Sintring

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Sintring

Inlägg av Snapphane »

Finns det någon som lyckats slippa den bedrövliga sintringen i koppen på A3/A4/Bioline???

Underhållsfyr eller eltändning spelar ingen roll.
Reglering av fläktluften påverkar inte nämnvärt.
Tycker det är värre med Scandbio än Stora Enso.

Bedömer det som att sintringen är den avgörande nackdelen med Ecotec.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Sintring

Inlägg av Roli »

Jag tycker att sintringen kommer och går, vilket borde tyda på att det är pelletsen som är "boven" till mängden sintring. Just nu ger min Bioline ca. 1-2 mm beläggning på vissa delar av koppen mellan sotningarna som det kan vara allt mellan 6 veckor till 2-3 månader mellan. Den pellets som just nu bränns är Södras pellets köpt på Byggmax. Men jag har haft kakor som varit uppemot 1 cm tjocka med nuvarande brännarinställning som är gjord "på en höft".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Sintring

Inlägg av Snapphane »

Tack för svar.
Så lite som 1-2mm har jag aldrig haft sedan 2001 i någondera fastighets brännare.
Igår på A3 knackat 10-12mm kakor efter ca 7-8 dagars drift.
A3 med eltändning/PLC också tjocka kakor trots bra förbränning bedömt visuellt.
Ska göra test med SCA-pellets.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Sintring

Inlägg av teufel »

Under "Pelletskrisen" på senvintern var jag tvungen att köra scandbio under några veckor. Jag vill minnas att den pelletsen gav upphov till väldigt mycket sintringsbeläggning i brännarkoppen - något jag bara får då och då när jag kör med Laxå, Bionorr eller någon av de varumärken som byggmax kör med.

Nu körde jag med ströpellets så jag trodde väl att de problemen var relaterade till att de kanske hade stoppat i nåt mer som skulle underlätta utfällningen när man strör i hästboxar med den, men i efterhand så har jag fått höra att enda skillnaden mellan strö- och eldningspellets är att ströpellets är lösare pressat.

Så innan du gör något - testa att köra ett tag med ett annat märke, jag tror det ska göra susen.
Jag har kört min Bioline 20 i över 10 år nu, mestadels med Laxå eller Bionorr, utan mer än nån mm sintring per pall.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Sintring

Inlägg av Snapphane »

Tack. Ok - ska prova med andra fabrikat, men har 8 ton Scandbio i bulken nu....
Men bara att köra via lilla förrådstunnan, så det ordnar sig.
Ha det gott, rent av varmt o gott!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar