Docka LVVP på returen

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
Chrls
Ungskog

Docka LVVP på returen

Inlägg av Chrls »

Jag är i startgroparna att docka en LVVP som komplement till min Biomatic 20+ och tanken är att koppla in den direkt på pannans retur innan shunten.

Jag blev dock fundersam när jag hittade två olika varianter på principskisser där en har en backventil på stammen mellan LVVP tillopp och retur men den andra skissen har en kulventil.

Är det någon som har kunskap om vilket alternativ jag borde köra på?
Kulventil
Kulventil
Screenshot_2024-08-07-10-37-55-989-edit_com.android.chrome.jpg (32.63 KiB) Visad 1539 gånger
Backventil
Backventil
image001.png (29.48 KiB) Visad 1539 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Docka LVVP på returen

Inlägg av Stegatorparn »

Frågan är om LVVP´n är dimensionerad för hela flödet i värmesystemet eller bara ett delflöde?
Vid tveksamhet är det säkrast att välja en backventil.
Snåla inte med avstängningsventiler utan sätt en på både tillopp och retur till LVVP samt vid cirkulationspumpen, vilket underlättar vid pumpbyte. Cirkulationspumpen ska sitta i tilloppsledningen, annars kan det bli undertryck i vissa systemdelar med risk för luftinläck.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Chrls
Ungskog

Inlägg av Chrls »

Tack! Då blir det en backventil och några avstängningsventiler
Echo Foxtrot
Entusiast!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Tvärt om, det behövs vare sig kulventil eller backventil där.
Radiatorsystemet kommer att plocka det flöde det är dimensionerat för, och värmepumpen är fri att plocka det flöde den är dimensionerad för.
Detta kallas ett frikopplat system och är vanligt med vätskekylare och värmepumpar, speciellt i de fall man har flera maskiner som ska stega in.
Det som händer om man sätter en backventil där är att radiatorsystemet blir fritt att plocka ett högre flöde än värmepumpens, men om det flödet blir mindre, kommer värmepumpens cirkulationspump att försöka trycka upp flödet genom radiatorsystemet, till exempel om termostater stänger. Om man istället lämnar öppet så kommer flödet i bypassledningen att bli dubbelriktat, och om radiatorsystemets flöde blir högre kommer det att gå åt ett håll, annars det andra hållet. I det senare fallet kommer vatten varmare än returtemperaturen tillbaka till värmepumpen och den varvar ner. Det blir alltså en del i kapacitetsregleringen.
Så låt bli backventilen och lämna öppet.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Håller med om att backventilen kan uteslutas.

Nackdelen med en LVVP i returen är att den inte kan hjälpa till att värma varmvatten sommartid då shunten för radiatorerna är stängd.
En lösning kan vara den som TS var inne på i Aritermtråden, att med separata rör från LVVP med ventiler kopplar värmepumpens inlopp till pannans låga returanslutning och värmepumpens varma utlopp till pannans extrashuntuttag, givetvis utan shunt utan bara en ventil.
Man får alltså manuellt krana om för vinter eller sommardrift.

Helst borde det varma vattnet från värmepumpen släppas c:a 30 cm ner i pannan för att inte blanda upp hetare vatten som elpatronerna värmt.
Shuntanslutningen har flänsanslutning och man får tillverka någon specialfläns för att få ihop det.

Mycket att fundera på.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Chrls
Ungskog

Inlägg av Chrls »

Otroligt bra förklarat av er, uppskattas verkligen. För enkelhetens skull lutar det åt att jag går in på returen men det kan bli en framtida lösning att göra som du skriver Stegatorparn.
Skriv svar