Stegatorparn skrev: ↑lör 22 nov, 2025 23:19
Vid låg effekt kan man välja effekt inom ett bredare område.
Jag provade en gång med 12 kW men det blev inte så bra förbränning.
Var övre gränsen går har jag inte provat, men skulle gissa runt 18 kW.
Hur gör man det? Ställer in relativt låg matning och justerar fläkten därefter?
Gav upp i lördags kväll men tog nya tag idag.
Har nu lyckats få till en startdos på 80-85 gram. Borde vara dugligt utifrån vad som beskrevs tidigare i tråden.
Dock tycker jag att jag fått vrida upp ratten för startdos mycket(?) - vid leverans står pilen på klockan 12 och för min startdos á 80 gram står den numera på klockan 14. Enligt värmebaronen så bör brännaren starta i de flesta pannor med leveransinställningen (klockan 12).
Sen när det kommer till matningen vid drift (6 minuter, mätt enligt vad som beskrivs tidigare i tråden) så landar jag in på
331 gram
291 gram
326 gram
Vilket ger ett medelvärde på 316 gram. Alltså något i underkant för 15kW enligt tidigare information?
Här har jag matningen ställd med pilen på klockan 12 och vid leverans är den justerad till klockan 10.
Använder leveransvärdena som nån slags jämförelse/utgångspunkt då den som sagt bör starta på detta enligt Värmebaronen. Dock fick jag väldigt låga vikter på dessa värden och fick därmed justera.
Låter det normalt eller har jag nåt tjall med matningen (skruven)?
Mätte från golvet upp till utkastet på skruven och fick ca 90 cm. Enligt manualen ska det vara 70-75cm för att få en optimal vinkel om 40 grader +-5 grader. Inputs?