Inställningar fläckt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kungen76
Frö

Inställningar fläckt

Inlägg av Kungen76 »

Jag hade en brummande fläckt så jag har bytt kondningen till den och den fick nytt liv men nu eldar den på så att termovakten löser. Så jag tänkte justera volten till fläcken men får inte ner den mer än till 113v. Är det fler komponenter som rekommenderas att byta?
Har den gamla boxen med ratt och försökt justera efter att pannan gått i ca 30 min läge 2.

Tacksam för tips

Nicke
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Inställningar fläckt

Inlägg av Stegatorparn »

Det är inte rätt väg att gå när termovakten löser.
Minskar du fläkten kommer brännaren att sota ner pannan med dålig förbränning och verkningsgrad som följd.
Orsaken till utlöst termovakt brukar vara dåligt drag genom pannan eller dålig uteluftstillförsel.
Börja med att sota pannans kanaler och gör ren brännkoppen.

Vad är det för färg på pannans eldstadsvägg
Vilken panna har du?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kungen76
Frö

Inlägg av Kungen76 »

Jag ska testa att sota ur . Vilken färg jag har nu kan jag inte helt svara på kört för lite. Men det var svart när jag hade en brummande fläckt så det är möjligt att det kan va sot från den tiden som är ena felet. Men det har ju inte med volten att göra. Men är det vanligt att volten till fläckten ligger i de olika stegen 1-4 mellan 113-180volt?

Har en äldre pan̈na som gått ihop med denna brännare i över 5 år

/Nicke
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Lite oroande att du mäter så pass höga spänningar. Visar instrumentet rätt, är det rätt mätområde AC växelström?
Kontrollerat i ett vägguttag (c:a 230 - 240 V)?

Fabriksinställningarna är:
Uppstart: 90 V
Steg 1: 75 V
Steg 2: 95 V
Steg 3: 95 V
Steg 4: 140 V

Sedan får fläkten i varje steg justeras efter den matning som sker tills ingen grå rök kommer ur skorstenen, går också att kontrollera med en ficklampa genom dragbegränsaren eller sotlucka om den sitter direkt på rökkanalen, eller eldstadsväggarna får en ljus grå/brun beläggning.

Du har bytt kondensatorn för fläkten vad jag förstått. Samma fel med surrande motorer för fläkt och skruvmotorer orsakas av en 47 uF kondensator mitt på kortet vilket beskrivs i denna tråd https://pellets.info/viewtopic.php?t=19709.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar