Återställa överhettningsskydd Pellmax CU?

Skriv svar
widde
Fröträd
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Återställa överhettningsskydd Pellmax CU?

Inlägg av widde »

Vi har varit bortresta en vecka och någon gång under tiden har något överhettningsskydd slagit till i vår Pellmax CU.
Värt att nämna är att vi enbart kört den på el nu på sommaren, och enbart uppvärmning av kran/duschvatten då ingen övrig värme krävs.
Men i vilket fall som helst, hur återställer man överhettningsskyddet? Jag har läst i manualen, men det blev man ju inte klokare av överhuvudtaget...
Har lokaliserat överhettningsskyddet, men kan inte se att det finns någon återställningsknapp på det? Finns bara några kablar kopplade dit?
Så är det någon som vet hur man återställer överhettningsskyddet på en Pellmax CU?
Länka inte till manualen, då jag som sagt redan läst den. Där står bara att man ska göra den strömlös för att sedan återställa men det står ju inte alls hur man återställer och finns inga knappar att trycka på heller.

Tack på förhand! Har du minsta aning? Skriv! :)
Vi står utan varmvatten just nu...
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4192
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Återställa överhettningsskydd Pellmax CU?

Inlägg av Roli »

Kan inget om den pannan, men har du någon bild på överhettningsskyddet så kanske det kan gå att hjälpa till. Det brukar finnas en "knapp" att trycka på för återställning. Kan ibland vara liten eller svår att se, därav att bild önskas.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
widde
Fröträd
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Återställa överhettningsskydd Pellmax CU?

Inlägg av widde »

Hej igen!
Jag lyckades lösa problemet igår efter mycket sökande på hur man gör på andra pannor.
Det fanns ett hål på ovansidan av överhettningsskyddet och där i kunde man peta ner en skruvmejsel och på så sätt trycka ner någon form återställningsknapp (som inte syntes). Jag var där och testade först, men läste på något ställe att man kunde behöva trycka rätt hårt. Så när jag tryckte hårt klickade det till och sen var det återställt. :)

Tack för snabb respons ändå! :)
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Skriv svar