Lager problem doserhus?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Carl
Ungskog

Re: Lager problem doserhus?

Inlägg av Carl »

Ok, tack för svaren om luftröret, då behöver jag inte bekymra mig om det.

Axeln i doserskruven var inte helt lätt att knacka ur, den borde väl löpa ganska lätt i skruven? Jag tänker att hela måste ur väl för att kunna få bort doserskruven så att lagren kan bytas. Axeln ser väldigt konstigt sliten ut i den ände där det läcker spån, nästan som att den är gängad, men det har väl gått igenom så mycket spån att det "satt sina spår" antar jag... Har beställt en ny axel.
Doserskruv_med_axel.jpg
Doserskruv_med_axel.jpg (91.13 KiB) Visad 471 gånger
Doserskruvaxel_närbild.jpg
Doserskruvaxel_närbild.jpg (54.67 KiB) Visad 471 gånger

På axeln satt även två brickor med olika tjocklek, båda satt på samma sida, dvs mot drivhållet. Tittar jag på Mr Pellets sida så ser de ut att vara på olika sidor, det verkar väl mer korrekt? Frågan är då om det spelar roll vilken tjocklek som ska vara var?
brickor.jpg
brickor.jpg (40.62 KiB) Visad 471 gånger
Bild
Ariterm Biomatic+ 20 från 2007 med spaksotning
Carl
Ungskog

Re: Lager problem doserhus?

Inlägg av Carl »

CPMS skrev: lör 29 jun, 2024 23:32 Och när du lyfter på locket, kolla så att stopp-plåten för doserskruven sitter fast och i rät vinkel mot lockplåten.
Min hade vikit sig och svetsarna gått sönder så den matade aldeles för mycket pellets helt plötsligt.
Det här förstår jag inte riktigt, det är inte rät vinkel, men ser ändå rätt ut tycker jag. Vi kanske har olika sorters lock- och stopp-plåt?
Lockplåt.jpg
Lockplåt.jpg (33.29 KiB) Visad 471 gånger
Ariterm Biomatic+ 20 från 2007 med spaksotning
Skriv svar