Sol+pellets+tekniktank=

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
wålle75
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 13:59

Sol+pellets+tekniktank=

Inlägg av wålle75 »

Hej.
Jag har en Effecta 220 med ecotec pelletsbrännare.
Har nu installerat platta solfångare 6m2, en 750liters tekniktank.
Hur skall jag koppla ihop detta för bästa effekt?
Tekniktanken har 3st slingor.
Samt en Delta Sol BX Plus.

Hoppas på många bra svar och gärna "kopplingsscheman"

MVH Wålle
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Re: Sol+pellets+tekniktank=

Inlägg av johblo »

Hejsan
Det var inte många svar du fick och vid det här laget kanske du löst det redan..?
Jag kör pellets + solvärme (5 paneler U-pipe) mot 500L Effekta tekniktank.
Det två övre slingorna är ju för varmvatten och solvärmen kopplas helt enkelt in på den nedersta slingan.
Jag har två helt separata styrningar för pellets och sol och det funkar ganska ok. Det jag skulle behöva komplettera med är en automatisk värmedumpnings ventil mellan de två övre varmvattenslingorna. På sommaren kör jag ut överskottsvärmen till poolen men soliga höst och vårdagar (när poolen står i vintervila) kan det tendera att bli lite för mycket av det goda. Då kan det vara skönt (men sorgligt) att automatiskt kunna dumpa överskottsvärmen.

Med vänlig hälsning.
Johan
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
LasseGG
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 12:12

Re: Sol+pellets+tekniktank=

Inlägg av LasseGG »

Hej. Har fått en offert på en anläggning med tekniktank 750l, laddpanna, brännare, elpatron, och solfångare + en hel del smått. installation och el, det går loss på 197 000 :- (efter ROT), är det ett ok pris?
Awitte
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 13 sep, 2020 21:11
Ort: Trollhättan

Re: Sol+pellets+tekniktank=

Inlägg av Awitte »

Hej!

Det låter inte så galet. Fick en offert förra året på 200k utan ROT för en anläggning med 500l tank och 10m2 plana solfångare. Tror dock inte att tankens eller panelens storlek har så stor inverkan på totalen, utan det lär vara komplexiteten och arbetsinsatsen.

Mvh,
Alexander
Panna: CTC 1100 Family 25
Brännare: Ulma 2000
Hus: 90qm, 1,5 plan
LasseGG
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 12:12

Re: Sol+pellets+tekniktank=

Inlägg av LasseGG »

Så där, nu är anläggningen i drift. Fick till slut styrenheten till solpanelerna (komponentbrist) så man kan tillgodoräkna sig lite höstsol iallafall. Jag har en sådan där TK1B som styr Pelletsbrännaren. Vid vilka tempar kan det vara lämpligt att slå till och från den för att maximera nyttan med solen nu på hösten? (tillslag toppgivare, frånslag bottengivare)
Skriv svar