Pelletspanna ihop med tvättstuga?

Skriv svar
Peter k
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 16 dec, 2005 00:44
Ort: Stockholm/Stuvsta

Pelletspanna ihop med tvättstuga?

Inlägg av Peter k »

Då jag redan ställt en fråga om leverans av bulkpellets kommer nästa fundering. Blir det något damm eller sot i pannrumet under normal drift (ej sotning så klart) Då jag har tvättmaskin&torktummlare i samma rum som elpannan så vore det ju inte så kul om all tvätt blev full av pelletsdamm. Förrådet skall givetvis inte vara i samma rum.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Jag kan bara svara för mitt pannrum.

Ja det blir lite sot, Framförallt när man askar ur. men jag upplever som att det även kommer lite sot under drift.

T.ex så gjorde jag misstaget att måla lister med lackfärg i Pannrummet (Det gör ju inget om det luktar starkt där). Listerna blev ganska knottriga!

Jag skulle inte hänga tvätt i mitt pannrum!


/Eric
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Kan bara instämma i föregående talare..
Det är nog ingen hit att ha tvättstugan i samma rum som pelletspannan.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
jth
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 17 nov, 2005 10:19
Ort: Borlänge

Inlägg av jth »

Vi har en Erylpanna och Thermia BeQuem 15D, fungerar bra i kombinerat pannrum och tvättstuga tycker jag. Tidigare luktade det olja. Nu är det bara om man studerar lågan ett tag eller sotar som det kan lukta lite rök eller bränt.
Johan i Borlänge
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Skulle inte rekommendera kombinationen pannrum och tvättstuga ihop. Du kommer att få damm och sot på de rentvättade kläderna plus att det finns risk för röklukt också.

Så är det i mitt pannrum. Har förvisso ett luftmatningssystem för min pellets som ökar dammbildningen men det blir ändå sot och damm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Nja... Själv har jag pannan i garaget, i rummet bredvid tvättstugan. Med öppen dörr torkar tvätten fint, för pannan läcker mycket värme. Den har en tendens att ryka in litet vid uppstart, men det är normalt inget problem, den suger själv i sig röken efter en stund.
Ibland klagar dock hustrun på att tvätten luktar rök, man får då stänga dörren till pannan, eller sota den! Vid sotning bör man förstås också stänga dörren.
Under drift sprider pannan en del sot, har inte lyckats härleda varifrån, misstänker skarven mellan panna och rökrör.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har du ett tätt förråd o pannan är tätt som den ska va så är det endast vid sotning av pannan som det blir damm..
Så är det hos mej iaf.. 8)

Peter k vad är det för panna du ska in med??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Peter k
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 16 dec, 2005 00:44
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Peter k »

Om det blir någon så lutar det åt en Biomatic 20+ annars blir det nog bergvärme. Panrummet ligger ju mitt i huset med dörrar åt vå håll så det är svårt att hålla stängt då dusch, basu och hobbyrum ligger innanför och som sagt tvättstugan i pannrumet. Skulle iof gå att byta plats på tvättstuga och hobbyrum. Elpannan har i snitt förbrukat 140 KWh/dygn sedan vi flytta in i november, blir dyrt m.a.o

Kanske skulle fundera på att sätta pannan i garaget jag med då den ligger vägg i vägg med pannrumet och murstocken. Vet inte hur krångligt det blir med rökkanalerna bara.
Johan L
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 03 jun, 2005 14:29

Inlägg av Johan L »

Vi installerade en Biomatic 20+ i vårt kombinerade pann- och tvättrum för 1½ månad sedan och är hittills kanonnöjda! Jag har ännu aldrig känt någon röklukt eller sett spåren av något sot på de vita lakanen. Pellistore-förrådet klarade första fyllningen galant, och inte heller då spreds det något pelletsdamm i pannrummet.

Nu har jag iofs vare sig sotat eller tömt asklådan ännu. Då lär det väl säkert spridas runt lite sot...

Men..., under normal drift trivs vår Biomatic alldeles utmärkt tillsammans med vittvätten.
Thermia Biomatic 20+, 3m skruv från ett Pellistore-förråd
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Jag har tvätt o pannrum ihop funkar fint,

men man ska väll inte dra ut brännaren när tanten har hängt lakanen :D
Thermia Biomatic 20+
per-ole
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 dec, 2004 10:54
Ort: Karlstad

Inlägg av per-ole »

I mitt pannrum blir det en del sot och damm vilket jag kan se ovanpå rör och panna men då är det ju en anläggning med panna från 79 och brännare från 97 men det verkar enligt andras svar att nya pelletspannor har eliminerat mycket av detta.
Eco Tec A3 -97, CTC Total -79
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

hej
Vi har pannrummet brevid tvättstugan, det finns ingen dörr att stänga.
Det har gått bra hittils, 3 veckor nu. Dammar lite när man sotar, men det är så lite så det kan jag inte tänka mig att det sätter sig på tvätten...
Damsuger all aska.
Har Comet + Viking bio. Hoppas på många sparade kronor nu...

Micke
Söppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 01:12

Inlägg av Söppen »

Jag har pannrum kombinerat med tvättstuga, och det funkar bra. Det kommer inget sot från pannan vid drift om allt är som det ska.
frazze
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 19:43
Ort: Säffle

Inlägg av frazze »

Min erfarenhet är att under drift så är det inga problem men under uraskning och sotning så yr det en del. Jag skulle inte vilja tvättstuga i den miljön.
Pannrum = smutsigt.
Tvättstuga = rent.
Ecotec A3
Focus PE-20
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

frazze skrev:Min erfarenhet är att under drift så är det inga problem men under uraskning och sotning så yr det en del. Jag skulle inte vilja tvättstuga i den miljön.
Pannrum = smutsigt.
Tvättstuga = rent.
Pannrum=smutsigt?

Dax o städa då :D
Thermia Biomatic 20+
Skriv svar