Modbus RTU

Skriv svar
Snapphane
Energiprofet!

Modbus RTU

Inlägg av Snapphane »

Har hittat en LVVP med Modbus RTU-port. Appen är rätt ok men porten öppnar för fullständig styrning och monitorering vilket önskas gå att göra på distans (dator/ipad/iphone) pga fritidshus.
Monitorering är viktigast i ett första steg. Därefter att kunna styra maxgräns rpm för kompressorn.
Hur löser man det?
Kan inget om Modbus men har googlat.
I fritidshuset sitter en PLC Mitsubishi FX som sedan 22 år styr pelletsbrännaren. PLC:n har en Beijer 150 panel som via seriell port är ansluten till en dator som alltid är påslagen och kan fjärranslutas till via VPN. Upplägget har min son gjort - jag har bara rudimentära (om ens det..) kunskaper.
Såvitt jag förstår kan Modbus läsas på liknade sätt.
Men hur löser man det utan att ruinera sig??
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Echo Foxtrot
Entusiast!

Re: Modbus RTU

Inlägg av Echo Foxtrot »

Kika på Home Assistant. Går att göra allt, och det finns stöd för Modbus. Finns även inbyggd VPN-tjosan som kostar en liten slant varje månad, men det är det värt.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Skriv svar