Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Smör
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 23 aug, 2016 15:14

Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Smör »

Hej!

Tänkte bara höra om det är någon här som kan dela med sig vad ni har för inställningar på eran Lilla Frö pellets kamin med Drag.
Jag ser inte fram emot en vinter till med denna kamin. Får inte till förbränningen, blir bara sot och den är väldigt svår att få igång, måste tända den 5-10 ggr per kväll för att få värme överhuvudtaget.
Skärgårdspartner
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 21 dec, 2016 14:34

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Skärgårdspartner »

har du gamla eller nya styrningen? samt var bor du?
Smör
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 23 aug, 2016 15:14

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Smör »

Tror att det är den gamla och bor i Märsta.
Har bytt pellets och nu funkar den lite bättre men jag tycker inte förbränningen är optimal.
Om förbränningen är optimal så borde det väl vara mer gråaktig aska och inte svart sot?

mvh
Skärgårdspartner
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 21 dec, 2016 14:34

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Skärgårdspartner »

Askan ska nästan vara mer åt vita hållet.

Är den fortfarande trög att få igång?
Smör
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 23 aug, 2016 15:14

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Smör »

Nja, med den nya pelletsen så är den lättare att få igång.
Det finns egentligen två lägen...

Det ena är att den tänder som den skall, det är full låga, brinner för fullt men så lägger den av, och får Error on start up, ErrStart.
Antingen väntar jag dom 3 minutrarna och startar den igen eller så gör jag kaminen strömlös och spänningssätter den igen efter 10-20 sekunder och startar upp kaminen på nytt.
Då brukar det fungera.

Det andra läget är om man varit borta hela dagen, det har varit kallt och kaminen inte har gått alls under dagen och det är runt 10 grader inne när man kommer hem, då kan den vara kinkig att få igång.

Då får jag felaktigt tändelement som felmeddelande i panelen.
Brukar då ta en näve pellets, hälla på lite t-röd och låta det dra en stund, fjuttar på det och låter det brinna en stund och sedan starta kaminen. Då brukar den hoppa igång.

Det spelar ingen roll hur jag gör jag har aldrig någon vitaktig aska och glaset sotar igen i stort sätt omedelbart, kanske vid 2 eldningar.

Lågeffekt är aktiverad och när den lägger av nu så är det oftast vid lågeffekt, ErrLo.
Skärgårdspartner
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 21 dec, 2016 14:34

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Skärgårdspartner »

När köpte du kaminen?
Har du bytt tändelement?
Kan den få för lite pellets i lågeffektläget?
Alternativt att flamvakten är dålig?

jag jobbar mer med dom nya modellerna så är inte helt insatt i hur dom äldre fungerar.
Men jag skulle kunna komma förbi någon dag om det blir aktuellt.
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av brattne »

För lite ljus åt optovakten verkar det åtminstone bli. En brukare vet jag laborerar med förbränningsfläkten på 42 -43 nu efter att han rengjort fläkten från hundhår
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Smör
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 23 aug, 2016 15:14

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Smör »

Ja, den där flamvakten kan nog strula.
Jag drog ner FireLev till 0 och jag tror att den är satt ur spel då.

Förbränningsfläkt på 42-43 vet jag inte vad det kan vara...
Värden som jag har just nu är:
FanVent = 30
FanStart = 105
FanLo = 100
FanHi = 200

och pelletsmängd
Ign dose = 150
Feed Hi = 230
Feed Lo = 102

Mvh
Skärgårdspartner
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 21 dec, 2016 14:34

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Skärgårdspartner »

Jag vet inte vad du kör med för pellets 6 eller 8mm?

Kör du 8mm så är jag ganska säker på att du har för mycket matning.

ign dose 105
feedhi 115
feedlo 85

fanhi 185
fanlo 150
fanstart 100

testa dessa inställningar.
Occy73
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 09 jan, 2020 22:06

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Occy73 »

Hej! Tänkte tända lite liv i denna tråd. :wink:
Lilla frön hos mig krånglar, sökt lite på Google och hittade skärgårdspartners svar...

Ändrade matningsinställningar enl. Skärgårdspartners rek. men hitta inte menyn för att ändra fläktinställningar.

Tacksam för tips!
davidfredriksson
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 13 jul, 2021 12:56

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av davidfredriksson »

Var bor du så att jag kan vara mer specifik om ditt problem? Hittills har min erfarenhet av de nya pelletsen varit positiv. Det är mycket mindre svårt att komma igång. Det finns två sätt att använda den på. Det ena är att den fungerar ordentligt. Det är bara att vänta 20 sekunder så fungerar allting perfekt. Det andra är det svåraste att börja med.
Honken80
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 21 nov, 2022 11:49

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Honken80 »

Hej,
Jag hoppar på denna tråden och hoppas på lite visdom från er som haft lilla frö ett tag.
Jag har precis installerat en ny Lilla frö med Drag, men kämpar också med att hitta rätt inställningar.

I kontrollpanelen kan jag ställa in flertaket parametrar, men kan också få fram "är"-värden, men vet inte riktigt vilka värden som man ska eftersträva och hur man uppnår dem (vilka parametrar man ska skruva på).

De värden jag tittar på är rökgasvärde och flamtemperatur.
När jag kör nu hamnar jag på uppskattat medelvärde
på 110-120grader på rökgasen och just över 300 grader på flamtemp.

Glaset blir lite sotigt men inte kolsvart på några dagars körning.

Vill så klart optimera min lilla frö så jag kan få så mycket prestanda ur den som möjligt
Tchef69
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 jul, 2022 15:08

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Tchef69 »

Vad har du för inställningar på din Lilla Frö v2 ?

Jag har köpt en ny (med Drag) sedan några veckor och försöker få till bra inställningar. (8mm pellets)

Har svårt att få lågan att riktigt ta sig.

Om jag kör feed=40, fan=50, då brinner det rejält, men blir snabbt uppåt 400 grader i flamtemp.

Så kör jag lite lugnare, så kan feed=32, Fan=40 funka ganska bra, om kaminen har kommit upp i temp.
Men oftast är lågan ganska fjuttig nere i brännaren, och växlar lite mellan större och mindre låga.

Trodde att det skulle vara enklare...
Tchef69
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 jul, 2022 15:08

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Tchef69 »

Kollar på denna bild som jag tycker ser bra ut. Men min låga ser aldrig ut som den bra lågan på bilden :-(

https://www.hearth.com/talk/attachments ... ng.223186/
Honken80
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 21 nov, 2022 11:49

Re: Inställningar Lilla Frö pellets kamin

Inlägg av Honken80 »

Ja det är en rätt så bra bild. Tycker heller inte jag är i närheten. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag justerar in det så det blir rätt. Men det är väl egentligen bara pelletsmängd och luft som jag behöver fokusera på?
Skriv svar