Dåligt på sikt att reducera ventilationen?

Skriv svar
Norris2
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 01 dec, 2022 16:37

Dåligt på sikt att reducera ventilationen?

Inlägg av Norris2 »

Hejsan,
Skriver med förhoppning om synpunkter och argument för om och i så fall varför det kan tänkas vara dåligt på sikt att reducera ventilationen som jag beskriver nedan. Jag är igen expert inom området ventilation utan hyfsat ”självlärd” i huvudsak via olika online källor. Det hus jag bor i (mestadels ensam) är utrustad med FTX-ventilation(korsströmsväxlare från 1980-talet på kallvinden) som i normal(grund)-läge går 24/7/365(köksfläkt-styrning) vilket inte är speciellt snällt mot plånboken nu när det börjar bli kallare utomhus. Dubbel fläkten i lådan på vinden förbrukar ca150w när jag kör grundläges ventilation, dessutom förbrukar den termostat styrda värmespiralen(förvärmning) ca1200w när den kickar in. Jag har konstaterat tidigare vintrar att FTX:en går mer eller mindre hela tiden med full värme-effekt så jag tvivlar starkt på produktbladets påstående om ”temperaturverkningsgrad på 84%” :roll:

Enligt ritning som följde med huset motsvarar grundläget som jag förstår(med helt öppet spjäll för tilluften) frånluft=55 l/s resp. tilluft=44 l/s. FTX:en är installerad i ett 1-planshus på 140 kvadrat. Har testat stänga av FTX:en samtidigt som jag kontrollerat luft kvalité förändring via Airthings Wave Plus vad det gäller koldioxid och fukt. Har kört FTX:en ca 1tim per dygn de 7 senaste dygnen(utomhus temp. mellan 0 och -5) och enligt Wave plusen är förändringen marginell, luftfuktigheten har pendlat mellan 35-37%, koldioxid mellan 600-900co2, mätt i sovrummet med öppen dörr under natten ökade co2 från 650 till 800 för att sedan gå ner igen till ca 600-650 igen under dagen. Jag har flyttat runt wave plusen till olika rum under mät perioden men det är inga större skillnader. Jag tycker inte att undertrycket i huset förändrats nämnvärt, kalluft vill komma in om jag öppnar ytterdörren på glänt lite grann men så är det även när jag kör FTX:en. Ingen kondens vad jag kan se och jag upplever inget negativt när det gäller lukt och luftvägar. Temperaturen i lådan på kallvinden har legat mellan +5 och +8 grader när FTX:en varit avstängd. Jag är medveten om att test&mät perioden är i kortaste laget för att dra några säkra slutsatser så jag kommer att fortsätta ett tag till i alla fall. Eventuell förorenad luft i form av mögel etc. kan jag tyvärr inte mäta och det är ju inte bra.

Som sagt, alla synpunkter och argument för om och i så fall varför det kan tänkas vara dåligt på sikt att reducera ventilationen som jag beskrivit emottages tacksamt!

Jag har ingen onormal förbrukning när det gäller uppvärmning av kåken så ev. korsdrags teori kan vi lägga åt sidan :lol:

Bra är det ju definitivt för plånboken!

Mvh,
Anders
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dåligt på sikt att reducera ventilationen?

Inlägg av Stegatorparn »

Man hade FTX-aggregat för att få en kontrollerad ventilation när energin var billig. De flesta småhus har enbart frånluft, antingen självdrag eller fläktstyrd. Det viktigaste är att ventilera bort fukt från våtrum och kök för att undvika mögelskador. Det är också viktigt att man har ett undertryck i bostaden, så inte varm luft tränger upp till kallvinden, där det kan orsaka kondens på yttertaket och ge mögelpåväxt. Invändiga takluckor ska vara försedda med tätningslist.

Din frånluft ligger strax över normen om 0,35 l/s per kvm, vilket är bra. Inget hindrar att du stänger av förvärmningen av tilluften och även tilluftsfläkten, för att spara energi. Därmed drivs tilluften enbart av undertrycket i bostaden plus andra otätheter i byggnaden. Håll dock koll på tilluftsfiltret så det inte sätts igen liksom frånluftsfiltret, som borde sitta före värmeväxlaren.

Rekommenderar inte att du även stänger frånluftsfläkten, då hus och ventilation inte är konstruerat för självdrag. En viss grundventilation är nödvändig för att hålla luftfuktigheten på en acceptabel nivå.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Norris2
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 01 dec, 2022 16:37

Re: Dåligt på sikt att reducera ventilationen?

Inlägg av Norris2 »

Tackar så mycket för utförlig info! Kollade i produktbladet och där står det "VEVEX har en motor med två fläkthjul monterade på gemensam motorplatta" vilket borde innebära att man inte kan "stänga av" ena fläkten?

Om så är fallet så kan ett alternativ vara att stänga av förvärmningen av tilluften som du säger och stänga tilluftspjället till vevex-lådan så mycket det går för att minimera tilluftsflödet till rummen och sen kompensera ev. nerkylning av rummen med lite varmare radiatorvatten. Jag eldar med pellets(Janfire dockad med CTC Total) så det blir billigare än el med den prisbild som råder.
Senast redigerad av Norris2 den sön 04 dec, 2022 22:54, redigerad totalt 1 gånger.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dåligt på sikt att reducera ventilationen?

Inlägg av Stegatorparn »

Din lösning verkar vara enda alternativet för det aggregatet. Jag hade gärna sett att tilluftskanalerna inte blev strypta, men det är inget att göra åt.
Stryps luftflödet, minskar också motorns effektförbrukning.

Citera inte direkt efter ett inlägg. Det tar bara onödigt med plats och blir svåröverskådligt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Norris2
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 01 dec, 2022 16:37

Re: Dåligt på sikt att reducera ventilationen?

Inlägg av Norris2 »

Fixat enligt ditt önskemål :)

Du menar alltså att frånluftsflödet också påverkas om man stryper tilluftsspjället till FTX:en eftersom motorns effektförbrukning minskar och därmed hastigheten för bägge fläkthjulen?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dåligt på sikt att reducera ventilationen?

Inlägg av Stegatorparn »

Frånluftsflödet blir detsamma eftersom fläkten kör med samma varvtal, men när tilluftsflödet minskar, belastas fläkthjulet mindre.
En centrifugalfläkt drar mer ström ju mer luft den behöver pumpa. Lika gäller även vattenpumpar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar