Fuktiga pellets har korkat igen skruven

Skriv svar
Isterklister
Späd planta

Fuktiga pellets har korkat igen skruven

Inlägg av Isterklister »

Hej!
Pga lite tokigt byggt förråd i kombination med märklig vinter (snösmältning flera gånger) så trängde en massa vatten in i pelletsskruven.
Jag har lyckats få ut skruv och rör så jag har dem liggande på marken och fått ur alla torra pellets men det är ungefär 1,5 meter fastkilad pellets (som är fuktig eller har varit). Skruven sitter fast som i ett skruvstäd.
Är det någon som har en lösning på det lilla problemet, att få loss skruven?

Min skruv är 7 meter lång. Både skruv och ytterrör kan delas på mitten. Ytterröret har jag delat på men skruvens skarv sitter 1 dm in i den andra rörbiten, så jag måste få ut skruven 1 dm vilket inte är möjligt nu.

/Pelle
cTc EcoFlex
Echo Foxtrot
Entusiast!

Re: Fuktiga pellets har korkat igen skruven

Inlägg av Echo Foxtrot »

Det låter besvärligt. Kan du få någon uppfattning om det är fastklistrat mot insidan av röret, eller det har svällt så det trycker inifrån? Om det förra kanske det går att banka runt om hela röret med gummiklubba eller annat och få det att lossna.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Chansen är liten att lyckas. Följde med en vattenskadad skruv när jag köpte min exoflexpanna. Fick till slutv ta vinkelslip och spräcka plaströret. Själva skruvspiralen var lite rostig men användbar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Som en sista utväg kan du kanske försöka med en högtryckstvätt försedd med en rörrensningslang, s.k. illler om slangmunstycket får plats i spiralen.
Den är mycket effektiv vid stopp i avloppet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Isterklister
Späd planta

Inlägg av Isterklister »

Pelletsen är inte "fastklistrad" utan bara väldigt kompakt. Om jag hamrar in en lång metallpinne några gånger så får jag ut lite pelletes, sisådär 1 matsked per kvart jag håller på,
Mitt rör är ett ordentligt kraftigt stålrör så jag hoppas jag slipper kapa upp det och sen köpa ett nytt. Skruven är en kraftig styv skruv.

Det känns först lite motverkande att försöka spola ut pelletsfnaset med vatten (känns som risk att jag gör det ännu värre) men det kan nog vara en sak att testa innan jag sågar upp röret.
cTc EcoFlex
Isterklister
Späd planta

Inlägg av Isterklister »

Tack för tipsen!
Jag testade avloppsrensare med högtryckstvätt. Jag fick loss lite pellets-fnas men jag kom bara ca 4 cm av 1,5 meter...
Jag sågade till slut bort tre hål, ca 5x15 cm, på ena sidan av röret, fördelade på de 1,5 meter där det var stopp. När jag kom åt de packade pelletsarna så kunde jag hacka loss en del och sen köra med högtryckstvätten och även med avloppsrensningnsslangen. Till slut fick jag ut all pellets och skruven gick att få loss. Efter lite svetsande och sen snygga till skruven med en trådborste på borrmaskinen så är den användbar igen.

Bild Bild

/Pelle
cTc EcoFlex
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Aha, du hade en skruv med kärna. Det komplicerade ju situationen betydligt. Då förstår jag att det inte fungerade så bra med högtryckstvätten.
Bra att det löste sig i alla fall till slut.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar