Ingen ström till glödstiftet på (äldre) px21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Jag hade provat att fuska fram spänning till relät. Och hört om det klickar. Sedan mätt om det leder i brytaren. Då det är ett dyrt kretskort relät sitter på, skulle jag nog demontera relät för test.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
MartinL
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 nov, 2010 12:47

Re: Ingen ström till glödstiftet på (äldre) px21

Inlägg av MartinL »

Nu är sommaren slut, och brännaren har varit avstängd. Lagom till vintern fick jag hjälp med att felsöka kortet, och det visar sig vara transistorn som styr 12V till reläet som brunnit upp. Den gamla fick ur sig några volt, men inte tillräckligt för att reläet skulle dra. Bytt, full fart sedan dess!
Norrahammar Parca Norah 5000 -80 (olja/ved/el)
t.om 2010-09 Olja, Bentonebrännare
f.om 2010-12 PellX PX20 -99 med glödstift (beg)
1,5plan 60+40+60 källare byggt 1937 (dåligt isolerat)
speed295
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 06 nov, 2014 13:42

Re: Ingen ström till glödstiftet på (äldre) px21

Inlägg av speed295 »

Någon som har ett elschema till kmp px21 med värme element, har samma problem som MartinL
Vet inte om det är tänd-elementsrelät eller något på huvudkretskortet.

Vilken transistor är det som ökar spänningen?
Vad ska jag ha för ström på dom 3 kablarna som går till reläet? en av dom lär väl vara någon signal tillbaks så den startar fläkten när elementet gått en stund. Jag antar att det är likstöm? som styr reläet?

är bara intresserad av att laga den eller om någon av er har en som ligger och skräpar så kan jag vara intresserad av att köpa den.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ingen ström till glödstiftet på (äldre) px21

Inlägg av Stegatorparn »

Kopplingsschemat i manualen är summariskt och visar enbart vad som är inkopplat på kopplingslisten på styrkortet. Något elschema över styrkortet har jag aldrig sett och är nog omöjligt att få fram.
Vilket år är brännaren tillverkad?
Skicka ett PM med din mejladress så kan jag sända över rätt manual.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar