Beräkning av nästa inköp.

spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Ringde en pallfirma precis.. ligger i grannbyn!!
59kr för en pall och 49kr st för kragarna..

hjulspinn dit imorrn å handla:)
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Varför använder du inte graddagar i ditt excelark. Då får du en prognos som snabbt svänger in och blir stabil. För mig tog det 6 veckor att få en stabil kurva som diffar på ca: 150 kg mot ett årsbehov om ca: 10 ton.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

1.5% fel på en årsförbrukning låter ju suveränt.

Var får du tag på graddag-infon?
Hur ser din ekvation ut?

/Eric
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

1.5% fel på en årsförbrukning låter ju suveränt
Tja, menade nog inte så. Har bara 10 veckors registrering. Läser av förbrukning en gång varja vecka och gör då en prognosberäkning. Efter 6 veckor så har jag kommerit till ungefär samma resultat varje vecka.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Var får du tag på graddag-infon?
Det är ju SMHI som har dessa uppgifter, men tyvärr så kostar det pengar.
Men på SMHI:s hemsida kan man läsa om gradtal.

Har själv tagit uppgifterna från Mälarenergi:s hemsida.
Finns förmodligen flera källor.
Hur ser din ekvation ut?
Den är enkel. Periodens förbrukning dividerat med periodens gradtal gånger årets totala gradtal.
Pete
Prima virke

Inlägg av Pete »

Här hittar du graddags info om det finns nån station tillräckligt nära dig.

http://www.temperatur.nu/

/Pete
Värmebaronen Star 75 cm turbulatorer och Viking B16GL Mafa mini och Såbi säck
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Bygger inte det på att man har en linjär förbrukning av pellets med ändrat yttertemperatur? Eller har jag missförstått?..
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Pete skrev:Här hittar du graddags info om det finns nån station tillräckligt nära dig.

/Pete

Hmm jag missar ngt. Graddagen är väl inte medelmeperaturen eller?. Jag får inte fram info om graddagar från temperatur.nu :)

/Eric
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Här hittar du graddags info om det finns nån station tillräckligt nära dig.

Pete.

Var står graddagsinformationen i den tabellform så att man kan använda den till årsprognosberäkning?

Kan bara hitta temperaturkurvor och från dom är det svårt att få ut något vettigt till prognosberäkning.
Pete
Prima virke

Inlägg av Pete »

:oops: Trodde att graddagar var samma som medeltemperatur över en viss tid, men så verkar det inte vara, eller?
Så vad är graddagar?
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Pete skrev::oops: Trodde att graddagar var samma som medeltemperatur över en viss tid, men så verkar det inte vara, eller?
Så vad är graddagar?
Hittade detta
http://www.energy.kth.se/index.asp?pnr=11&ID=453&lang=0 skrev:Beräkningen av SMHI Graddagar utgår från att byggnadens värmesystem ska värma upp byggnaden till +17 oC. Resterande värmetillskott för att uppnå normal rumstemperatur tillkommer från framför allt solinstrålning, personer, belysning och annan elektrisk utrustning. För varje dag i månaden beräknas skillnaden mellan dygnsmedeltemperaturen och +17 oC. Denna differens summeras sedan, varvid månadens graddagstal erhålls. Under vår, sommar och höst är inverkan av solinstrålningen stor vilket kräver en viss justering i beräkningsrutinen. Under månaderna april - oktober ökas därför inte graddagssumman när dygnsmedeltemperaturen överstiger nedan angivna gränser, även om denna är lägre än +17 oC. För exempelvis en dag i april med dygnsmedeltemperaturen +10 oC blir graddagstillskottet 7 medan det vid dygnsmedeltemperaturen 14 oC blir 0.

april 12oC
maj, juni, juli 10oC
augusti 11oC
september 12oC
oktober 13oC
[/quote]
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Mälarenergi har enbättre förklaring.

http://www.malarenergi.se/privat/produk ... dagar.aspx

Eftersom jag har en temperatur-givare kopplad till en databas, kan jag ju lätt lägga in graddagarna i mitt excel. Detta görs på momangen :)

/Eric
Pete
Prima virke

Inlägg av Pete »

Graddagar verkar rörigt, är det inte enklare att basera det på medeltemperaturen, verkar lättare att hålla reda på!
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Jag får det inte riktigt att stämma. Hittade normalgraddagarna för min Zon 3839 st. Tog min förbrukning under November, som jag reviderat till 604kg. Enligt min temperaturgivare har jag 361,5 graddagar i November.

604 / 361,5 * 3839 = 6,4 ton. Ok lite mycket, men det kan jag köpa.

Göra jag samma sak för De dagar i december. så har jag fram till nu gjort åt
454 Kg och det har varit 353 graddagar. Det blir 4,94 ton. Jag tror ju jättegärna på den senare siffran men sanningen kanske ligger ngnstans imellan. (Först räknade jag med prognosen för förbrukningen på hela månaden och fick fram 9 ton, jag han få panik innan jag räknade om :) )

Kan skillnaden (30%) bero på att pelletsförbrukningen inte är linjär mot utetemperaturen?

Nu räknar Mitt excelark ut detta automatiskt iaf. (För ändå in medeltemperaturen mellan två mätningar) Det börjar bli fullt med siffror och ser hemskt ut ;).

/Eric
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Mera mera mera. (Jo jag förstår om det om jag är den enda som följer denna tråden)

Jag hittade ett fel i min formel. Eftersom jag bara orkar föra upp medeltemperaturen mellan varje mätperiod, så får jag ju lite för få dagar en månad som jag varit bortrest mycket, så jag bestämde mig för att multiplicera mina medeltemperaturen med tiden (i dygn) mellan dem. Resultatet blev.

5089 kg med Nov som bas
4863 Kg med De gågna dagarna i Dec som bas

/Eric
Skriv svar