PX21 Fast i vänteläge

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Gnarparen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 12 dec, 2018 08:34

PX21 Fast i vänteläge

Inlägg av Gnarparen »

Hej Experter!

Jag har ett problem med min PX21-brännare!
När jag efter startar den så lyser en grön lampa i vanlig ordning med ett fast sken, men sen kommer problemet. Startelementet vill inte slå igång. Det är nybytt och jag har testat med ett till nytt med samma resultat. Har även bytt kretskortet då det gamla ville tvinga matarskruven att gå konstant.

Men problemet är att den andra gröna lampan som blinkar i intervaller blinkar bara "ibland". Jag vet att den ska blinka i snabbare takt och att man hör elementet slå till när den blinkar på det sättet, men så är icke fallet nu. Vad kan det vara för problem?

Mvh
Gnarparen
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: PX21 Fast i vänteläge

Inlägg av Taxen »

Jag kan bara tala om hur turordningen är på min lite äldre modell,som är likvärdig din modell.
Brännaren i viloläge:Grön lampa blinkar sakta
Tempen har gått ner till start:Grön lampa blinkar snabbare och tändelementet börjar glöda samt att startdosen
matas in.Grön lampa blinkar snabbt under hela startförloppet och fläkten startar sitt program.När fotocellen ser en låga så stängs tändelementet av.
Skruven matar lite i taget i x minuter.När det gått ett tag så lyser grön lampa med fast sken och fläkten går med "full" fart.
Nu går brännaren med den här inställningen till inställd temperatur har uppnåtts.
Min brännare går mellan 60-80 grader.Jag har tagit bort byglingen ,så jag kör bara på hög effekt.Låg bortkopplat.

http://195.67.82.150/ariterm/PX21Anv_SE_080523.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Gnarparen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 12 dec, 2018 08:34

Re: PX21 Fast i vänteläge

Inlägg av Gnarparen »

Jag har exakt samma startfrekvens. Dock så stannar den bara i vänteläget och slår ej till startelementet. Den blinkar alltså sakta hela tiden. Jag har beställt en ny trafo eller vad det heter för att se om det är felet. Jag lämnade in brännaren och "reparatören" sa att jag måste beställa nytt kretskort. Jag gjorde det och stod där med samma problem. Har det hänt någon förr undrar jag?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 Fast i vänteläge

Inlägg av Stegatorparn »

Låter som den inte får startsignal. Kontrollerat att det inte är avbrott i givarkretsen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Gnarparen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 12 dec, 2018 08:34

Re: PX21 Fast i vänteläge

Inlägg av Gnarparen »

Hur gör jag det?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 Fast i vänteläge

Inlägg av Stegatorparn »

Du tar loss givarkabeln från brännaren och mäter resistansen mellan kabelkontaktens stift med ett universalinstrument.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Gnarparen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 12 dec, 2018 08:34

Re: PX21 Fast i vänteläge

Inlägg av Gnarparen »

Felet fastställt!

Tempgivarkabeln samt att kretskortet skickar ström till fläkten kontinuerligt.
HenkeAvesta
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 13 jan, 2020 11:22

Re: PX21 Fast i vänteläge

Inlägg av HenkeAvesta »

Hur åtgärdade du detta??!!
Klev upp imorse, röda lampan lyste... 🤔
Har vääldigt sällan problem med brännaren så jag kollade att värmeelementet inte hade pajat,
Slog av strömbrytaren och slog på den igen..
Gröna lampan börja blinka, det kommer ett klick..
Allt bra så jag klev upp från källaren.
Efter ca 15min så började jag fundera varför jag inte hört skruven gå igång, så klev ner igen, och gröna lampan blinkar fortfarande!! 🤯
Nu har det gått en timme, och fortfarande likadant! 😭
Jag och kablar/ström går inte ihop, men med en lekmansförklaring så kan jag kanske få hit brorsan som är elektriker... 🤔 😁
Måste bara veta var jag ska börja..
Hjälp snälla! 🙏 Jag vill inte köpa ett nytt styrkort för att fortfarande stå med samma problem!! 😭🙏
Tack så mycket på förhand!
/Henke
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 Fast i vänteläge

Inlägg av Stegatorparn »

Är ett relä på kretskortet som styr skruven. Efter lång och trogen tjänst har kontakterna blivit brända och leder inte längre.
Lätt att byta för din elektriker om han är van vid lödkolven.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar