Viking bio brännare
Mafa veckoförråd
Matningsskruv från veckoförrådet , 45 gr lutning
Metallskruv utan kärna i plaströr
Plastslang med nästan lodrät fallriktning ned i brännarens mottagande rör.
Pellets 8 mm bulk
För en vecka sedan bytte jag lagret på stången uppe vid skruvmotorn. Nu har jag kört med skruven och har svårt att få pelletsen att gå mer än nån timma och ibland inte det ens. När den stoppar (ca 0-2 timmar) så ser jag att det ibland:
-Finns inga pellets alls på rostret
-Finns kanske 20-30 pellets på rostret men obrända
Ibland är dock hela fallröret inkl slangen fylld med pellets och under avsvalningsfasen så faller allt ner och bränns men ibland kan det vara så att de ligger kvar i slangen men att det är tomt i metallröret under (?!). Kan inte se att det finns några fickor på slangen så att det skall kunna fastna, kanske att de blir kvar om det är fyllt hela vägen från brännaren och upp och sen när metallrörets pellets trillar ned så följer inte de i slangen med?
Problemet nu är att metallskruven precis som för en vecka sedan har rört sig upp och börjat gnaga på täckringen för skruvmotorns lager. Nu hittade jag det i tid (motorn vägrade att snurra) och innan den äter sig in i lagret och pajar det. Jag vet att när jag monterade det nya lagret så var jag noga med att skruva åt den genomgående stången med en hake på som väl gör att skruven följer med axeln runt. Vet ej om den även förhindrar att skruven kan flytta sig upp till lagret? Hur undviker man annars det? Gissar att om det blir ovanligt mycket motstånd i skruvröret så kan skruven förflytta sig upp och mot lagret? Går det att förhindra? Stången som låser skruven har jag monterad säg två varv från skruvens övre ände.
Nåt är ju fel när det gäller skruvrörelsen och matningen...
Kan tillägga att jag tömt veckoförrådet och tagit bort mjölet nyligen
Skruvens ände är ca 20 mm innanför där plaströret slutar under veckoförrådet.
Börjar känna mig lite uppgiven när jag nu har lagt så många timmar på att få brännaren att gå....

Nån med bra tips?
(Lägger gärna in bilder men vet inte hur man gör?)
Tack!!
Jimmy