Thermia........

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Jag lider med per pellet. Min panna gick på el i 30 dagar innan jag lyckades få Thermias representant att komma och fixa det.

Efter min "spikreparation" gick pannan i ett par dagar innan jag tröttnade på att den stannade ett par dagar om dagen och ställde om till el. Problemet var att spikarna låste sig mot spetsarna på hjulet till doserskruven eftersom backspärren låg fel.

Ring Thermias växel och be dom koppla dig till Mats Larsson (han ansvarar för Järfälla också). Finns han inte inne (troligt) så se till att få hans mobilnummer. Jag har det uppskivet men har det inte här just nu.
Han vet precis vad problemet är så acceptera inga bortförklaringar.

Efter reparationen har min panna gått som en klocka. :) (ta i trä)
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
The Burner
Fröträd

Långt inlägg som f.n

Inlägg av The Burner »

:twisted: Nu ska ni få höra:

Det är bara att beklaga för Per Pellet!
Håller med om att Thermia förbrukat sitt förtroende både en och två gånger. Med facit i hand hade jag nog fan valt en annan lösning än biomatic 20+ vilket jag dock fortfarande tror är en bra panna men med den organisationen som Thermias bakom så blir det indirekt en dålig sådan när det dyker upp diverse problem. Ett kvalitetsystem som inte existerar, ansvariga (t.ex. mollgan, Thermias egen låtsaskompis från Grängesberg)som man ej kan nå, oklara besked till sina återförsäljare, värdelösa manualer om det finns några ..............
Ja ni som är drabbade vet att listan kan göras lång.
Min nya brännare som jag själv fick byta har nu gått ca: 300 timmar med två "tjuvstopp" för optovakten. Förmodligen sot i röret där optovakten sitter men i mitt tycke inget nämnvärt mycket. Skruven då? Jo den går (än så länge) med det karakteristiska kattdödarljudet dock som nog i o f s är normalt?
Jag hade ju problem med kortet också trodde man. Klockan samt lite andra inställningar ställde om sig vid strömbortfall. Fick nytt processorkort som jag ocks fick byta själv men med samma problem. Klockan ställer då i alla fall om sig om det blir strömlöst. Ska nu också se till att få ett nytt expansionskort också då jag tror det är där problemet är.
Men som sagt med facit i hand så satt det nog ett annat fabrikat i källaren. Nu har väl jag haft extrem otur men när man läser denna tråd m fl. så inser man att Thermias organisation inte växt i kapp med marknaden och dess efterfrågan vilket reulterat i bristande kavlitet på det som släpps ut.
Nån gång när jag får tid ska jag kontakta nån instans som ska se till att få detta publicerat mer offentligt än denna tråd. Synd om fler ska åka i fällan i tron att de köper kvalitet när de handlar Thermia. Hoppas några fler Thermiaägare känner likadant och kontaktar press, konsumentverk, råd och rön, Sverker Olofsson eller vem det nu kan vara för så här lindrigt ska dom inte slippa undan och dessutom på vår beskostnad som betalat sisådär en 80 000:- för ett fungerande värmesystem.
Jag är så jä..la förbannad emellanåt så att min värmeutveckling har en högre verkningsgrad än alla Thermias pannor och brännare nånsin kommer upp i. Hade jag haft en stor burk vaselin hade jag åkt till Arvika och stuckit upp min brännare i lämpligt mänskligt utrymme på nån ansvarig dit solens strålar aldrig når.

Kommer nu min brännare fortsättningsvis att fortsätta spöka så ska jag nog kika på om det ur laglig synpunkt på nåt vis går att häva köpet.
Ja, så illa känns det i bland!

Puh! Det blev långt....
Nu har man gnällt färdigt för i år :wink:
Ber om ursäkt för eventuellt ovårdat språk och om det väcker anstöt hos känsliga personer.
The sky isn´t the limit- ground is
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

The Burner Du behöver inte hålla dej så länge då året snart är slut.. :wink:

Sen så kan jag hållit med om att de nog blivit lite vag problem (som passaten kom -97) har även en sådan -02:a som rullat 11000 mil utan problem med vare sej med verkstad el bil.. :D

Sen kanske inte instuktionsbökerna är någon höjdare direkt men hur många produkter har de.. :(
Nu har iof jag inte tyckt att de varit några problem..

Men helt klart behöver dom skärpa till sej då pelletsmarknaden växer o fler märken ska/vill in på marknaden..
Nu tycker jag inte de ska va så svårt att få till så styrningen minns tiden vid strömmavbrott..

Thermias grejer har ju funkat bra tidigare så det ska väl inte va så stora problem att komma tillrätta med de tycker ja..

Nu hoppas jag verkligen att dom får till din anläggning så de blir som du vill ha de o att du inte behöver värma huset manuellt mer..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Thermias grejer har ju funkat bra tidigare så det ska väl inte va så stora problem att komma tillrätta med de tycker ja..
Nej, man tycker ju det, men uppenbarligen är det mycket svårt...
Jag har nu fått beskedet att jag likt The Burner får en helt ny brännare. Vi får se hur den beter sig.
För övrigt tackar jag The Burner för hans vredesutbrott. Jag skulle ha velat skriva något liknande, men hade inte kraften...
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

per pellet skrev: Nej, man tycker ju det, men uppenbarligen är det mycket svårt...
Jag har nu fått beskedet att jag likt The Burner får en helt ny brännare. Vi får se hur den beter sig....
De borde thermia göra med alla brännare som är fel konstruerade.. 8)

De borde va det klart simplaste (minst jobb med) att installatörerna bara åker ut o byter brännare o justerar in den..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Den nya brännaren kom igår. Jag hämtade den själv och bytte ut den gamla, för minsta möjliga fördröjning.
Den ska få gå en vecka innan installatören kommer och trimmar in den.
Den har helt andra proportioner i samspelet mellan svänghjul och kuggar, så jag har gott hopp om att den ska fungera på den punkten.
(Det är lätt att jämföra. Om man blundar ser man bilden av det gamla maskineriet inbränt på insidan av ögonlocken. Alternativt
kan man spara minnesbilden från någon av kugghjulsmardrömmarna man har på nätterna).
Gnisslar som en katt gör den förstås, men det känns i sammanhanget som något man kan leva med, bara den går...
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Om man nu inte vill ha en gnällande katt i huset. Mitt pannrum ligger nära rum där jag ofta är och där jag vill ha det tyst. Finns det något bra tips? 556-oljespray eller konsistensfett eller är det ett övergående problem? (katten dör väl till slut ;0)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

per pellet skrev:Den nya brännaren kom igår. Jag hämtade den själv och bytte ut den gamla, för minsta möjliga fördröjning.
Den ska få gå en vecka innan installatören kommer och trimmar in den.

Gnisslar som en katt gör den förstås, men det känns i sammanhanget som något man kan leva med, bara den går...
Va den förra brännaren justerad??

Om den va de skulle du bara läst av värdena för matning/fläkt på häg resp. låg ev min så hade den varit justerad.. :wink:

Detta gnissel som skrivs om är det hela tiden brännaren går el bara vid uppstart??
Min gnisslar lite just vid uppstart då brännaren är kall (on/off läge) nån gång har de blivit ett litet gnissel då den går med underhållsglöd o den stått i 5-6 timmar..
Johan L
Prima virke

Inlägg av Johan L »

André skrev:
Detta gnissel som skrivs om är det hela tiden brännaren går el bara vid uppstart??
Min gnisslar lite just vid uppstart då brännaren är kall (on/off läge) nån gång har de blivit ett litet gnissel då den går med underhållsglöd o den stått i 5-6 timmar..
Min Biomatic har nu gått i ca 1½ månad utan några som helst problem. Jag hör lite lågt gnissel ibland, men det beter sig precis som André beskriver: bara vid kallstarter och annars helt tyst...

Min brännare tycks vara av den rätta konstruktionen m.a.p. de gjutna detaljerna, men jag håller fortfarande tummarna för att jag inte skall ha fått ett måndagsexemplar. Det verkar som om de flesta problemen dyker upp inom första halvåret, så framåt mars-april kanske jag kan pusta ut... hoppas jag! Lycka till med era nya utbytesbrännare!
Thermia Biomatic 20+, 3m skruv från ett Pellistore-förråd
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Ni har rätt om gnisslet. Det har avtagit betydligt efter några dagars drift. Angående inställningarna: eftersom jag har en Biomatic,
sitter inställningarna i pannan och inte i brännaren, så den nya brännaren fick automatiskt de gamla inställningarna. Att jag ändå vill trimma om den
beror i första hand på att installatören helt struntade i att göra några justeringar för att höja rökgastemperaturen vid den första intrimningen.
Jag hade cirka hundra grader ut från pannan och med 9 meter tegelskorsten tycker jag att det är riskabelt lågt, även om jag har draglucka.
Jag ska mäta i skorstenstoppen och försöka höja temperaturen ut från pannan till gissningsvis 120-140 grader, så kanske det klarar sig.
Efter detta ska brännaren ställas in igen.
Men ni ska inte tro att den nya brännaren var felfri. Efter 36 timmars drift tittade jag till pannan och såg att panntemperaturen var nere på
68 grader (börvärde 80), trots att ingen använde något varmvatten. Brännaren gick i effektläge HÖG, det var -7 grader ute och jag shuntade
ut ungefär 45 grader till radiatorerna. Mycket konstigt tyckte jag och medan jag kliade mig i huvudet föll tempen ner till 67 grader.
Efter en stunds besiktigande såg jag att två av de fyra pinnarna på det stora roterande hjulet lossnat! Inte vikt sig, som på den förra brännaren,
utan helt enkelt ramlat loss, rullat på insidan av plastkåpan och landat på avsatsen ovanpå asklådan. Hälften så många pinnar ger hälften så
många tillslag på doserskruven och således halv effekt. Tydligen är 7,5 kW ganska precis vad som behövs i mitt hus vid-7 grader, eftersom
det nästan balanserade.
Jag knackade tillbaka pinnarna och sedan dess har de suttit kvar.
Men man undrar ju. Är det ännu ett exempel på Thermiakvalitet?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

per pellet skrev: Jag ska mäta i skorstenstoppen och försöka höja temperaturen ut från pannan till gissningsvis 120-140 grader, så kanske det klarar sig.
Efter detta ska brännaren ställas in igen.

Jag knackade tillbaka pinnarna och sedan dess har de suttit kvar.
Men man undrar ju. Är det ännu ett exempel på Thermiakvalitet?
Under sotluckan uppe på pannan har du en täckplåt som du kan höja lite för att få högre rökgastemp..

Hoppas verkligen att de va en tillfälighet med pinnarna så att de nu ska funka problemfritt för dej..

MVH/André
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Nu har installatören varit här o bytt de grejor som var felaktiga, tog 30 minuter och nu är den igång som vanligt igen :D
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Hur länge har ni fått vänta på att få problemet åtgärdat?
Jag snackade med en kolega idag och han har inte kunnat använda sin Biomatic 20+ sen den installerades för ett halvår sedan...vissa har tålamod...men eftersom han fått löfte om att Thermia kommer att pröjsa för skillnaden mellan pellets och el har han inte så bråttom.

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

I mitt fall tog det två månader från de första problemen (15 okt) tills att jag hade en ny brännare på plats (15 dec).
Innan 15 okt körde jag brännaren (nästan) problemfritt i en månad, men det var nästan bara för tappvarmvatten (det var varmt väder tills 15 okt cirka).
På den nya brännaren har pinnarna nu ramlat av vid två tillfällen.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Man kan väl säga så här: Från det att jag verkligen felanmälde det till installatören tog det mindre än en vecka innan de kom hit och fixade det.
Innan dess ringde jag Thermia och de var inte så hjälpsamma tycker jag, men installatören var som sagt toppen!
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Skriv svar