Hjälp total gröngöling [Nibe Combi VX + VB 20]

Skriv svar
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Hjälp total gröngöling [Nibe Combi VX + VB 20]

Inlägg av erxen »

Hej!

Jag har köpt mitt livs första hus och detta värms upp med hjälp av pellets och om detta kan jag inte mycket. Detta körs med en Nibe Comvi VX-panna och Viking Bio 20-brännare. Pannan är alltså en sådan, https://www.nibe.eu/assets/documents/10948/011499-1.pdf, fast en vacker röd sak.

Nå, som sagt kan jag föga om pelletseldning och hussäljaren verkade inte allt för säker på sin sak. Denne har främst kört med el istället. Att stänga av hela systemet vid varje rengöring 1–2 gånger i veckan kändes lite felaktigt, fick jag känslan av ...? Så, hittills har jag gått på känn men vill självklart göra så rätt och riktigt som möjligt.

1. Hur ska spjället egentligen stå för effektiv eldning?
2. Hur ofta, minst, under "aktiv" säsong, borde man raka asklådan i botten?
3. Hur ofta, minst, under "aktiv" säsong, borde man stänga av för att sota ur alltsamman; rengöra allt i pannan, kolla brännarrör, roster, etc.
4. Läst lite om motdrag och sådant sedan min panna däromdagen hade tändningproblem när det var blåsigt ute. Jag kan inte finna på något motdrag/dragbegränsare hos mig. Borde jag ha sådan eller kan det finnas en annan lösning här som jag missat?

Kort sagt, utgå från att jag inte kan så vidare värst mycket och lär mig vettiga/goda pelletsrutiner. Vore oerhört tacksam!
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Re: Hjälp total gröngöling [Nibe Combi VX + VB 20]

Inlägg av erxen »

*1. Hur ska spjället egentligen stå för effektiv eldning?
*Spjällen ... Tänker först och främst på det i pannan, men så finns det ju i rökröret med. Andra spjäll?
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hjälp total gröngöling [Nibe Combi VX + VB 20]

Inlägg av nyman »

Välkommen till forumet. Här har man fått hjälp med det mesta.
Nibe City är kanske den bästa oljepannan att elda pellets i.
Rengöra pannans tuber och srkapa ur askutrymmet brukar man göra varje vecka.
Eldar du mycket kanske brännaren behöver rengöras oftare.
Alla luckor och spjäll på framsidan av pannan ska vara stängda och tätade.
Spjället i rökröret ska vara helt öppet.
Den röda City är äldre än den blå men annars ingen skillnad.
Kontrollera om det sitter turbulatorer eller retarder i allas tuber.
Någon kanske plockat ur några för att slippa rengöra så ofta.
Rökgastemperaturen bör du kontrollera. Enklast med en digital stektermometer
som inte har ankor och grisar som symboler utan något så enkelt som siffror
för att ange temperaturen.
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... er-943108/
Givaren borras in i rökröret. Tål högst 250 grader så har förre ägaren inte justerat brännaren till pannan utan i stället tagit ur turbulatorer
så kan temperaturen vara tokhög.
Dragbegränsare i rökröret eller sotluckan på skorstenen behövs. Tigex 25 är för liten och Tigex 50 för okänsklig så hoppa över dem.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp total gröngöling [Nibe Combi VX + VB 20]

Inlägg av Stegatorparn »

Sitter brännaren i oljedelen, den vänstra, ska du bara köra Viking Bio på låg effekt. Uraskning av brännaren kan då behöva göras 2 ggr per vecka.
Med brännaren i veddelen, går det bra att köra på hög effekt och askutrymmet blir lite större. Brännaren behöver då i regel bara askas ur 1 gång per vecka.

Vilken dragbegränsare som behövs beror på hur hög skorstenen är. Ju högre skorsten desto kraftigare blir draget, vilket ställer krav på dragbegränsarens kapacitet. https://transtemper.se/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Re: Hjälp total gröngöling [Nibe Combi VX + VB 20]

Inlägg av erxen »

nyman skrev: tis 31 jan, 2023 18:03 Välkommen till forumet. Här har man fått hjälp med det mesta.
Nibe City är kanske den bästa oljepannan att elda pellets i.
Man tackar och bockar!
Aha, det låter ju lovande! =)
nyman skrev: tis 31 jan, 2023 18:03 Rengöra pannans tuber och srkapa ur askutrymmet brukar man göra varje vecka.
Eldar du mycket kanske brännaren behöver rengöras oftare.
Alla luckor och spjäll på framsidan av pannan ska vara stängda och tätade.
Spjället i rökröret ska vara helt öppet.
Okej, får iså fal dubbelkolla hur det står. Jag förutsätter att det är helt öppet sedan förut och värmen fungerar ju bra, men man vet ju aldrig.
nyman skrev: tis 31 jan, 2023 18:03 Den röda City är äldre än den blå men annars ingen skillnad.
Kontrollera om det sitter turbulatorer eller retarder i allas tuber.
Någon kanske plockat ur några för att slippa rengöra så ofta.
Jaha, jag tycks inte ha en enda ... öppna/tomma tuber så långt ögat når.
Är det väldigt illa?
nyman skrev: tis 31 jan, 2023 18:03 Rökgastemperaturen bör du kontrollera. Enklast med en digital stektermometer
som inte har ankor och grisar som symboler utan något så enkelt som siffror
för att ange temperaturen.
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... er-943108/
Givaren borras in i rökröret. Tål högst 250 grader så har förre ägaren inte justerat brännaren till pannan utan i stället tagit ur turbulatorer
så kan temperaturen vara tokhög.
Det finns redan en sådan klocka – måste ju vara för det antar jag, i mitt rökrör, men den verkar å andra sidan död för nålen har legat på min./50 sedan jag flyttade in för drygt en vecka sedan.
nyman skrev: tis 31 jan, 2023 18:03 Dragbegränsare i rökröret eller sotluckan på skorstenen behövs. Tigex 25 är för liten och Tigex 50 för okänsklig så hoppa över dem.
Vad är mest optimalt? Att göra om sotluckan eller montera i rökröret?
Sotluckan bakom pannan är förövrigt av vipp-modell, kan någon innan mig ha tänkt att den utgör dragbegränsare? ... Den är ju dock, som jag förstår, alldeles för trög för dylikt ändamål. Den står kvar så öppen som man ställer den.
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Re: Hjälp total gröngöling [Nibe Combi VX + VB 20]

Inlägg av erxen »

Stegatorparn skrev: tis 31 jan, 2023 19:53 Sitter brännaren i oljedelen, den vänstra, ska du bara köra Viking Bio på låg effekt. Uraskning av brännaren kan då behöva göras 2 ggr per vecka.
Med brännaren i veddelen, går det bra att köra på hög effekt och askutrymmet blir lite större. Brännaren behöver då i regel bara askas ur 1 gång per vecka.
Aha, okej. Nå, den sitter i ved-högra delen.
Stegatorparn skrev: tis 31 jan, 2023 19:53 Vilken dragbegränsare som behövs beror på hur hög skorstenen är. Ju högre skorsten desto kraftigare blir draget, vilket ställer krav på dragbegränsarens kapacitet. https://transtemper.se/
Okej, ska kolla länken då. Enligt sotarens protokoll har jag en skorsten på 9,5 meter.
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Re: Hjälp total gröngöling [Nibe Combi VX + VB 20]

Inlägg av erxen »

erxen skrev: ons 01 feb, 2023 13:41
nyman skrev: tis 31 jan, 2023 18:03 Rökgastemperaturen bör du kontrollera. Enklast med en digital stektermometer
som inte har ankor och grisar som symboler utan något så enkelt som siffror
för att ange temperaturen.
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... er-943108/
Givaren borras in i rökröret. Tål högst 250 grader så har förre ägaren inte justerat brännaren till pannan utan i stället tagit ur turbulatorer
så kan temperaturen vara tokhög.
Det finns redan en sådan klocka – måste ju vara för det antar jag, i mitt rökrör, men den verkar å andra sidan död för nålen har legat på min./50 sedan jag flyttade in för drygt en vecka sedan.
Vad ska man förresten ha för nivå på rökgastempen vid pannan?
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hjälp total gröngöling [Nibe Combi VX + VB 20]

Inlägg av nyman »

Eftersom oljedelen av pannan lär vara en komplett Nibe City tänkte jag att du skulle elda i den delen. Var sitter brännaren monterad?
Men visst kan man med lite mindre effektivitet elda i veddelen också. Själv skulle jag vara lycklig att ha en ledig veddel att elda i och få ned kostnaderna.
Är det tegel i skorstenen ska det vara minst 80 grader en meter ned i skorstenen när brännaren går för fullt. Tror inte du kommer ned i för låg temperatur med en Vikingbio. Risken är däremot att förre ägaren ställt in onödigt hög effekt på brännaren. Downloda handboken till brännaren så ser du funktionerna. 160-200 grader i rökröret kan vara normalt om du eldar i oljebrännarhålet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Re: Hjälp total gröngöling [Nibe Combi VX + VB 20]

Inlägg av erxen »

nyman skrev: ons 01 feb, 2023 15:11 Eftersom oljedelen av pannan lär vara en komplett Nibe City tänkte jag att du skulle elda i den delen. Var sitter brännaren monterad?
Men visst kan man med lite mindre effektivitet elda i veddelen också. Själv skulle jag vara lycklig att ha en ledig veddel att elda i och få ned kostnaderna.
Är det tegel i skorstenen ska det vara minst 80 grader en meter ned i skorstenen när brännaren går för fullt. Tror inte du kommer ned i för låg temperatur med en Vikingbio. Risken är däremot att förre ägaren ställt in onödigt hög effekt på brännaren. Downloda handboken till brännaren så ser du funktionerna. 160-200 grader i rökröret kan vara normalt om du eldar i oljebrännarhålet.
Okej, annars tycker jag det känns rätt bra med veddelen. Det känns rymligt och bra utifrån aska och sotning. Jag är ju dock som sagt en gröngöling … Kanske kommer jag ändå få för mig att flytta på brännaren tids nog.

Nå, för att vidare besvara frågorna låter jag dela med mig av några bilder. Ursäkta mitt inte så tilltalande pannrum, är nyinflyttad som sagt var.

Förövrigt upptäckte jag nu ikväll att det jag tagit för bara en sotlucka faktiskt var ett drag. Dock ett alldeles förbenat åldrigt och misskött sådant att det trots handpåläggning var allt för sotigt och rostigt för att kunna regleras utan en del våld. … Men, skulle jag helt sonika kunna sätta ett nyare, modernare drag just där (se bild)?

Pannbilder!
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp total gröngöling [Nibe Combi VX + VB 20]

Inlägg av Stegatorparn »

Tror inte att det är någon nackdel att ha brännaren i vedsidan. Det blir längre rökgasvägar och tuberna är grövre, vilket medför lägre gashastighet så värmen hinner överföras till pannan. Har du turbulatorer i tuberna, blir värmeöverföringen bättre.

Angående rökgastemperaturen är den beroende av om du har en tegelskorsten med insatsrör eller inte. Utan insatsrör bör temperaturen 1 meter ner från skorstenstoppen inte går under 70° innan brännaren stänger av sig. Det motsvarar en rökgastemperatur på 160°- 180° från pannan utan fungerande dragbegränsare. Med dragbegränsare späds rökgaserna ut med torr rumsluft, så kondensrisken minskar.
Finns det ett rostfritt insatsrör i skorstenen, behöver du inte fundera på kondens, utan krama ur så mycket värme det går ur rökgaserna.
Du har ju en rökgastermometer så läs av den innan brännaren stänger av.

Din dragbegränsare är visserligen gammal men går säkert att renovera upp till funktionsdugligt skick. Jag har en liknande som jag monterade 1993 och den fungerar fortfarande. Behöver lite olja ibland på inställningsrattens skruv.
Jag hade ratten inställd på läge 1, när det satt en Viking Bio i pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Re: Hjälp total gröngöling [Nibe Combi VX + VB 20]

Inlägg av erxen »

Stegatorparn skrev: tor 02 feb, 2023 00:28 Tror inte att det är någon nackdel att ha brännaren i vedsidan. Det blir längre rökgasvägar och tuberna är grövre, vilket medför lägre gashastighet så värmen hinner överföras till pannan. Har du turbulatorer i tuberna, blir värmeöverföringen bättre.

Angående rökgastemperaturen är den beroende av om du har en tegelskorsten med insatsrör eller inte. Utan insatsrör bör temperaturen 1 meter ner från skorstenstoppen inte går under 70° innan brännaren stänger av sig. Det motsvarar en rökgastemperatur på 160°- 180° från pannan utan fungerande dragbegränsare. Med dragbegränsare späds rökgaserna ut med torr rumsluft, så kondensrisken minskar.
Finns det ett rostfritt insatsrör i skorstenen, behöver du inte fundera på kondens, utan krama ur så mycket värme det går ur rökgaserna.
Du har ju en rökgastermometer så läs av den innan brännaren stänger av.

Din dragbegränsare är visserligen gammal men går säkert att renovera upp till funktionsdugligt skick. Jag har en liknande som jag monterade 1993 och den fungerar fortfarande. Behöver lite olja ibland på inställningsrattens skruv.
Jag hade ratten inställd på läge 1, när det satt en Viking Bio i pannan.
Tackar för all info och fina råd. Då ska jag kika lite närmare på det här med termometer och dragbegränsaren. :)
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Re: Hjälp total gröngöling [Nibe Combi VX + VB 20]

Inlägg av erxen »

Nu när vårvärmen är i faggorna tänkte jag att det börjar bli dags att stänga ned allt och bara köra varmvatten. För att göra det fattar jag det som att shunten ska nollas och cirkulationspumpen stängas av ...?

Men, jag fattar ärligt talat inte :lol: hur jag stänger av min cirkulationspump. Den är kopplad via pannan så jag kan inte helt sonika dra ur sladden och jag hittar heller ingen knapp. Hur katten gör jag?

Ser ut sådan:
Bild1
Bild2
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp total gröngöling [Nibe Combi VX + VB 20]

Inlägg av Stegatorparn »

Nere i högra hörnet på pannans instrumentpanel finns strömbrytaren för cirkulationspumpen.
Kör pumpen fem minuter varje månad så den inte fastnar och ställer till problem när värmen dras på igen till hösten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
erxen
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 jan, 2023 16:17
Ort: Västmanland

Re: Hjälp total gröngöling [Nibe Combi VX + VB 20]

Inlägg av erxen »

Aha, fan! Var det så enkelt! :lol: Nå, stort tack för det och tack för rådet om underhåll av pumpen. :)
:? När man inte vet har man alltid något att lära sig! :?
//EX
Skriv svar