Trasig kondensator till den externa skruven?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
HaRu
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 13 jan, 2021 12:36

Trasig kondensator till den externa skruven?

Inlägg av HaRu »

Hej
Börjar med att säga att jag är totalt nybörjare på det här med pelletsbrännare så även alla eventuella tips och råd är uppskattade så bör de nog vara i lekmannatermer om de även ska bli förstådda.

Hursomhelst så är jag sedan ett drygt år ägare till ett stort gammalt hus och med detta följde en ombyggd gammal ctc oljepanna med en janfire felx-a pelletsbrännare kopplad till ett veckoförråd. Efter senaste sotningen och påfyllning av pelletsförrådet slutade externa skruven att funka. Det hörs ett ljud från motorn, men skruven rör sig inte och lysdioden för extern skruven blinkar rött. Efter att ha bytt säkringar, kollat proppar mm så har vi haft en sakkunnig här som tittade på det hela som konstaterade att strömmen går fram till motorn som den ska, att skruven inte kärvat fast och att allt tyder på att motorn gått sönder varpå han rekommenderade att låta en elektriker titta på motorn alternativt att helt enkelt byta motor.
Hursomhelst så skruvade jag upp den lilla svarta lådan som sitter på motorn och kunde konstatera att den vita tubformade saken såg skev/trasig ut. Lite googlande säger mig att det är kondensatorn.
Så nu till mina frågor:
1 Kan det stämma att det är kondensatorn som är felet?
2 Kan man byta den själv?
3 Är det här i så fall rätt reservdel?
( https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/j ... -16uf.html )

Lite dålig bild men hoppas att man ser vad jag menar med att kondensatorn ser skev/trasig ut.
IMG_20210113_125742.jpg
IMG_20210113_125742.jpg (39.44 KiB) Visad 801 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trasig kondensator till den externa skruven?

Inlägg av Stegatorparn »

Troligen kondensatorn och den byter du lätt själv.
Kondensatorn du länkar till funkar bra.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
HaRu
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 13 jan, 2021 12:36

Re: Trasig kondensator till den externa skruven?

Inlägg av HaRu »

Tack för svar.
Skriv svar