Biona 2000

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
stjohab2
Frö

Biona 2000

Inlägg av stjohab2 »

Hej!
Finns det någon förutom jag som forfarande kör biona 2000 med kvarn? Min är från 2007 och är kopplad till en CTC-panna från 1970. Systemet har de senaste tio åren gått med väldigt lite problem.Inledningsvis så havererade styrsystemet helt men jag fick ett nytt på garantin. Växeln för kvarnen havererade efter några år när drivaxeln gick av. Jag gjorde en ny drivaxel på jobbet men köpte en ny växel ändå för säkerhets skull. Skruven är den samma som installerades 2007 men jag har en i reserv. Flamvakten havererade en gång men jag kunde skaffa en ny från Biona. Elektonikkretsen för termoelementet havererade en gång och jag köpte en ny från Biona. Rotormotorn har jag bytt en gång men har även där numera en i reserv.
Rotor har jag bytt några gånger men den senast har gått i 5 år och är väldigt lite sliten. Jag har reparerat en rotor genom att svetsa på de ytor som slitits ner. Detta kräver avancerad svetsteknik med bl.a. förvärmning av rotorn.
Jag har på något oförklarigt sätt raderat programmet Pellet.config så numera kollar jag drifttempen via styrsystemet manuellt. Den går upp till 700°C som den skall och då är jag nöjd! jag har licens för Pellet.config så om någon kan förbarma sig över mig och skicka programmet via mejl så skulle jag högeligen uppskatta detta
Om någon har reservdelar över som flamvakt,termoelement och rotormotor så är jag intresserad av att köpa dem.
Tommy61
Frö

Re: Biona 2000

Inlägg av Tommy61 »

Hej.
Jag har pelconfig från 2003.
Vet inte om det finns nyare ver.
Slutade elda pellets 2012.
Jag har kvar komplett brännare.
Brännarhuset är nog endast något år.
Försökte bifoga pelconfig, men den var för stor 1,55 MB
Mvh Tommy
stjohab2
Frö

Inlägg av stjohab2 »

Hej Tommy och tack för svar!
Om du får min mejldress så bör du kunna skicka Pelconfig den vägen. Jag vill också gärna fortsätta diskutera brännardelar med dig!

Hälsningar
Bengt
Tommy61
Frö

Inlägg av Tommy61 »

Hej Bengt, skicka ett mejl till tommy61@live.se så ska jag skicka pelconfig till dig. Mvh Tommy
Skriv svar