Slå på ackumulatortank två?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
AndreasK
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 28 sep, 2018 12:42
Ort: Kilby, Östhammar

Slå på ackumulatortank två?

Inlägg av AndreasK »

Hej allihopa,
Det är så att vi har bytt bostad och därmed fått en pelletsanläggning.
Under sommaren har vi kört varmvattnet på elpatronen och nu vart det dags att sätta igång med pelletseldning. Så långt inga ovissheter och den tuffar på som den bör, men nu tänkte jag ”öppna upp” ackumulatortank två med och där kommer min fråga..
Bör jag öppna kranen uppe och nere på tanken i någon speciell ordning?
Tankarna är Strömsnäspannan TS500.


Tack på förhand!

Mvh Andreas
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Slå på ackumulatortank två?

Inlägg av Stegatorparn »

Kör du med pellets räcker det att använda en tank. Två tankar har man vid vedeldning.
När man öppnar eller stänger av en tank använder man den övre ventilen. Den nedre ventilen bör stå öppen för att undvika skadliga över eller undertryck.
Vilken panna och brännare har du?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AndreasK
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 28 sep, 2018 12:42
Ort: Kilby, Östhammar

Re: Slå på ackumulatortank två?

Inlägg av AndreasK »

Hej Stegatorparn,
Tack för svar!
Vi har totalt tre 500 liters tankar så därför tänkte jag att kanske åtminstone två borde användas vintertid. Vi har totalt 14 element (11 på nedervåning och 3 på övervåning) på 142 kvm.
Pannan är HS Tarm, men hittar dock ingen modellbeteckning synlig på den. Och brännaren är en Roslagsbärnnaren RB Easy.

/Andreas
AndreasK
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 28 sep, 2018 12:42
Ort: Kilby, Östhammar

Re: Slå på ackumulatortank två?

Inlägg av AndreasK »

Har även öppnat den undre ventilen nu:)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Slå på ackumulatortank två?

Inlägg av Stegatorparn »

Ju fler tankar som är inkopplade, desto större blir värmeförlusterna. Är källaren uppvärmd har det ingen större betydelse, men det är onödigt att ha övertemperatur i pannrummet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AndreasK
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 28 sep, 2018 12:42
Ort: Kilby, Östhammar

Re: Slå på ackumulatortank två?

Inlägg av AndreasK »

Okej. Har ett separat pannrumshus.
Tack igen för förklaring!
Nils-Gunnar1
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 23 maj, 2019 16:17

Re: Slå på ackumulatortank två?

Inlägg av Nils-Gunnar1 »

Jag bumpar denna tråd. Surfade runt på forumet av anledningen att jag ibland (ganska ofta) har problem att få upp tempen i botten på acktanken. Ibland går den upp över 70 som den ska, men oftare än inte på senare tid går den inte över 60, och jag försöker ta reda på varför.

Nån idé?

En andra fundering kom av denna tråd. Jag har tre tankar som ska använde när jag eldade med ved. Efter installation av pelletsbrännare, stängde jag av de två bortre tankarna. Då stängde jag spakarna både uppe och nere på rören till de tankarna. Det är alltså fel? Ska jag öppna båda nedre spakarna?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Slå på ackumulatortank två?

Inlägg av Stegatorparn »

Temperaturen i botten på acktanken beror på var termostaten/givaren sitter som styr brännaren.

Var tankarna kalla när du stängde ventilerna, lär det nog inte hända så mycket.
Det är temperaturväxlingarna som orsakar över eller undertryck i tanken. Vill man vara säker så rekommenderas öppen ventil nertill.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nils-Gunnar1
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 23 maj, 2019 16:17

Re: Slå på ackumulatortank två?

Inlägg av Nils-Gunnar1 »

Tack, dig kan man lita på. :D

Men detta är mycket märkligt:

Panntermometern visar 80+ grader och pumpen till acktanken har startat. Men röret är "kallt" och när jag lossar luftningsskruven på pumpen så kan jag hålla vattnet i min hand. Men nånstans tar pannvattnet vägen för enligt panntermometern så sjunker tempen i pannan när pumpen går.

Cirkulationspumpen från pannan och röret brukar vara jättevarma när det laddar över vatten.

När pumpen inte går blir rörbiten före pumpen jättevarm. När pumpen går igång kallnar den.

Nu när jag var nere och panntermometern visade 82 grader så var röret och pumpen lite varma, men inte som jag minns att de brukar vara.
Nils-Gunnar1
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 23 maj, 2019 16:17

Re: Slå på ackumulatortank två?

Inlägg av Nils-Gunnar1 »

Jag känner att jag måste ta hit en röris som förklarar mitt system för mig en gång för alla.

Men jag frågar lite här så länge.

Fråga 1:

Laddas acktankar från toppen eller botten?

Jag kanske har fått allt om bakfoten. Pumpen som sitter ungefär i mitthöjd på pannan kanske inte laddar över varmvatten till tanken, den kanske cirkulerar in kallare vatten från botten av tanken? Varmvattnet från pannan tas ut från toppen och in i acktanken upptill?
Men om pannvattnet tas från toppen, då förstår jag inte hur det förs över, för det sitter ingen pump eller laddomat eller något från det rör som går från panntoppen till toppen på acktanken.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Slå på ackumulatortank två?

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för panna?
Hur styrs brännaren och laddningspumpen?
Ta några bilder över panna och ackumulator så det går att se hur det är kopplat så blir det enklare att förklara hur det fungerar.
Annars blir det bara gissningar.
Bilderna laddas upp till en bildsajt t.ex. forumbilder.com. Kopiera sedan en lämplig BBCode länk som du klistrar in i ditt inlägg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nils-Gunnar1
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 23 maj, 2019 16:17

Re: Slå på ackumulatortank två?

Inlägg av Nils-Gunnar1 »

Okej jag ska göra det.

Jag har i alla fall styrning via brännaren (i alla fall när den ska starta upp). Den givaren sitter där den övre termometern satt.

Bilder kommer när jag får tid.

Tack så länge.
Skriv svar