Risk för en ganska saftig trådstart men försöker få med så mycket info som möjligt.
Har precis flyttat in i ett gammal timmerkåk byggd 1920.
Den är på ca 300kvm och för att värma upp detta så har man 2017 satt in en pelletspanna från Baxi.
Jag har varken erfarenhet eller kunskap om pelletspannor,
Inte mycket gällande uppvärmning heller.
Modellen är en Baxi Multi Heat 2,5 (va lite snabb när jag skapade detta användarkonto och råkade skriva Megaheat

Till denna så sitter det en thermomatic CBJ-shunt, utegivare a samt en rumstermostat Thermomatic RS.
Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska reglera värmen på ett effektivt sätt.
Den förinställda framledningstempen va inställd på 70 grader av gamla ägaren. När jag körde pannan med denna inställning så blev elementen fruktansvärt varma och jag försökte ställa ner tempen med rumstermostaten, detta hjälpte dock ingenting.
När jag efter många vändor försökt att få rumstermostaten att faktiskt påverka så gav jag upp utan att lyckas.
Enligt manualen så går pannan upp på önskad framledningstemp i ”hög-effekt”-läge.
Dvs. Ventilationen är på max(?) och man eldar i ett ganska aggressivt tempo för att uppnå önskad temp.
När man når det önskade värdet så går man över i ”låg-effekt”läge, och gör så tills man ligger 6 grader under önskad framledningstemp, då går man över på ”hög-effekt”-läge igen och sen fortsätter det sådär.
Det som förvirrar mig är då shuntens mening, för i dagsläget följer den bara dessa lägen och ”öppnar” när det är ”hög-effekt”-läge och stänger när man uppnår det önskade värdet.
Jag har nu ställt om önskad framledningstemp till 60 grader, vilket är min-nivå för pannan. Men ändå är elementen fruktansvärt varma. Så nu har jag i min desperation gått på dom element som har reglage och ställt ner dom individuellt, men vissa element har inga reglage så där är det full spätta.
Är det någon här inne som snälla kan berätta om jag förstått anläggningen rätt/fel, och isf kan hjälpa mig att få rätsida med hur jag på effektivare sätt kan reglera värmen på elementen? Att tillägga är också att när jag kört under de aktuella förutsättningarna och haft yttertemperaturer mellan -12gr till 0gr så har det gått 4 säckar på ett dygn.