Det tas inte upp för att man snabbladdar sällan. Man laddar bara så man tar sig hem.Roli skrev: ↑mån 02 sep, 2024 10:05Det låter alltid så bra när någon endast tar upp elpriset när det pratar om hur "billigt" det är att köra elbil. Men det tillkommer en del avgifter på elpriset bl.a överföringsavgift från nätägaren, skatt från staten samt moms (om den inte redan är inbakad i de andra priserna) snart kommer också effektavgift som behöver tas hänsyn till.
Då blir priset klart högre men det kan fortfarande vara billigare att ladda hemma än att tanka en fossilbil. Men det är om man jämför hemmaladdning med tankning, en tankning som kan ske var som helst. Vad som sällan kommer upp är vad det kostar att "tanka" elbilen när man är ute och reser och inte längre har tillgång till det "billiga" hemmapriset. Tankning ute på resa tar tid (även på snabbladdningsstationer) och kostar mer, i vissa fall t.o.m mer än vad en fossilbil kostar. Men detta tas aldrig eller väldigt sällan upp...
Man laddar bara så man tar sig till nästa laddstation så stoppen blir ofta väldigt korta.
Man startar alltid sin resa med fulltank.
Jag testade planera en resa Gävle - Luleå. Som du ser är laddstoppen 10minuter.
Att tanka på teslas stationer kostar ca 4kr kWh men det finns flera som tar 3.5 kr kWh.
Om bilen drar 1.5 kWh per mil så ligger alltså milkostnaden på 5-6 kr.