20:-/mil m elbil

Här diskuteras allt kring direktverkande och vattenburen elvärme
Skriv svar
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Ja Du Andreas - Du ratar Samnytt. Om Du läst noggrannt så hade Du sett att det är Carup/Maths Nilsson som är källan.
En sak är klar - min bekante är helskärpt, sysslar med avancerad analys och matematik. Bara statistikberäkningarna i sig, kräver stor kompetens. ”Livets hårda skola”? Vad är det för argument? Det är ett gammalt sosseargument att hävda att ”livets skola’ ersätter teoretisk skolning, begåvning och verklig kunskap så jag säger nej tack till analyser som gjorts av en person som hävdar ”livets hårda skola” som merit.
Förhoppningsvis kommer det en ”folkelbil” med max 10 hk/kg, körsträcka minst 100 mil, kombi och med minst möjliga lull-lull.
Det finns nackdelar med elbilar liksom med fossilbilar, men hypen kring elbilar kan mycket väl vara en bubbla baserad på ”livets hårda skola i klimatrörelsen”.
Som vanligt skall det påpekas att Agenda 2030 skall ifrågasättas, krävas nyanseras och nedprioriteras om den saboterar verksamheten.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av rod02 »

Om det skulle vara ekonomiskt positivt, skulle alla fattiga köra på el. MEN...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Blocket: Kia E-Niro 2019, 64 kWh, 12500 mil, hela elmotorn bytt nyligen! 272000:-!!
Fast den går ju billigt med PK-flaggan stolt vajande. Mysigt att pussla med laddning när det är billigt. Kanske köpa solceller för 150000:- så att man laddar ännu billigare och blir självförsörjande kretsloppsnisse.
Att köpa den Kia:n och ha så kort årlig körsträcka som vår familj har, är rena kapitalförstöringen.
2 st KIA Ceed SW, 42000 mil, bara att köra vidare. Värdenedskrivning ca 230000:- under sammanlagt 25 år.
Oljepriset sjunker. Reduktionsplikten - ajöss!
Ökad efterfrågan på elbilar - nåja, ”ökad produktion”, kommer att öka pris på råvaror.
Jag väntar ödmjukt på den rätta elbilen för mig……
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Andreas Hansson »

Snapphane skrev: tor 01 jun, 2023 23:54 Ja Du Andreas - Du ratar Samnytt. Om Du läst noggrannt så hade Du sett att det är Carup/Maths Nilsson som är källan.
En sak är klar - min bekante är helskärpt, sysslar med avancerad analys och matematik. Bara statistikberäkningarna i sig, kräver stor kompetens. ”Livets hårda skola”? Vad är det för argument? Det är ett gammalt sosseargument att hävda att ”livets skola’ ersätter teoretisk skolning, begåvning och verklig kunskap så jag säger nej tack till analyser som gjorts av en person som hävdar ”livets hårda skola” som merit.
Förhoppningsvis kommer det en ”folkelbil” med max 10 hk/kg, körsträcka minst 100 mil, kombi och med minst möjliga lull-lull.
Det finns nackdelar med elbilar liksom med fossilbilar, men hypen kring elbilar kan mycket väl vara en bubbla baserad på ”livets hårda skola i klimatrörelsen”.
Som vanligt skall det påpekas att Agenda 2030 skall ifrågasättas, krävas nyanseras och nedprioriteras om den saboterar verksamheten.
En elbil, Tesla Model Y, är Sveriges mest sålda bil
Under första kvartalet 2023 blev en elbil för första gången mest sålda bil. Tesla Model Y kom etta, före Volvo XC40 på andra plats.

Alla har naturligtvis fel. Elbil är mycket dyrare än avgas bil.

Men ändå är en Tesla Sveriges mest sålda bil. Alltså populärare än alla avgasbilar?
Vad har hänt? Har det sprutas ut något gift som har gjort att folk inte kan räkna?

Kan det vara häxeri?

Tesla har ju ingen service heller? Men hur skall det gå med alla verkstäder då? De får ju inte sälja motorolja för 300kr litern?
nyman skrev: tor 01 jun, 2023 12:15 Ehurusomhelst så är ju töntfaktorn för att åka i en elbil fullkomligt enorm så länge man inte befinner sig i Stockholm, Södertörn.
Några krav opå livskvalitet har väl de flesta.
Klimatförnekarna som vill återställa metangasavgivande våtmarker har väl knappast körkort och pengar till en fossildriven elbil.
En affärsman med pengar åker inte heller elbil då det tar för lång tid.
Töntfaktorn säger väl allt. Är det fräsigare att åka i en gammal Volvo diesel?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

En flockreaktion är inget bevis på rationellt agerande.
Andreas: kör lugnt vidare med Din elsnurra och känn gemenskapen med övriga elbilsägare. Bra att Du är nöjd.
Det har Volvoägare varit i decennier, trott att de kör den bästa bilen samt haft skygglappar som gjort att de inte tagit del av fakta att Volvo aldrig (!) vunnit ett enda test i tillförlitlighet.
Ordagrant citat från en bekant 79 år: ”jag har elbil Kia Niro för att det är kul och jag vet att det inte finns ekonomi i att köra den så lite som jag gör”. Har han fått gift i sig och mist räkneförmågan?
Häxeri…. Ja, klimathysterin osar en del häxkonst.
Kategoriskt propagerande för elbilar är inte seriöst.
”Elbilar har inget servicebehov” - låter bra, men repareras, det behöver de! Tesla katastrof i flera avseenden. Dyrt blir det också.
https://history-computer.com/the-bigges ... a-model-y/. Läs noga (dvs som en forskare….).
När ramlade ratten av på en fossilbil? ”Engångsföreteelse” enl Tesla.
Om touchpanelen slocknar mister man åtkomsten till alla funktioner? Hur korkat får man konstruera en bil?
Kolla Grufman Bil på YT - vilket rent helsicke det kan vara med Tesla.
https://youtu.be/fnhSdGMHBA8

”Tappar 40% i värde när fossilbil tappar 50-55%”. https://www.ellevio.se/privat/energisma ... ndsvardet/. Toppen. Fast tre däckbyten på 7-8000 mil kan det kosta att njuta av elsnurrans acceleration.

Bor man på landsbygden och kör mellan två eluttag så man kan ladda hemma, så är säkert en Tesla Y värd varenda krona av 550000:-.
Fast det här kan nu hända:
https://carup.se/sjuka-laddpriser-som-o ... ar-200-kr/. CARUP/Maths Nilsson
Elbil - nej, tack tills vidare.
Agenda 2030 - oftast nej tack.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Ännu en elskrinda som ska dränera våra plånböcker och belasta elnätet.
Ännu en plåthög som ska laddas med 11 kW och orsaka att andra ska spara på elen. Elbilsägare =elnätsmarodör.
Tesla Y RWD, 60 kWh, klarar 43 mil. 560000:-…… BAKHJULSDRIVEN - är det för att ge -70-talskänsla? Avåksvänlig kärra? Kul med avåkningar - då skjuvar batteripaketet och måste bytas = hål i plånboken. ”Saknar 360-graders kamera som närmast är standard på många bilar” - huja mig, hur ska man våga köra den utan dylik kamera!? Ok - lugn - ni som har vridbar nacke klarar er utan…..
”Det absolut bästa elbilsköpet”. ”Rymlig till ett rimligt pris”.
” I jämn motorvägsfart kommer vi drygt 25 mil en sommarvarm vecka i maj. Batteriet var laddat till 80 procent, och var nere på 10 procent när vi stannade. Med fulladdat batteri hade vi kommit längre.”
Herre min je - varför ska vi prackas på det här svindyra och dysfunktionella skräpet som hör hemma på återvinningen?
Tackom och lovom att elbilsstödet är borta!
Ifrågasätt Agenda 2030!
Senast redigerad av Snapphane den fre 09 jun, 2023 21:35, redigerad totalt 1 gånger.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Andreas Hansson »

Tja du kan ju köpa en bensin bil istället.

En Volvo v90 bensin. billigaste modellen med 197 hp.
0-100 på 7,9 sek :lol:
0,71 L blandad körning
Man får lägga på pluspaket för att få parkerings sensorer.
Vi väljer ingen dyr färg.
360 kamera skippar vi för den kostar 5000kr och vi vill ju hålla det så billigt som möjligt..

Vinterpaket måste vi väl kosta på oss? rattvärme och bränslevärmare är ju ett måste på en bensinbil då man annars får vänta länge på värmen.
10 000 kr kostar det.

Drag måste en bil ha. Standard på tesla så vil lägger till det.
12 000kr

Teslan har solfilm bak som standard vi lägger på det oxå.
5900 kr

Teslan har standard ett bra ljudsystem med subwoofer men vi skippar det i Volvon. Jag antar att du bara lyssnar på P1.

Så vad hamnar kalaset på tror du?

570 000kr.

Är det något som du skulle slå till på?

Skatten är förmodligen skit dyr.

Föresten så kom fakturan på elen för maj nu. Jag hade tankat 650kWh i bilen. Med timpris så hamnade jag på 14 öre kWh.
Typ 95 kr för elen. Tillkommer elöverföring på 60 öre per kWh.
650*0,6=390 kr plus elkostnad 95 kr
485 kr för en månads bilkörning. Då pendlar jag 10 mil om dagen.

Men slå till på en Volvo du!
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Hello Andreas! Kul inlägg! Men Du har missförstått hela baletten.
Nej, Volvo är inte aktuellt. Undermålig driftsäkerhet. Inga bilar för 570000, tack. Familjen är räknekunnig och förstår att prioritera. Helt enkelt inte råd med bil för 570 papp. Lyxbilar är för andra.
Solskyddsgardin 5900? Gapskratt! Universal solskydd för under hundringen.
Rattvärme! Gapskratt i kubik! Skojar Du? Har Du fel på cirkulationen i händerna? Raynauds sjukdom? Sex fingrar och ej hittar handskar? Ingen behöver rattvärme, fast den överbeskyddade känsliga yngre delen av befolkningen har man väl tutat i faran med att frysa fast i ratten.
Bränslevärmare? Tja, kul grej men har inte behövts på de minst 100000 mil jag kört i Skåne. En 500 W motorvärmare i motorblocket inkopplad 30-60 min har räckt. Köp annars en KIA - värmen kommer tämligen snabbt. I-landsproblem….
Dragkrok 12000. Alltså …. Kostar 2-3 tusen till KIA och är busenkel att sätta dit. Fast tumme mitt i handen försvårar.
JA! Helt rätt! SR P1 är mest lyssnad på. Vulgär -P3 nobbas. Skräpmusik blir inte bättre i elbil med subwoofer, solbrillor Rayban och rutan nere.
Att ha elbil är en livsstil. Villkoren som ska uppfyllas är som en Excel-formel full med villkor. Elpris, elområde, årlig körsträcka hög, ladda nattetid, ha tid att ladda långsamt, överskott på pengar (grattis till det!) underlättar, mm mm. Miljömupparnas favvokärra.
Som sagt: grattis alla nöjda elbilsägare i allmänhet och Andreas H i synnerhet! Väl bekomme.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Man måste beakta den ekonomiska risken vid reparationer oavsett el- eller fossilbil.
https://www.dagensps.se/motor/tesla-aga ... 1cc98dcb4e
En gammal regel är att köpa en 3-4 år gammal bil dieselbil (f’låt - det var en Freudiansk groda…) och köra den ”slut”. Värdeminskningen är lugnare, reservdelstillgång både original och ”pirat”.
Glöm inte ifrågasätta Agenda 2030.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Andreas Hansson »

Snapphane skrev: tis 13 jun, 2023 18:07 Man måste beakta den ekonomiska risken vid reparationer oavsett el- eller fossilbil.
https://www.dagensps.se/motor/tesla-aga ... 1cc98dcb4e
En gammal regel är att köpa en 3-4 år gammal bil dieselbil (f’låt - det var en Freudiansk groda…) och köra den ”slut”. Värdeminskningen är lugnare, reservdelstillgång både original och ”pirat”.
Glöm inte ifrågasätta Agenda 2030.
Tänk om alla köpte begagnade bilar..

Vad skall de som vill köpa en nybil köpa? Eller skall vi upphöra med det?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Ja, då kanske biltillverkarna får en knäpp på näsan och får sluta göra onödiga vräkiga SUV:ar så att det kommer folkbilar som medelinkomsttagare har råd att köpa nya. Speciellt elbilar är sinnesjukt dimensionerade vad gäller hk/kg. En massa skräpfunktioner som de som har för mycket pengar ”måste” ha. Rattvärmare….. Stackars befolkning - det är kränkande att inte ha en elbil med rattvärmare. Oj, oj,oj ….. Finns det vinterkläder varma nog för de som ”måste” ha rattvärmare? Vad har de som värmer NÄSAN? Näsvärmare? Näsmössa?
Köp av ny bil är oftast en ekonomiskt mycket sämre affär än köp av en 1-3 år gammal, men jag kan ha fel.
Nu vet jag hur jag skall göra för att få ett bra svar! Jag frågar min forskarkollega! Förresten - han skrattade gott åt solskyddsgardiner för 6 papp. För att inte tala om rattvärmare! Citerar honom: ”folk köper mycket skräp och lull-lull”. Ett gott skratt förlänger livet!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Ja, gott folk.
Elskrindornas gloria börjar få elbrist och lyser sämre och sämre.
Skräpet håller inte och har svindyr service.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... 0ce5&ei=20

Själv sneglar jag på en Chevrolet Caprice Brougham
Har haft en 79:a i 16 år.
https://www.car.info/en-se/chevrolet/ca ... 9-19473043
Peppa upp den till ca 250 hp är lagom. Då snackar vi åka riktig bil. Full size.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av rod02 »

Tack alla elektrifierings vurmare. Nu kommer höjningen av elnätsavgiften :twisted: .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Andreas Hansson »

rod02 skrev: tor 14 dec, 2023 18:17 Tack alla elektrifierings vurmare. Nu kommer höjningen av elnätsavgiften :twisted: .
Du får väl byta ut Forden mot en elbil så kan du köra billigt.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar