Fastnande SPG-motor

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Matte92
Frö

Fastnande SPG-motor

Inlägg av Matte92 »

Hej alla!

Jag har ett irriterande problem med min CTC Ecoflex panna från 2007. Den har fungerat felfritt hittills, men nyligen har felet "blockerad pellets" dykt upp. Utan att tveka rengjorde jag hela snigeln och all komponenter. När jag startade om märkte jag att motorn(SPG) som driver kedjan fastnar efter ungefär 20-30 minuter.

När jag kopplar bort den från kondensatorn i bokstavlingen en sekund, fungerar motorn igen som den ska i flera minuter.

Till en början trodde jag att kondensatorn var problemet, så jag köpte en ny. Jag blev väldigt besviken, för efter bytet hade ingenting förbättrats.

Motorn avger inga störande ljud. När den fungerar är den utmärkt och ser ut som ny.

Vad mer kan jag göra innan jag lögger sista kronan på service?

Jag vill inte att någon ska komma hit och börja byta ut alla delar en efter en. Sådana reparationer kan jag göra själv.

Tack på förhand för tips!

CTC Ecoflex 2007
Drivmotor - SPG

Bild
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Fastnande SPG-motor

Inlägg av Roli »

Eftersom det är en CTC brännare så kör vi vidare i CTC tråden. Vet inte riktigt hur den där motorn ser ut inuti men det ser ut som om det är en motor/växellåds konstruktion. Kan det kanske vara något i växellådan som är slut (brukar tyvärr ofta vara svårt att reparera)? Din motor har några år på nacken och med tiden brukar fettet i V-lådorna stelna och inte längre smörja så bra vilket ger mer slitage och till slut en skadad låda. Kan det eventuellt vara ditt problem? Har du öppnat och tittat efter hur den ser ut?

Brukar själv försöka öppna och återfetta V-lådan till min motor i EcoTec brännaren en gång per år (om jag kommer ihåg...).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Matte92
Frö

Inlägg av Matte92 »

Hej,

Det här är en motorn med växellåda. Jag har plockat isär den och ser bra ut. Växlarna arbetar utmärkt. Jag misstänker att det måster vara något med strömmen, eftersom motorn slutar hacka när jag kopplar bort kondensatorn. :?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Finns det pellets i toppanslutningen så det inte är nivåvakterna som spökar. Kanske behöver torkas av?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Matte92
Frö

Inlägg av Matte92 »

Jag bifogar en video där motorn verkar fastna, mend det finns inget fysisk hinder eftersom den börjar fungera smidigt direkt när jak kopplar bort kabeln.

https://youtu.be/6_xvTqi9bcc?feature=shared
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar som det är glappkontakt någonstans i kondensatorslingan.
Kontrollera pressningar och att kablarna är hela.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Jag hade liknande problem och det slutade med att jag fick byta motorn. Visst det är dyr men tänk på hur länge den snurrat.
Tipset är att köpa den på PBS.

Du måste också göra nåt åt den enormt slaka kedjan.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Skriv svar