Panngivare Bionet 12+ Bequem 20D
Panngivare Bionet 12+ Bequem 20D
Hej!
Tror min panngivare mår dåligt. Den hoppar upp och ned i temperatur mest hela tiden. Någon som vet var jag kan köpa en ny samt hur jag byter denna? Var sitter den? Har läst manualen men blir inte klok på det. Kör mot Ack-tank och har en givare i den också.
Mvh
Tror min panngivare mår dåligt. Den hoppar upp och ned i temperatur mest hela tiden. Någon som vet var jag kan köpa en ny samt hur jag byter denna? Var sitter den? Har läst manualen men blir inte klok på det. Kör mot Ack-tank och har en givare i den också.
Mvh
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7173
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: Panngivare Bionet 12+ Bequem 20D
Då du kör mot acktank ska den sitta på acktanken, brukar sitta på övre delen av tanken ca 30-50 cm från toppen.
Sitter den på pannan är den felplacerad och ska flyttas till tanken då denna styr då brännaren ska gå/stoppa och bara acktanken ska hållas varm.
Skulle den sitta på pannan hittar du den under fronten/framsidan av pannan, den sitter då instoppad i ett dykrör.
Sitter den på pannan är den felplacerad och ska flyttas till tanken då denna styr då brännaren ska gå/stoppa och bara acktanken ska hållas varm.
Skulle den sitta på pannan hittar du den under fronten/framsidan av pannan, den sitter då instoppad i ett dykrör.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Re: Panngivare Bionet 12+ Bequem 20D
Okej, tack! man kan inte ha en i ack-tanken och en i pannan? Jag kan ju styra vilken temperatur jag vill ha i ack-tanken samt vilken temperatur jag vill ha där. Men jag kan ju även ställa in pann-temperatur. Bör där inte finnas två stycken då?
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7173
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: Panngivare Bionet 12+ Bequem 20D
Pannans temp har ingen betydelse förutom då tanken laddas och brännaren går, då ska den hålla sig stadigt minst över 60-65 grader så inte kondens uppstår i pannan.
Förresten har du laddomat?
Den där pannan fanns med någon typ av laddstyrning som körde start/stopp av laddpumpen istället för laddomat/termiskventil om ja inte minns fel, tankens tempgivare kallar på värme då startas laddpumpen men om panntempen sjunker för lågt stoppas pumpen tills pannan kommit upp i temp då startar laddningen av tanken igen.
Pannan måste då alltid hållas varm, är de så hos dig?
Förresten har du laddomat?
Den där pannan fanns med någon typ av laddstyrning som körde start/stopp av laddpumpen istället för laddomat/termiskventil om ja inte minns fel, tankens tempgivare kallar på värme då startas laddpumpen men om panntempen sjunker för lågt stoppas pumpen tills pannan kommit upp i temp då startar laddningen av tanken igen.
Pannan måste då alltid hållas varm, är de så hos dig?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Re: Panngivare Bionet 12+ Bequem 20D
Okej, då borde det inte vara några problem mao? Givaren i ack-tanken är det som styr då? Har den inställd på 60-80 med 20 graders diff.André skrev: ↑mån 31 jan, 2022 09:27 Pannans temp har ingen betydelse förutom då tanken laddas och brännaren går, då ska den hålla sig stadigt minst över 60-65 grader så inte kondens uppstår i pannan.
Förresten har du laddomat?
Den där pannan fanns med någon typ av laddstyrning som körde start/stopp av laddpumpen istället för laddomat/termiskventil om ja inte minns fel, tankens tempgivare kallar på värme då startas laddpumpen men om panntempen sjunker för lågt stoppas pumpen tills pannan kommit upp i temp då startar laddningen av tanken igen.
Pannan måste då alltid hållas varm, är de så hos dig?
Jag tror inte jag har en laddomat. Kan vara att det fanns förr då där tidigare fanns solfångare till anläggningen. Dessa togs bort innan vi flyttade in i huset.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7173
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: Panngivare Bionet 12+ Bequem 20D
Problemet om det är panngivaren som börjar ge upp är att pannan kan luras va källare än den är och eldar på så överhettningsskyddet löser ut.
Acktankens givare styr bara laddpumpen start och då de inte finns laddomat kommer laddpumpen stoppas när panntempen sjunker till panntempen gått upp så startar laddpumpen igen, inget optimalt sätt och förstår inte varför dom valde detta sätt.
Kostnadsmässigt är de inte då de bara behövs termiskventil för några hundra så man hindrar kaĺlt vatten att gå in i pannbotten och riskera kondens i pannan. Nu är de liten vattenvolym i bioneten så de går snabbt att komma över 60 grader i pannbotten och då är risken för kondens borta.
Så du bör byta panngivaren ändå, om du inte köper en termiskventil/laddomat då är de bara givaren i tanken som styr pannan och laddpumpen.
Acktankens givare styr bara laddpumpen start och då de inte finns laddomat kommer laddpumpen stoppas när panntempen sjunker till panntempen gått upp så startar laddpumpen igen, inget optimalt sätt och förstår inte varför dom valde detta sätt.
Kostnadsmässigt är de inte då de bara behövs termiskventil för några hundra så man hindrar kaĺlt vatten att gå in i pannbotten och riskera kondens i pannan. Nu är de liten vattenvolym i bioneten så de går snabbt att komma över 60 grader i pannbotten och då är risken för kondens borta.
Så du bör byta panngivaren ändå, om du inte köper en termiskventil/laddomat då är de bara givaren i tanken som styr pannan och laddpumpen.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Re: Panngivare Bionet 12+ Bequem 20D
Jag kan ta lite foton på min anläggning ikväll, så kanske du kan hjälpa mig att bena ut saker och ting, om du har tid och lust?André skrev: ↑mån 07 feb, 2022 10:11 Problemet om det är panngivaren som börjar ge upp är att pannan kan luras va källare än den är och eldar på så överhettningsskyddet löser ut.
Acktankens givare styr bara laddpumpen start och då de inte finns laddomat kommer laddpumpen stoppas när panntempen sjunker till panntempen gått upp så startar laddpumpen igen, inget optimalt sätt och förstår inte varför dom valde detta sätt.
Kostnadsmässigt är de inte då de bara behövs termiskventil för några hundra så man hindrar kaĺlt vatten att gå in i pannbotten och riskera kondens i pannan. Nu är de liten vattenvolym i bioneten så de går snabbt att komma över 60 grader i pannbotten och då är risken för kondens borta.
Så du bör byta panngivaren ändå, om du inte köper en termiskventil/laddomat då är de bara givaren i tanken som styr pannan och laddpumpen.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7173
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: Panngivare Bionet 12+ Bequem 20D
De går bra
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Re: Panngivare Bionet 12+ Bequem 20D
Här är en länk till bilderna.
https://postimg.cc/gallery/SyHYdq3
Har jag två cirkulationspumpar? En innan acktanken och en efter acktanken?
Behöver du fler bilder så säg till. Vill lära mig så mycket som möjligt om min anläggning. Var kan jag ändra temperaturen för tappvattnet? Tycker att jag får ut för varmt vatten i kranarna. Är det på blandarventil som man kan skymta bakom shunten?
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7173
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: Panngivare Bionet 12+ Bequem 20D
Cirkulationspumpen under elpatronen är väl laddpumpen mellan panna/acktank antar jag, bild 2 och 6 är väl samma?
Bild 4 är cirkulationspumpen till radiatorerna väl? Nått av rören från shunten hänger ihop med denna?
Bild 3 där du har handen har du blandningsventilen för varmvattnet och är bara vrida mot minus för kallare vatten i kranen. Brukar vara ställbar 38-65 grader på vattnet, minst 50 grader vid kranen ska man ha och då beror de på rörisolering och förlängd hur varmt man måste ha vid blandningsventilen.
Här är en termiskventil som inte skulle vara dumt att installera hos dig https://www.vvsochbad.se/esbe-laddnings ... gLjTfD_BwE
Som du har det nu så laddas drygt halva acktanken då returen acktank-panna sitter på uttaget under elpatronen, då solfångare är fimpade skulle du gott kunna ladda hela tanken och flytta ner returen till samma ställe som expantionskärlet är anslutet.
Sedan gör man en förgrening/bypass innan acktanken på laddsidan (röret från pannan Till acktanken) och ner till termiskaventilen som monteras mellan acktank och cirkulationspumpen. Då har du en laddomat för ca 1000-1500:- och säkerställer att få varmt vatten till pannbotten med ökad livslängd på pannan.
En 75 graders termiskventil skulle göra att tanken laddas med ca 82-85 gradigt vatten med laddpumpen på lägsta hastighet, du har ju en bra acktank och på 750 liter? Så då kan du gott köra brännaren på kallstart om du laddar hela tanken, blir långa gångtider och få starter så vilket är bra.
Enligt äfab hade bionet en verkningsgrad på 92% då dom testade den på 12,7 kW vilket är bland dom bästa värden jag sett. Utan uttag av värme/vv skulle gångtider bli ca 3 timmar för att ladda tanken 40 grader (45-85 grader) om man kör Brännaren på 12 kW.
Med denna inkoppling ska tempgivare på acktanken styra starten av brännaren och då tanken inte behöver värmas får pannan vara kall.
Bara fråga om du undrar något.
Bild 4 är cirkulationspumpen till radiatorerna väl? Nått av rören från shunten hänger ihop med denna?
Bild 3 där du har handen har du blandningsventilen för varmvattnet och är bara vrida mot minus för kallare vatten i kranen. Brukar vara ställbar 38-65 grader på vattnet, minst 50 grader vid kranen ska man ha och då beror de på rörisolering och förlängd hur varmt man måste ha vid blandningsventilen.
Här är en termiskventil som inte skulle vara dumt att installera hos dig https://www.vvsochbad.se/esbe-laddnings ... gLjTfD_BwE
Som du har det nu så laddas drygt halva acktanken då returen acktank-panna sitter på uttaget under elpatronen, då solfångare är fimpade skulle du gott kunna ladda hela tanken och flytta ner returen till samma ställe som expantionskärlet är anslutet.
Sedan gör man en förgrening/bypass innan acktanken på laddsidan (röret från pannan Till acktanken) och ner till termiskaventilen som monteras mellan acktank och cirkulationspumpen. Då har du en laddomat för ca 1000-1500:- och säkerställer att få varmt vatten till pannbotten med ökad livslängd på pannan.
En 75 graders termiskventil skulle göra att tanken laddas med ca 82-85 gradigt vatten med laddpumpen på lägsta hastighet, du har ju en bra acktank och på 750 liter? Så då kan du gott köra brännaren på kallstart om du laddar hela tanken, blir långa gångtider och få starter så vilket är bra.
Enligt äfab hade bionet en verkningsgrad på 92% då dom testade den på 12,7 kW vilket är bland dom bästa värden jag sett. Utan uttag av värme/vv skulle gångtider bli ca 3 timmar för att ladda tanken 40 grader (45-85 grader) om man kör Brännaren på 12 kW.
Med denna inkoppling ska tempgivare på acktanken styra starten av brännaren och då tanken inte behöver värmas får pannan vara kall.
Bara fråga om du undrar något.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Re: Panngivare Bionet 12+ Bequem 20D
Shit vilken koll du har! Du har helt rätt angående bild fyra.André skrev: ↑tis 08 feb, 2022 00:09 Cirkulationspumpen under elpatronen är väl laddpumpen mellan panna/acktank antar jag, bild 2 och 6 är väl samma?
Bild 4 är cirkulationspumpen till radiatorerna väl? Nått av rören från shunten hänger ihop med denna?
Bild 3 där du har handen har du blandningsventilen för varmvattnet och är bara vrida mot minus för kallare vatten i kranen. Brukar vara ställbar 38-65 grader på vattnet, minst 50 grader vid kranen ska man ha och då beror de på rörisolering och förlängd hur varmt man måste ha vid blandningsventilen.
Här är en termiskventil som inte skulle vara dumt att installera hos dig https://www.vvsochbad.se/esbe-laddnings ... gLjTfD_BwE
Som du har det nu så laddas drygt halva acktanken då returen acktank-panna sitter på uttaget under elpatronen, då solfångare är fimpade skulle du gott kunna ladda hela tanken och flytta ner returen till samma ställe som expantionskärlet är anslutet.
Sedan gör man en förgrening/bypass innan acktanken på laddsidan (röret från pannan Till acktanken) och ner till termiskaventilen som monteras mellan acktank och cirkulationspumpen. Då har du en laddomat för ca 1000-1500:- och säkerställer att få varmt vatten till pannbotten med ökad livslängd på pannan.
En 75 graders termiskventil skulle göra att tanken laddas med ca 82-85 gradigt vatten med laddpumpen på lägsta hastighet, du har ju en bra acktank och på 750 liter? Så då kan du gott köra brännaren på kallstart om du laddar hela tanken, blir långa gångtider och få starter så vilket är bra.
Enligt äfab hade bionet en verkningsgrad på 92% då dom testade den på 12,7 kW vilket är bland dom bästa värden jag sett. Utan uttag av värme/vv skulle gångtider bli ca 3 timmar för att ladda tanken 40 grader (45-85 grader) om man kör Brännaren på 12 kW.
Med denna inkoppling ska tempgivare på acktanken styra starten av brännaren och då tanken inte behöver värmas får pannan vara kall.
Bara fråga om du undrar något.
Tror du detta kommer leda till högre effektivitet och lägre pelletsförbrukning? Huset är på drygt 190kvm i två plan. Halvuppvärmd källare om ca 30 kvm.
Jag har noll kunskaper inom rörkrökeri, så det känns som att jag behöver ha hit en rörmokare för att få till setupen du beskriver?
Min brännare är ju en 20D och pannan är inställd på 20KW, trots att det är en Bionet 12.
Vad säger du om inställningarna på själva pannan?
Difftank min 60
Difftank Max 80
Diff 10 grader
Pannans börvärde är 80. Min 60 Max 80.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7173
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: Panngivare Bionet 12+ Bequem 20D
Jag tror faktiskt du skulle fixa att få dit en termiskventil med lite hjälp psykologiskt stöd, antar att den som hade huset tidigare installerat en del/allt själv därför de är järnrör och lin på laddkretsen.
Röret från pannan till acktanken ska kapas och in med T-rör och från tanken till pannan ska röret innan cirkulationspumpen också kapas och där ska termiskaventilen in, Sedan är det ett rör mellan T-rör och termiskaventilen sen är de klart.
Ja det blir effektivare då inte pannan behöver hållas varm mellan laddningar av acktanken, även skonsammare för pannan med varmt returvatten.
Att den är inställd på 20 kW säger inte så mycket, tidiga modeller hade iaf samma inställningar på 15/20/25 kW så har aldrig förstått varför dom har de läget, effekten måste man ställa in med matningen i läget som används vilket endast bör vara läge hög hos dig?
Ställer man in fläkt 0% i låg och min är dessa lägen avstängda.
För din del är det 12 kW brännaren ska ha möjligen 13 kW men inte mer då pannan inte hinner suga upp värmen så man eldar för kråkorna.
12 kW ska brännaren förbruka 415 gram/10 minuter med 30-31% fläkt, detta kollar man helt enkelt genom att mata brännaren 10 minuter från hushållsvåg. Väg 1 kg på vågen sedan fyll brännarens förråd fullt sedan börja ta tid och fyll förrådet från vågen.
Kan tänka mig 50-55% ger runt 12 kW eller 415 gram/10 minuter.
Värdena på panna laddning är laddning då tempen är 60 vid tempgivaren i tanken och den stannar/slutar ladda tanken då det nått 80 grader.
Pannan hålls på 80 grader konstant (börvärdet)
/André
Röret från pannan till acktanken ska kapas och in med T-rör och från tanken till pannan ska röret innan cirkulationspumpen också kapas och där ska termiskaventilen in, Sedan är det ett rör mellan T-rör och termiskaventilen sen är de klart.
Ja det blir effektivare då inte pannan behöver hållas varm mellan laddningar av acktanken, även skonsammare för pannan med varmt returvatten.
Att den är inställd på 20 kW säger inte så mycket, tidiga modeller hade iaf samma inställningar på 15/20/25 kW så har aldrig förstått varför dom har de läget, effekten måste man ställa in med matningen i läget som används vilket endast bör vara läge hög hos dig?
Ställer man in fläkt 0% i låg och min är dessa lägen avstängda.
För din del är det 12 kW brännaren ska ha möjligen 13 kW men inte mer då pannan inte hinner suga upp värmen så man eldar för kråkorna.
12 kW ska brännaren förbruka 415 gram/10 minuter med 30-31% fläkt, detta kollar man helt enkelt genom att mata brännaren 10 minuter från hushållsvåg. Väg 1 kg på vågen sedan fyll brännarens förråd fullt sedan börja ta tid och fyll förrådet från vågen.
Kan tänka mig 50-55% ger runt 12 kW eller 415 gram/10 minuter.
Värdena på panna laddning är laddning då tempen är 60 vid tempgivaren i tanken och den stannar/slutar ladda tanken då det nått 80 grader.
Pannan hålls på 80 grader konstant (börvärdet)
/André
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Re: Panngivare Bionet 12+ Bequem 20D
Hehe, kan du tänka dig att utgöra detta psykologiska stöd?André skrev: ↑tis 08 feb, 2022 15:38 Jag tror faktiskt du skulle fixa att få dit en termiskventil med lite hjälp psykologiskt stöd, antar att den som hade huset tidigare installerat en del/allt själv därför de är järnrör och lin på laddkretsen.
Röret från pannan till acktanken ska kapas och in med T-rör och från tanken till pannan ska röret innan cirkulationspumpen också kapas och där ska termiskaventilen in, Sedan är det ett rör mellan T-rör och termiskaventilen sen är de klart.
Ja det blir effektivare då inte pannan behöver hållas varm mellan laddningar av acktanken, även skonsammare för pannan med varmt returvatten.
Att den är inställd på 20 kW säger inte så mycket, tidiga modeller hade iaf samma inställningar på 15/20/25 kW så har aldrig förstått varför dom har de läget, effekten måste man ställa in med matningen i läget som används vilket endast bör vara läge hög hos dig?
Ställer man in fläkt 0% i låg och min är dessa lägen avstängda.
För din del är det 12 kW brännaren ska ha möjligen 13 kW men inte mer då pannan inte hinner suga upp värmen så man eldar för kråkorna.
12 kW ska brännaren förbruka 415 gram/10 minuter med 30-31% fläkt, detta kollar man helt enkelt genom att mata brännaren 10 minuter från hushållsvåg. Väg 1 kg på vågen sedan fyll brännarens förråd fullt sedan börja ta tid och fyll förrådet från vågen.
Kan tänka mig 50-55% ger runt 12 kW eller 415 gram/10 minuter.
Värdena på panna laddning är laddning då tempen är 60 vid tempgivaren i tanken och den stannar/slutar ladda tanken då det nått 80 grader.
Pannan hålls på 80 grader konstant (börvärdet)
/André
Jag kollade värdena på pannan:
Effekt hög skruv: 52%
Effekt hög fläkt: 43%
Effekt låg skruv: 48%
Effekt låg fläkt: 33%
Effekt min skruv: 0%
Effekt min fläkt: 32%
Rengöring fläkt: 2/h
Glödhållning tid: 30 min
Skruv extern tid: 39s
Varmstarter: 54436
Kallstarter: 2165
Antar att detta innebär att den jobbar med kortare eldningsintervall?
Vad är det för skillnad på effekt fläkt och skruv extern tid?
Jag tycker det går en hel del pellets nu under vintern. Förbrukar drygt 13 säckar/vecka. Känns som att något inte är riktigt 100..
Hur ska jag göra med panngivaren om jag följer ditt råd ovan?
Jag ska även filma min anläggning liter bättre så att du kan se allt ordentligt. Är ju inte helt lätt med alla jäkla rör och skit.
Mvh
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7173
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: Panngivare Bionet 12+ Bequem 20D
Ja det går brabenjis skrev: ↑tis 08 feb, 2022 22:15Hehe, kan du tänka dig att utgöra detta psykologiska stöd?André skrev: ↑tis 08 feb, 2022 15:38 Jag tror faktiskt du skulle fixa att få dit en termiskventil med lite hjälp psykologiskt stöd, antar att den som hade huset tidigare installerat en del/allt själv därför de är järnrör och lin på laddkretsen.
Röret från pannan till acktanken ska kapas och in med T-rör och från tanken till pannan ska röret innan cirkulationspumpen också kapas och där ska termiskaventilen in, Sedan är det ett rör mellan T-rör och termiskaventilen sen är de klart.
Ja det blir effektivare då inte pannan behöver hållas varm mellan laddningar av acktanken, även skonsammare för pannan med varmt returvatten.
Att den är inställd på 20 kW säger inte så mycket, tidiga modeller hade iaf samma inställningar på 15/20/25 kW så har aldrig förstått varför dom har de läget, effekten måste man ställa in med matningen i läget som används vilket endast bör vara läge hög hos dig?
Ställer man in fläkt 0% i låg och min är dessa lägen avstängda.
För din del är det 12 kW brännaren ska ha möjligen 13 kW men inte mer då pannan inte hinner suga upp värmen så man eldar för kråkorna.
12 kW ska brännaren förbruka 415 gram/10 minuter med 30-31% fläkt, detta kollar man helt enkelt genom att mata brännaren 10 minuter från hushållsvåg. Väg 1 kg på vågen sedan fyll brännarens förråd fullt sedan börja ta tid och fyll förrådet från vågen.
Kan tänka mig 50-55% ger runt 12 kW eller 415 gram/10 minuter.
Värdena på panna laddning är laddning då tempen är 60 vid tempgivaren i tanken och den stannar/slutar ladda tanken då det nått 80 grader.
Pannan hålls på 80 grader konstant (börvärdet)
/André
Jag kollade värdena på pannan:
Effekt hög skruv: 52%
Effekt hög fläkt: 43%
Effekt låg skruv: 48%
Effekt låg fläkt: 33%
Effekt min skruv: 0%
Effekt min fläkt: 32%
Rengöring fläkt: 2/h
Glödhållning tid: 30 min
Skruv extern tid: 39s
Varmstarter: 54436
Kallstarter: 2165
Antar att detta innebär att den jobbar med kortare eldningsintervall?
Vad är det för skillnad på effekt fläkt och skruv extern tid?
Jag tycker det går en hel del pellets nu under vintern. Förbrukar drygt 13 säckar/vecka. Känns som att något inte är riktigt 100..
Hur ska jag göra med panngivaren om jag följer ditt råd ovan?
Jag ska även filma min anläggning liter bättre så att du kan se allt ordentligt. Är ju inte helt lätt med alla jäkla rör och skit.
Mvh
Låg läget skulle du kunna avaktivera genom att ställa skruv 0% så att endast läge hög används, läge hög tycker jag verkar ha mycket fläkt då 52% borde vara ca 10 kW men för att veta måste man mäta upp vad den förbrukar. Mata brännaren för hand från hushållsvåg 10 minuter och då ska den förbruka 415 gram, fläkt ca 29-31% om jag inte minns fel. 34% fläkt är det vid 15 kW eller 520 gram/10 minuter. Jag har skrivit värdena på nån lapp som jag inte hittar och även här på forumet nånstans, måste kanske hämta hem mätaren och kolla fläktvärdena igen vid olika effekter och framförallt vid lägre då alla jag känner kör denna brännare mot acktank och med minst 15 kW.
Ja du har nog korta intervall/gångtider då man ser antalet varmstarter, kollade min som bränt ca 75 ton pellets sedan februari 05 och har 7368 varmstarter och gått 22278 timmar mot dina 54436 varmstarter men jag har 2326 kallstarter då jag körde pellets hela året första 5 åren med kallstart sommartid. Jag har 500 liters acktank och laddar hela tanken 32 grader vilket ger ca 4-5 varmstarter/dygn nu på vintern.
Start/stopp är inte effektiva med pellets.
Glödhållning kan du öka från 30 till 80-90 minuter själv kör jag 85 då slussen inte är riktigt tät längre, de är tiden mellan varje gång den pytsar in 60 gram pellets för att hålla glöden vid liv.
Skruv extern tid är gångtider för förådsskruven där standard är 30 sekunder men jag har 45 sekunder så förrådet i brännaren fylls helt varje gång.
Pelletsförbrukningen beror både på energibehovet men även justering/verkningsgrad där tex långa gångtider är bra, ett sätt att kolla och jämföra är att kolla vad man har för ungefärlig elförbrukning/hushållsel sedan köra elpatron och se hur mycket som går för att värma.
Jämför under mulna dagar då tempen är jämn och i de närmaste vindstilla, gärna då det är 0 gradigt ute. Stämmer rätt bra att de går 3 ggr mer kallaste dagarna jämfört med 0 grader. För min del kräver kåken 3 kW vid 0 grader, 6 kW vid -15 och 9 kW vid -30.
Med en termiskventil behöver du bara tempgivaren i acktanken, tex start 50 grader eller så lågt man kan ha med bibehållen värme/varmvatten komfort och stopp 85-90 grader eller då tanken är full laddad.
50 grader i 750 liter är 45 kWh så den kommer gå några timmar/gång men även stå still många timmar, tex vid 3 kWs behov kommer tanken räcka 15 timmar om man laddar 50 grader.
Film är alltid kul
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Re: Panngivare Bionet 12+ Bequem 20D
Tog bort