20:-/mil m elbil

Här diskuteras allt kring direktverkande och vattenburen elvärme
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Eftersom du utfäster det helt korrekta att vi inte (ännu?) har effektbrist nattetid så kan du meddela det till alla 150 nätbolagen så lyssnar de säkert och gör inte samma misstag som Bjärke E.
Det vore toppen eftersom bolagen inte är ålagda att stämma av med EI före införande av ny taxa.
Hoppsan ….. undrar just om elpriset stiger när efterfrågan stiger. Retfullt att det även omfattar nattetid. Denna förbaskade marknadsekonomi!
https://www.dagensps.se/privatekonomi/n ... pa-natten/
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... -som-dagen
https://sverigesradio.se/artikel/dyrare ... da-lonsamt
Gammal god regel från Räddningstjänsten, försäkringsbolag m fl:
Undvik att köra el-/vattenberoende maskiner nattetid!
https://www.tv4.se/artikel/63KAJKdWKDmc ... lkostnader
Fast…. Visst - det gäller väl inte PK-adeln elbilsägare. Nog borde elbilsägare få rabatt på villaförsäkringen! Och på eldsläckare….
Tradigt om elskrindan börjar brinna nattetid.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Laddningspriset skenar
https://samnytt.se/priset-for-att-ladda ... an-kan-ga/
Dessutom drar elbilar över 2 kWh/mil vintertid.
Det finns ingen anledning att känna skadeglädje.
Det finns anledning att beklaga att ett helt folk är missledda av tyckande miljömuppar som bortser från fysikens lagar när de raserar vårt energisystem och prackar på oss dyra hightech elprylar som många inte har råd med.
Det finns anledning att beklaga att Sveriges godtrogna och naiva befolkning är överdrivet följsamma i trender som rör elektrifieringen av samhället.
Det finns anledning att utgå från att elbilsägare inte klandrar, tillrättavisar eller anser sig vara förmer än de som kör fossilbil. Nu handlar det om att överleva vintern och kunna betala för sig.
Rör inte min dieselbil!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Andreas Hansson »

Men när du startar din elbil på morgonen så har du ju full tank?
Jag laddar bilen i natt med ett kwh pris på 9 öre..

Jag antar att de sänker priset vid bensin macken inatt oxå?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Ja, låt se…..
En hel timme kl 22-23 idag 9 öre. I morgon 4,65 öre - då skall det köras elbil!
Sen är det ju det där med vinden. Prognos 7-9m/s ett par dagar. Toppen! Vi tankar när det blåser! Förstås! Vi lever i harmoni med naturen - vinden.
Håll i hatten, tanka och gläds. Stanna hemma när det är vindstilla.Soppatorsk? Tomt batteri mitt i skogen. Aj, aj, aj…. Batteri på dunk vore drömmen. Kanske sätta segel på bilen? Vevdynamo modell T-Ford?
Agenda 2030?? Nej tack.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Mer elände för elbilsägare.
https://sverigesradio.se/artikel/fyra-g ... lqyar28wa8
Fyrdubblat laddpris!
Han överväger att köra bensinbil.
Detta är i grunden sorgligt och en skam att de som köpt svindyr elbil ska utsättas för dylika rokader.
Sensmoralen är att ALDRIG haka på trender utan att tänka sig noga för.
Elbilar har säkert en framtid men fn är de inte ett självklart val.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av nyman »

De har ju själva köpt en elbil i ett land utan fungerande elförsörjning. Tycker inte synd om dem.
Tror inte elbilen har en framtid. I städerna kommer den att bli förbjuden då den river upp för mycket skadliga mikropartiklar i luften. Vissa stadsgator är edan stängda för dubbdäck. På landsbygden är räckvidden för kort. Tror utvecklingen går mot laddhybrider i så fall.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Ja, det är bristande omdöme att köpa en elbil i tron att ”det ordnar sig” med elförsörjningen.
Myndigheterna har haussat elbilens förtjänster så att det blivit ett onyanserat beslutsunderlag för köparna.
Jag tycker inte ett dugg synd om PK-nissar som lyxrenoverat köket, byggt brackig pool 100 m från havet, åkt på maffig utlandssemester, behållt direktverkande el samt som klimatriddare köpt status- och PK-prylen nr ett: Elbilen. De kan gott svära över att ha gjort det aktiva korkade valet att inte ha installerat vattenburet multimodalt värmesystem inkl vedspis. De kan gott sitta i ett mörkt, kallt hus med urladdad bil.
Hybrid verkar sympatiskt och bra teoretiskt, men är två drivlinor gynnsamt sett mht driftsäkerhet, service, kostnader osv? Jag vet inte men magkänslan säger ”nej”. Bra om jag har fel!
Apropå riva asfalt: egentligen vill jag köra en amerikansk muskelbil. Min reptilhjärna älskar dylika. Dodge Charger, Pontiac GTO (min morfar hade en sådan), MUSTANG ( nu går jag igång ordentligt!), Chevelle SS 454 osv.
Tar man en elbil som t ex nya BYD Atto 3 som väger 2200 kg, har 204 elpållar, 10,8kg/Hk och ”sansad acceleration”, så betyder det 0-100 km/h på 7,3 sek.
Teslas ”familjebilar” (nej Tesla - ni har inga riktiga kombibilar och därmed inte en enda familjebil värd namnet) kan acca 0-100 km/h på 3-4 sek. Löjligt.
Den elbesparade och elsparande (belastar inte elnätet) KIA Ceed Crdi 1,6 SW, 1419 kg, 126 Hk, 11,3kg/Hk, 0-100 km/h på 10,9s.

Vad är det för fel i huvudet på elbilstillverkare som inte begriper att programmera ner vridmomentkurvan på låga varv?
Med endast basal teknisk och fysikalisk kunskap begriper man att det minst vid stadskörning, blir ökat slitage på vägbanan. Dubbdäck tillika är katastrof. Transportstyrelsen borde straffskatta brutalt (50000:-/år är ok) de motorstarka bilar som tillåter fullt vridmoment från ”noll”. Bort med tvåtons murbräckor som river asfalt och accelererar som en slangbella. Inför mätning/klassificering 0-40 km/h med ett minimivärde på tiden.
Minska motoreffekten! Minska batterivikten. Endast maxad batterivikt (tillval) där kunden har ett uttalat krav på lång sammanhängande körsträcka.

Sluta acceptera eldrivna kanonkulor på vägen. Bort med dem från gatorna. Kalla det gärna planekonomi eller vad som helst.
Inför kortläsare på bilarna där körkortet läses av och vid förarålder under 25 år maximeras prestanda till minimum 15kg/hk - det gäller även fossilbilar. Det skall finnas ett ”ungdomsläge”.

Tills dess: Ifrågasätt och pausa Agenda 2030. Köp en sansad och ekonomisk bensinbil, ställ av elbilen och kräv inte att vi fossilbilsägare och pelletseldare skall backa upp och kompensera för elbilsmaffians effektmonster. Vi släcker inga LED lampor för att elbilar skall kunna laddas.
Vi vill inte ha roterande planerade avstängningar av elnätet för att elbilar laddas.
Pellets+fossilbil är bra för elnätet. Det är prio ett inför vintern. Inte att ladda kolosser med sinnessjuka motoreffekter och dragraceprestanda eller att hysteriskt jaga CO2.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Andreas Hansson »

nyman skrev: lör 08 okt, 2022 07:55 De har ju själva köpt en elbil i ett land utan fungerande elförsörjning. Tycker inte synd om dem.
Tror inte elbilen har en framtid. I städerna kommer den att bli förbjuden då den river upp för mycket skadliga mikropartiklar i luften. Vissa stadsgator är edan stängda för dubbdäck. På landsbygden är räckvidden för kort. Tror utvecklingen går mot laddhybrider i så fall.
Det är perfekt på landsbygden. Vakna fulladdad varje dag.
Värmen är bättre än alla bilar jag haft!

Bara o köpa!
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Bra värme låter toppen. Värmepump?
Vad är det för elbil? Fabrikat, modellår osv?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Lägg bubbelplast runt batterierna….
https://www.dagensps.se/motor/repat-bat ... Jn-Iv1cCzY
8% av försäkringsbolaget Allianz kostnader beror på elbilar! Snacka om överrepresentation….
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av rod02 »

Stod inte mycket om, hur stor andel elbilar är totalt. Bara att de var få. Ett % tal per 1000 bilar(alla sorter) vore mer intressant. 8% borde säga att resten är 92%, inget vidare för dem. Om man inte tar med hur många fler de är.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Snabb googling hittade siffror från 4,6% av alla bilar till denna:
https://www.elbilsstatistik.se/. 9% av personbilsflottan.
Dec -22 var det köpfest
https://alltomelbil.se/arets-statistik- ... arande-31/
2023 3% minskad elbilsföräljning jmf med 14% för hela fordonsparken
https://alltomelbil.se/statistik-en-av- ... uari-2023/
Men, men… nu kommer det att svida i allas plånböcker. Det helsjuka elbilsstödet borta. Tidöavtalet säger att fläktkraften skall bära sina egna kostnader. Havsbaserad fläktkraft har 3 ggr högre nätkostnad än kärnkraft.Lånefesten är över.
Elbilar är svindyra i inköp. Gör en elbil med 20 mils körsträcka, 0-100/10 sek, kombi, 4wd och solceller på taket så ska jag efter 3-4 år snegla på den som begagnad. Det finns massor med onödiga funktioner som kan tas bort. Gör en folkbil med basicutrustning. Vem behöver motorstyrd baklucka?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Snapphane »

Vet inte om man skall skratta eller gråta.
En forskare (garanterat räknekunnig o smart)i bekantskapskretsen gjorde i våras en analys el- kontra dieselbil vi långpendling ca 1800 mil/år.
”Diesel utan tvekan” blev facit. Bl a snabbladdningens kostnad viktig.
Kanske hade vederbörande (vägrar använda PK-termen ”hen”) rätt:
https://samnytt.se/ladda-elbil-dyrare-a ... ch-diesel/
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av Andreas Hansson »

Snapphane skrev: lör 27 maj, 2023 14:04 Vet inte om man skall skratta eller gråta.
En forskare (garanterat räknekunnig o smart)i bekantskapskretsen gjorde i våras en analys el- kontra dieselbil vi långpendling ca 1800 mil/år.
”Diesel utan tvekan” blev facit. Bl a snabbladdningens kostnad viktig.
Kanske hade vederbörande (vägrar använda PK-termen ”hen”) rätt:
https://samnytt.se/ladda-elbil-dyrare-a ... ch-diesel/
En forskare :lol:

Sammnytt..

Imorgon är elpriset -5öre..

Ang snabbladdning så tar Tesla 4kr kWh nu. Min bil har ett snitt på 1,5 kWh per mil. Mätt under 6500mil.
Alltså en milkostnad på 6kr, och detta är alltså vid snabbladdning.

Vid hemmaladdning så fyller man ju tanken för några kronor.

Din forskare är han skolad vid livets hårda skola?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: 20:-/mil m elbil

Inlägg av nyman »

Ehurusomhelst så är ju töntfaktorn för att åka i en elbil fullkomligt enorm så länge man inte befinner sig i Stockholm, Södertörn.
Några krav opå livskvalitet har väl de flesta.
Klimatförnekarna som vill återställa metangasavgivande våtmarker har väl knappast körkort och pengar till en fossildriven elbil.
En affärsman med pengar åker inte heller elbil då det tar för lång tid.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar