Jag är helt ny här och måste tacka för den uppsjö av info som finns! Helt ny på detta så ursäkta om jag skriver fel ord osv, men försöker lära mig.
Jag flyttade in i hus för två veckor sen som har en Baxi Bonus 30 med Eurofire-brännare. Funkade finfint i en vecka, men sen började larmen komma. Varje dag sen förra torsdagen har jag larm när jag kommer hem, och larm när jag vaknar. I brännarröret slutet (Närmst pannan) ligger det en klump av oförbrännd pellets, men närmre tändelementet är det en liten grop över slitsarna (?) så det bör kunna komma luft där. Igår plockade jag ur fotocellen och rengjorde den. Totalsvart. Sotade ur allt och startade. Gick kanske 10 minuter, sen larm igen, öppnar och ligger en hög med icke bränd pellets på samma ställe. Jag ställde om matningen så den matar lite mindre och då körde den längre stund. Orkade sig upp till 75 grader på displayen, sedan höll den sig mellan 74-75grader innan larmet kom efter kanske 30-40 minuter. Samma hög som vanligt.
Iställningar först
Matning
min 1.0
max 2.0
fläkt
tändning 185
max 202
Iställningar efter
Matning
min 0.7
max 1.3
fläkt
tändning 185
max 195
Med den senare gick det längre tid innan den gav larm, men larmet kom och högen med pellets är där. Min gissning som den extrema amatör som jag är, är att högen blockerar fotocellen för den står på värde 0 även om jag öppnar luckan och kollar och ser eld (ligger väll och efterpyr lite). Är förbränningen ineffektiv?
Vad kan jag göra? Jag kan INGET tyvärr, och är lagom ohändig, så försök föklara som för ett litet barn