Hemsnickrat vakuumsystem

Skriv svar
olleeri
Späd planta

Hemsnickrat vakuumsystem

Inlägg av olleeri »

Har nu kört mitt hemtillverkade vaccumsytem för pellets i ett år och tänkte här redogöra för konstruktion och erfarenheter.

Bild
1. Bulkförådet
Rymmer ca 5 ton och har 4 sugdysor utplacerade. Rör o slang går under vänster rasvinkel.

Bild
2. Sugdysor
Jag köpte en från Tyskland och svetsade ihop 3 kopior av avgasör o plåt från Biltema. På översta röret kopplas sugrör och på nedre, returluft från centraldammsugare.

Bild
2. Sugrör från förråd
51mm avgasrör från Biltema. Hysat billigt och man slipper jorda dem vilket är nödvändligt med sugslang för att undvika dammexplosion. Jag prövade först med slang men tycker den suger sämre pga ribborna och ”storknar” emellanåt eftersom den är flexibel.

Bild
3. Sugrör från sughink
51 mm avloppsrör från Biltema. Returluftsrören från panelen är dragna med slang.

Bild
4. Centraldammsugare
Köpte jag på Blocket för en tusing styck. En centraldammsugare blir för klent för att klara suga pellets från den sista dysan som ligger på 10 m slangavstånd, framförallt så behöver dessa dysor ordentligt med returluft för att virvla upp pelletsen till sugintaget.

Bild
5. Förcyklon
För att inte sätta igen dammsugarpåsarna för fort sitter det en förcyklon innan. Själva cyklonen har jag 3d-printat efter en nedladdad Bill Pentz modell. Lådan under tömmes emmelanåt med en lucka i botten.

Bild
6. Sughink med motvikt
4,6 liter och tillverkad i formplyfa. Som motvikt, en gammal skivstångsvikt på 1 kg. Ju mindre volym desto mer sugkraft och tvärt om. Då hinken går ned en bit i mellanförrådet så kan det heller inte svämma över eftersom luckan spärras av sista batchen pellets och blir kvar i öppet läge tills dess att nivån sjunkit.

Bild
7. Styrning
Här är en riktig Åsa-Nisse-lösning.

1. När givaren på internförrådet sätter igång matarskruven så aktiveras ett startrelä (2). Bägge är kopplade i dosan (1).

2.
Säkringen i brännaren orkar inte med att driva både matarskruv och dammsugare så de behöver extern matning vilket styrs av relä. När matarskruven stannar så bryts även strömmen till dammsugarna.

3. Eftersom anläggningen suger in mera pellets än den skruvar så används ett vanligt dygnsur (3) för att begränsa funktionen till ca 7 tim dagtid vilket är bra eftersom den låter ganska mycket och inget man vill lyssna till om natten.

Bild

Bild
7. Kopplingspanel
De fyra översta är inkoppling till sugdelen på dysorna. De fyra undre är inkoppling för returluft från dammsugarna. När 1:an inte suger mer pellets så kopplas 2:an in osv. Här återstår en del arbete med att ljud​isolera utrymmet runt dammsugarna och montera en isolerad dörr.

Tack för mig och ställ gärna frågor.
Senast redigerad av olleeri den tis 26 nov, 2024 17:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Hemsnickrat vakuumsystem

Inlägg av Roli »

Vilket härligt system du fått till. Hur upplever du funktionaliteten och har du många driftsstörningar? Körde själv med bulkpellets tidigare men upplevde att pelletskvaliteten blev sämre och sämre samt att de som levererade hade ofta bråttom med en sämre produkt i förrådet som följd. Fick en gång tömma ett förråd fyllt med över 5 ton pellets pga av förmycket finpartiklar, har för mig att killen som skulle tömma stod och sög i nästan 2 timmar innan det var tomt.
Kör numera den lite mer arbetskrävande lösningen med säckad pellets men anläggningen går mycket bättre med nästan inga störningar pga pelletsen då säckad pellets är klart mycket renare än bulk.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
olleeri
Späd planta

Inlägg av olleeri »

Efter att jag minskat volymen på sughinken till 4,6 liter och gått över till 6 mm pellets så har jag hitills inga driftstörningar, systemet suger under tiden skruven matar. Janfireskruven fyller dessutom snabbt så sugcykeln blir inte lång. Cyklonen tar typ 95% av allt spån och det tänkte jag röra ihop med cellulosalim till block för att senare elda i pannan. Kvaliteten på pelletsen har varierat, får man leverans sent på kväll är den ofta överbulkad (som chauffören uttrycker det) och innehåller mer spån men sista leveransen var riktigt bra.
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Ytterst intressant system. Vissa ideer kommer jag att sno :lol:

@Roli Ang bulkpellets så har jag nu köpt 2 lev á 4 ton 6 mm pellets. Den är inte alls lika söndersmulad som 8 mm är.
Kanske dags att prova 6 mm lev?
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har provat det också och det var bättre kvalitet men skapade ändå problem då vissa enstaka pelletar var så långa att de fastnade i systemet. Så nej, det är säck som gäller, dessutom är bulkförrådet på väg att demonteras.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar