Har en Focus PE-20 med Ecotec A3 brännare som jag tog över när jag köpte huset, och har insett sent omsider att jag nog förlitat mig lite för mycket på föregående ägarens uppfattningar om hur den ska användas och skötas, så tänkte fråga här om lite tips.
För det första; av ren slump har jag insett att det som föregående ägaren påstod var tillbehör för vedeldning (och som jag aldrig lyckats lista ut hur eller var de skulle användas) nog är de övre bafflarna/dragbegränsarna man kan sätta in bakom övre luckan. Alltså dessa:

Om jag nu förstått det rätt skjuter man helt enkelt in dessa mellan flänsarna, och de saktar ned rökgaserna så man får ut mer värme helt enkelt?
Hittills har jag kört utan dessa med en utgastemp på 200° (återigen på föregående ägarens råd). Förstår jag det hela rätt borde jag kunna få betydligt effektivare förbränningen med en eller båda av dessa installerade, mot att utgastemp blir lägre. Kan man helt sonika installera en av dem och se hur det går? Är det något specifikt man bör tänka på?
Andra frågor angående underhåll; föregående ägaren sotade ur pannan och rengjorde brännaren efter 10 säckar. Jag insåg rätt snabbt att det var lite överdrivet och brukar sota ur efter 20 säckar. Såg dock loos55's youtube videor om sotning där han sägar att han sotade ur först efter att ha kört 1 ton (!) genom brännaren. Nån som har en uppfattning om vad som är rimligt? Jag skulle inte kunna köra 1 ton i dagsläget utan att åtminstone tömma aska ett gäng gånger (20 säck fyller upp asktråget), men det kanske också blir bättre om man installerar baffeln?
Slutfrågan; angående Ecotec brännaren: är det vettigt att ta isär och rengöra den grundligt typ en gång per år, eller är det bättre att bara låta den vara och rengöra brännkopp och utanpåliggande delar? Blev tvungen att ta isär den för ett par år sedan för att byta matarskruven, och det är ju inte särskilt komplicerat att göra.
Tack på förhand!