanalen vara tom.
I vissa pannor finns det en plåtskiva som sotaren ska dra fram över hålet ner till pannan för att sot och aska inte ska åka ner i pannan. Vet inte hur just din panna ser ut här.
Är kanalen ner mot pannan helt fri?