Kmp k6

Skriv svar
Adamsk
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 25 mar, 2022 21:12

Kmp k6

Inlägg av Adamsk »

Hej!
Har en k6 'mysinge' som är lite nyckfull. Ett problem som följt mig är att den har stannat i tid och otid.

Förr fick jag vakta och rensa brännarkoppen på aska, då gick den fint igen. Vissa gånger kan förbränningsfläkten gå så hårt så lågan är 10-15 cm ovanför koppen (då brukar det sluta med röd diod ganska omgående), lågan brukar annars vara imitten. Brukar ha matningen på lägsta.

Har bytt kondensator till matarmotor, smort den f.ö.
ny förbränningsfläkt, och nu sist flamvakt.
Provat olika pelletsfabrikat, både 6 och 8mm.

Röd lampa lyser på manöverpanelen.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, är det triacstyrning som krånglar eller nån av termostaterna?
Tacksam för all hjälp
Pelletskamin kmp k6 mysinge
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kmp k6

Inlägg av Stegatorparn »

Har du putsat av flamvakten, den kanske är sotig? Röd diod indikerar att flamvakten inte ser låga.
Kan också vara att flamvakten har gått sönder. Den kan kontrolleras med ett universalinstrument som mäter resistans.
Utsätt flamvakten för omväxlande ljus och mörker så ska resistansen förändras. Om inte det händer något är den trasig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Adamsk
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 25 mar, 2022 21:12

Re: Kmp k6

Inlägg av Adamsk »

Tack för ditt svar!

Flamvakten byttes nyligen innan första uppstarten så den borde inte blivit sotig, jag tog och gjorde rent den ändå nu utifall.

Kan längden den sticker in i brännarhuset ha någon betydelse? Det står förvisso i manualen att den ska vara cirka 5-10mm in, men då endast en o-ring från gamla flamvakten var fräsch så sitter den nya med krympslangen mot genomföringen i plåten på insidan och o-ringen "låser" utifrån så den sticker nog ut närmare 40mm istället.

Ska kolla det, finns det något mer jag kan mäta när felen nu uppstår?
Om det vore en tempgivare som spökade, slår dioden om till rött då också?

Mvh

Edit: Mätte gamla och nya flamvakten, båda reagerar på ljus/mörker men dock lite olika värden.
Sen igår så startar kaminen bara upp, kör några matningar sen kommer röd diod. Frustrerande.

Edit2: Har ökat matning gradvis under kvällen, går längre och längre mellan driftstoppen, dock nära max matningshastighet nu. Aldrig problem att tända en startdos.
Pelletskamin kmp k6 mysinge
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kmp k6

Inlägg av Stegatorparn »

Flamvakten ska nog inte sticka in för långt då den är värmekänslig.
Har flamvakten någon chans att se elden, är hålen i brännkoppen igensatta? För mycket pellets i koppen?
Har elden slocknat när röd diod börjar lysa?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Adamsk
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 25 mar, 2022 21:12

Re: Kmp k6

Inlägg av Adamsk »

Justerade flamvakten så den nu är 15mm in cirka. Hålen är rena, öppnade upp dom 0,5mm (6mm nu) tidigare i våras då jag trodde det kunde påverka.

Nu vet inte jag hur mycket pellets som är för mycket, men i vanliga fall är det en ca 1-2cm tjock "kaka" i botten som brinner

Nej den brinner normalt, matningen upphör helt plötsligt, röd diod, sen brinner det ner.
Pelletskamin kmp k6 mysinge
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kmp k6

Inlägg av Stegatorparn »

Tänkte att pelletsnivån steg i koppen och täckte för hålen så att flamvakten inte såg ljus, men så är tydligen inte fallet.

Kontrollera flamvaktens kablar och skarvar från plint på kretskortet. Mät kablarna från kretskortet och dra lite i dom för att avslöja ev. glappkontakt.

Det finns 6 stycken seriekopplade luckbrytare och säkerhetstermostater som alla måste vara tillslagna för säker drift. Kan vara någon i kedjan som inte sluter korrekt.

Fungerar förbränningsfläkten korrekt? Blir det synlig mörk rök ur skorstenen? Vit rök är ofarlig vattenånga och inget att bry sig om.

Såg att du misstänkte triacstyrningen i första inlägget, men den styr enbart tändelementet och är bevisligen felfri.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Adamsk
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 25 mar, 2022 21:12

Re: Kmp k6

Inlägg av Adamsk »

Tack, då har jag lite och kolla framöver. Återkommer :)
Pelletskamin kmp k6 mysinge
Adamsk
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 25 mar, 2022 21:12

Re: Kmp k6

Inlägg av Adamsk »

Hade möjlighet att kolla lite igår, hittade inget glapp i kablarna men när jag summrade flamvaktens kablar (3-4) på kretskortet hade dom kontakt med spänning på, utan hade dom ingen kontakt. Korrekt?
Var inte sugen och demontera hela fronten.

Mikrobrytarna under locken till pelletsförrådet var ok, likaså den till luckan.

När jag höll på i lördags så böt jag kondensator på matarmotorn det sista jag gjorde, då gick kaminen tills jag slog av den 1,5h senare cirka. Eldade igår ungefär samma tid men kom röd diod och brann ner trots allt.

Har inte kollat färg på röken, får göra det så snart jag kan.
Okej, då vet jag vad triacen gör 👍
Pelletskamin kmp k6 mysinge
Adamsk
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 25 mar, 2022 21:12

Re: Kmp k6

Inlägg av Adamsk »

Tänkte jag kunde summera eldningen dom senaste månaderna;

Bytte tändelement efter sista posten, verkade avhjälpa en del.
Har dock en del slumpmässiga stopp från "fungerande" brasa.

Hur stor inverkan har pelletskvaliteten?
Har under hösten provat Sca, Laxå och nu Dalaguld.
Dom märkena pga pellets bristen.
Dala och Sca brinner likvärdigt, Laxå upplevde jag att den blev som en svets/blåslampa med likvärdig matning.
Endast Laxå hade dom stoppen jag nämnde, kanske pga termostatvakter?
Kaminen går väldigt "lugnt" nu iaf med Dalaguld.

Strulet med min kamin kanske var ett fel från min sida?
Tur man lär så länge man lever.
Stort tack iaf Stegatorparn
Pelletskamin kmp k6 mysinge
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kmp k6

Inlägg av Stegatorparn »

Pelletskvalitén kan skilja en del, även från samma tillverkare, beroende på råvaran. Jag hade Vida för ett år sedan där askan klumpade ihop till en kaka i brännaren. För närvarande kör jag Södra.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Adamsk
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 25 mar, 2022 21:12

Re: Kmp k6

Inlägg av Adamsk »

Intressant det du säger om kvalitén. Dalaguld som jag har nu spånar ganska rejält. Fått damsuga ur 2 gånger än så länge pga stopp, var som en kaka i botten på magasinet...på gissningsvis 10 säckar. Tror matarmotorn börjar ta stryk också, bytt kondensator 2 gånger nu.
Inte har du nått artikel nr på en ny motor? Får inte upp något om jag söker på det som står på motorn. Växellådan känns ok.
Mvh
Pelletskamin kmp k6 mysinge
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kmp k6

Inlägg av Stegatorparn »

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
skarj
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 15 aug, 2011 19:20

Re: Kmp k6

Inlägg av skarj »

Bumpar tråden, kaminen har fungerat fint denna kalla vinter.
Men, nu har den stannat flera ggr och anledningen vad jag kan se är att matningen slutar, motorn snurrar inte alls, bytte kondensatorn för 1-2 år sedan då den växlade håll, men nu tänder den och matar en stund, känslan är att den kanske går varm och någon temp/överhättningsskydd stoppar matningen? Är det så den ska reagera då, eller något annat tips?

Den har hittills alltid matat på och startat, men nu stannar den inom 15 -120 min, känns som kortare och kortare tid tills stopp av matning. Sedan kan man starta om kaminen och samma sak händer, den så att säga brinner ut pga stopp på matarmotorn.

Nästa start så matar motorn igen.
skarj
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 15 aug, 2011 19:20

Re: Kmp k6

Inlägg av skarj »

Ny fråga, då jag konstaterat att det är något (eller båda) av de två övre överhettningsskydden (säkerhetsbrytarna) som är felaktiga alternativt plötsligt går väldigt varma, löser efter 25-35 min varje gång.
Kaminen fungerar fint om jag "byglar" säkerhetsbrytarna.
Frågan: Hur kommer man åt de två övre överhettningsskydden?
Alltså på rökröret samt den strax under, den enda jag ser är nere vid brännaren och den är det inte.
Alltså vad eller hur behöver jag skruva upp för att komma åt de övre säkerhetsbrytarna (inte till luckorna på magasinet).
Skriv svar