Hjälp med justering av viking bio.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
si.fridh
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 08 okt, 2018 18:30
Ort: Båstad kommun

Hjälp med justering av viking bio.

Inlägg av si.fridh »

Hälsningar till den samlade expertisen!
Är ny på forumet och överlag ganska okunnig när det gäller värmesystem, så ha det i tankarna när ni svarar.

I pannrummet sitter en viking bio brännare i en VB Comet, som enligt mig har fungerat ganska smärtfritt (läs: det har varit varmt i huset) de två senaste säsongerna. Inför denna säsongen har jag bytt till ett inre brännarrör från Lars-Inge.

De funderingar jag har är:
1. Upplevde att det tog bra mycket längre tid innan jag fick låga, gissar att det beror på tjockare gods i nya rostret?

2. Har aldrig haft särskilt hög rökgastemeratur, idag nådde den ca 100° nysotat vilket väl är alldeles för lågt?

3. Vad bör panntemperaturen ställas på och vid vilken temperatur bör brännaren starta?

Det kommer säkerligen dyka upp väldigt många fler frågor och jag hoppas på bra svar på de flesta

Väl mött!
Utrustning: VB Comet panna, VB viking bio pelletsbrännare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med justering av viking bio.

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

- Tiden till tändning kan du möjligen förkorta om switch 2/2 på kretskortet sätts i högerläge, alltså den mittersta switchen i den nedre gruppen.

- Rökgastemperaturens betydelse är beroende på var temperaturen mäts samt vad det är för material i skorstenen. Sitter termometern före dragbegränsaren och det är en murad skorsten utan insatsrör eller keramisk beläggning, kan 100° vara lite lågt.

- Jag tycker 80° kan vara en lagom panntemperatur för att ge tillräckligt med varmvatten.
Sedan när brännaren startar beror på panntermostatens hysteres. Har du möjlighet att justera hysteresen, bör starten ske vid lägst 60°.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
si.fridh
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 08 okt, 2018 18:30
Ort: Båstad kommun

Re: Hjälp med justering av viking bio.

Inlägg av si.fridh »

Switchen ska jag kolla!

Skorstenen är murad med insatsrör, termometern sitter precis under dragbegränsaren. Alla tre turbulatorer sitter i, och är ljusgrå/vita hela vägen upp.

Då är det alltså pannans instruktionsbok som ska fram för att undersöka eventuell justering av hysteres
Utrustning: VB Comet panna, VB viking bio pelletsbrännare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med justering av viking bio.

Inlägg av Stegatorparn »

Rökgastemperaturen kan du glömma. Lite kondens i skorstenen kan inte ställa till med någon skada.
Kör med så låg rökgastemperatur som möjligt. Mer värme stannar kvar i pannan.

Pannans originaltermostat går inte att ställa om. Termostaten är avsedd för oljeeldning och brukar ha en hysteres på 5 - 8°.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
si.fridh
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 08 okt, 2018 18:30
Ort: Båstad kommun

Re: Hjälp med justering av viking bio.

Inlägg av si.fridh »

Finns det någon fördel med att ställa brännaren på det lägre effektläget? I nuläget går den på hög effekt så snart en bra låga har etablerats och värmer från 62-75° på strax under 15 minuter. Min känsla är att det går korta stunder och ganska ofta.
Utrustning: VB Comet panna, VB viking bio pelletsbrännare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med justering av viking bio.

Inlägg av Stegatorparn »

Fördelen med låg effekt är att pelletsförbrukningen minskar med c:a 5-10% och sliter mindre på brännarröret.
Nackdelen är att du får aska ur röret lite oftare, kanske 2 ggr per vecka.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
si.fridh
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 08 okt, 2018 18:30
Ort: Båstad kommun

Re: Hjälp med justering av viking bio.

Inlägg av si.fridh »

Brännarröret är jag inte så orolig för, det nya kändes väldigt mycket mer gediget än det gamla.
Tilläggas bör att jag startade anläggningen för första gången idag efter bytet av rör och roster, så det kan säkert uppstå nya frågeställningar den kommande veckan.

Stort tack för dina svar!
Utrustning: VB Comet panna, VB viking bio pelletsbrännare
si.fridh
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 08 okt, 2018 18:30
Ort: Båstad kommun

Re: Hjälp med justering av viking bio.

Inlägg av si.fridh »

Nu har anläggningen gått ett dygn med det nya brännarröret och jag upplever väggarna i brännkammaren som mycket svartare än tidigare, speciellt upp mot tuberna. Tecken på för lite luft?
Utrustning: VB Comet panna, VB viking bio pelletsbrännare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med justering av viking bio.

Inlägg av Stegatorparn »

För hög bränslematning om du kör hög effekt.
Fläkten går inte att justera i högläge.
När det är rätt balans mellan bränsle-luft, blir eldstadsväggarna mellangrå.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
si.fridh
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 08 okt, 2018 18:30
Ort: Båstad kommun

Re: Hjälp med justering av viking bio.

Inlägg av si.fridh »

Jo den går ju på hög effekt.
Innan bytet blev väggarna mellangrå och turbulatorerna närmare vita, så jag misstänker att det dragit tjuvluft genom det gamla röret och eller gaveln.
Tanken på att ställa den på låg effekt börjar bli lockande, men hur svårt är det för mig som novis att göra justeringarna?
Utrustning: VB Comet panna, VB viking bio pelletsbrännare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med justering av viking bio.

Inlägg av Stegatorparn »

Det är inga märkvärdigheter att justera till lågeffekt.
Förutom att ställa om switcharna sw 1/1 höger och sw 1/2 vänster, justerar du det blå fläktreglaget tills sotet blir mellangrått i eldstaden.
Om du bestämmer dig för att enbart köra låg effekt, kan du justera både bränslematningen (grön) och fläkten (blå). Då kan man ställa in den effekt man önskar mellan 12 - 18 kW.

Effekten mäter man genom att väga pelletsen som matas fram under exakt 6 minuter med brännaren i drift i lågläge.Du underlättar mätningen genom att "kallköra" brännaren.
Dra ur flamvakten och belys den med en lampa.
Vrid upp termostaten för att få igång brännaren.
Vänta tills brännaren passerat startmomentet och dioden för lågeffekt blinkar.
Nu kan du hålla på och labba så länge du vill.
Samla upp pelletsen i en plastpåse istället för att låta den gå ner i brännaren.
Dra ur skruvmotorns sladd mellan mätningarna.
Väg plastpåsen på en digital hushållsvåg. Vikten i kg x 4,8 kW/kg x 10 = inmatad effekt x 0,9 = avgiven effekt.
Fördelen med att veta vikten/6 min är att när en ny pelletsleverans används, kontrollerar man frammatad vikt och justerar ev. till samma vikt som tidigare. Fläkten rör man inte, för är vikten densamma blir också bränsle/luftblandningen densamma och förbränningen blir optimal.
Injusteringen är klar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar