Problem el och brännare Comet/Viking Bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Feffo
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 29 maj, 2023 15:43

Problem el och brännare Comet/Viking Bio

Inlägg av Feffo »

Hej,

Ni brukar ofta hjälpa mig lösa pelletsproblem, även om jag aldrig behövt göra en tråd förut då det alltid funnits gott om trådar med samma problematik.

Har problem med min panna/brännare kombi från Värmebaronen. Det är en Cometpanna med en Viking Bio i.

Den har fungerat fint men varit avstängd i ett par veckor då vattnet gått på varmvattenberedare istället. Nu när den skulle startas för att ta varmvattnet via elpatronen i pannan i stället så värmer den inte alls. Markerar elpatronsdrift men ingen av kW dioderna lyser. Provade då att ta över den på brännardrift och brännaren får el men försöker inte ens mata fram och tända. Känns som att varken elpatronen eller brännaren får indikation på att det är dags att jobba. Trots att pannan är inställd på 70 grader och aktuell panntemp är 19 grader.

Manualen har inte varit till väldigt stor hjälp med detta problemet. Har provat säkringar och överhettningsskydd. Både på panna och brännare. El finns efter överhettningsskyddet på pannan. Vore tacksam om ni hade någon idé om var man ska börja felsöka för alla jag pratat med än så länge har inte haft något riktigt hum.

På kretskortet OX7 NG blinkar dioden för spärr men osäker på om det har med något att göra då jag inte hittar någon info i manualen om det eller om den till och med kanske ska blinka.

Vore tacksam för alla tips jag kan få för just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra eller vem jag ska ringa. Lite tacksam för att det inte är 20 minusgrader dock.

Panna: Värmebaronen Comet
Brännare: Viking Bio
Flen
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem el och brännare Comet/Viking Bio

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar vara lite lurigt. Har tyvärr inget elschema för Comet, men tycker att du ska kolla om kretskortet får någon spänning.
Kanske någon säkring på kortet som gett upp eller glappkontakt någonstans. Allt tyder på att styrningen på kretskortet inte fungerar när varken elpatron eller brännare får startsignal.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Problem el och brännare Comet/Viking Bio

Inlägg av GoForIt Pellets »

Kan du höra om termostaterna reagerar/klickar när du vrider på dem?
Att båda skulle gå sönder samtidigt låter ju märkligt, såvida det inte har varit något elektriskt överslag.

Gällande elpatronerna, så kanske ni också har effektvakter installerade, för att inte bränna elcentralens huvudsäkringar?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar