Injustering efter byte av brännarkassett

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
esbknut
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 24 feb, 2024 12:36

Injustering efter byte av brännarkassett

Inlägg av esbknut »

Hej,

Har en Eurofire 20 kW från 2010 med Millennium 3 styrning. Bytte brännarkassetten i höstas då originalet hade gjort sitt och bytte även kåpan som bytts 2 ggr innan dess (bränt hål i framkanten).
Efter det har det varit hopplöst svårt att få till fungerande inställningar. Har bytt fläkt 2 ggr tidigare och vet ungefär vilka värden som bör gälla. Men problemet har varit en alldeles för svart aska efter bytet. Har nu justerat ned matningen ordentligt och fått till det lite bättre, anpassat fläkten, men istället blir det problem med att det bygger upp svart jox i bakkant vid tändelementet med följden att det blir stopp och utlöst bakbrandsskydd. Flera gånger i veckan.

Vet inte riktigt längre vad jag ska justera..
Eryl dubbelpanna (typ 60-tal) med Baxi Eurofire 20 kW, Millennium 3 PLC, förlängningsstos, EF matarskruv, Mafa Midi 730L, värmer 124 m² + källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Injustering efter byte av brännarkassett

Inlägg av Stegatorparn »

Vilken färg har du på pannans eldstadsväggar? Det säger mer om förbränningen än askan.
Vilken panna har du?

Gör en testmatning och väg den pellets som skruven matar fram under 3 minuter.
Eftersom brännaren tar stryk misstänker jag att du kör med för hög effekt.

Hur stort hus hat du som ska värmas upp?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
esbknut
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 24 feb, 2024 12:36

Re: Injustering efter byte av brännarkassett

Inlägg av esbknut »

Förhoppningsvis har jag nu lyckats komplettera med en signatur som beskriver uppsättningen bättre.

Sen har jag ägnat mig åt att än en gång mäta startdosen, som låg lite drygt över 3 dl, vilket jag tyckte var för mycket och har justerat ner (till 35 på PLC). Och rengjort brännaren grundligt (lossat bakgavel och städat ur inuti).

Startade väldigt snabbt och snällt, brinner med en ljust gul låga (med reservation för tolkning av färg och beskrivning). Men vid full effekt når aldrig fotocellen max värdet 1000 (har den alltid gjort förr) och jag upplever inte att brännaren går optimalt. Lågan når inte alltid fram ens så att det går att bedöma färgen genom inspektionsluckan.

Det är nu en ny batch pellets från Scandbio, 8 mm, och tycker inte att det har spelat så stor roll mellan olika leveranser tidigare (har haft Neova och Telge Energi innan det övergick till Scandbio). Skorstensdrag och hur det påverkar tycker jag inte heller borde ändras drastiskt så som detta upplevs.

Matningen är nu ställd på 1.3 vid full effekt och fläkt 171. Jag gissar ju att det är den "nya" fläkten eftersom den är bytt flera gånger efter ursprunglig installation. Tror det är all relevant grunddata.
Eryl dubbelpanna (typ 60-tal) med Baxi Eurofire 20 kW, Millennium 3 PLC, förlängningsstos, EF matarskruv, Mafa Midi 730L, värmer 124 m² + källare
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Injustering efter byte av brännarkassett

Inlägg av nissetib »

Kanske en dum fråga men är du säker på att det är 8 mm från Scandbio? Det säljs ju tydligen bara norrut, annars är det 6 mm som gäller nu. Då måste man minska matningen.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
esbknut
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 24 feb, 2024 12:36

Re: Injustering efter byte av brännarkassett

Inlägg av esbknut »

Ja, det är 8 mm, men det är nog sista gången det blir 8 mm, dom kommer gå över till att bara ha 6 mm.
Eryl dubbelpanna (typ 60-tal) med Baxi Eurofire 20 kW, Millennium 3 PLC, förlängningsstos, EF matarskruv, Mafa Midi 730L, värmer 124 m² + källare
Skriv svar