Brännarskruv Ecoflex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Brännarskruv Ecoflex

Inlägg av schrunken »

Måste byta brännarskruv i min ecoflex från 2006.
När jag kollar runt bland webbshoppar ser jag att den har RSK nr 6115423.
Googlar jag på det dyker även brännarskruv till Bequem 20, vilket är logiskt etersom det i grunden borde vara samma brännare.
Bequemskruven kostar dock hälften så mycket som ctc skruven i samma webshopar.
Borde det inte vara exakt samma pryl? eller finns det nån ctc variant trots samma RSK nr?
Ni som har bytt, vilken har ni beställt?
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Brännarskruv Ecoflex

Inlägg av nyman »

Fråga dem på lohr.se. Verkar ha kunskap.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Re: Brännarskruv Ecoflex

Inlägg av schrunken »

Får höra med dom då!
Har pratat med två andra leverantörer men fått motstridiga uppgifter, därför ville jag kolla på forumet om nån hade egen erfarenhet

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Moderator
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Brännarskruv Ecoflex

Inlägg av nissetib »

Vitsen med RSK nummer är ju att det är ett unikt nummer för var grej, oavsett var man handlar. Sen om säljaren har egna art nr är ju en sak men dom borde ju alltid kunna ta fram org RSK.

Bequem skall ju vara samma brännare som på Ecoflexen.

Hur kom Du fram till att Du behöver byta skruv?

Jag bytte skruv samt några drev inkl kedja för ett tag sedan. Skruven byttes i rent förebyggande syfte, när jag hade allt isärplockat tyckte jag det va lika bra.
Men den gamla va knappt sliten alls. Den har ju ändå gått i ca 12 år, sommar som vinter.
Kolla även dina bronsbussningar. Mina va slut men som tur va inte så nedslitet så det hade skavt i godset på plattan. Även kedja och drev behöver kanske kollas/bytas.
Det skall finnas ett färdigt kit med kedja och drev. Så sa min snubbe jag handlar hos....
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Brännarskruv Ecoflex

Inlägg av nyman »

Har aldrig hört talas om RSK.
CTC levererar dyrare reservdelar till CTC Bio som monterades i Ecoflex än Ariterm till Bequem.
Ariterm tillverkade CTC Bio som är exakt samma brännare som Bequem.

Att priset på exakt samma del är mycket dyrare om man söker delar till Ecoflex hos Löhr eller Elkraft än om man söker på delar tlll Bequem beror på att en fördyrade mellanhand tillkommit.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Re: Brännarskruv Ecoflex

Inlägg av schrunken »

[quote="nissetib"]Vitsen med RSK nummer är ju att det är ett unikt nummer för var grej, oavsett var man handlar. Sen om säljaren har egna art nr är ju en sak men dom borde ju alltid kunna ta fram org RSK.

Bequem skall ju vara samma brännare som på Ecoflexen.

Hur kom Du fram till att Du behöver byta skruv?

Jag bytte skruv samt några drev inkl kedja för ett tag sedan. Skruven byttes i rent förebyggande syfte, när jag hade allt isärplockat tyckte jag det va lika bra.
Men den gamla va knappt sliten alls. Den har ju ändå gått i ca 12 år, sommar som vinter.
Kolla även dina bronsbussningar. Mina va slut men som tur va inte så nedslitet så det hade skavt i godset på plattan. Även kedja och drev behöver kanske kollas/bytas.
Det skall finnas ett färdigt kit med kedja och drev. Så sa min snubbe jag handlar hos....[/

Jag har också tolkat RSK nr som att det är ett unikt nr för varje pryl, däremot menade en av webbshopparna jag varit i kontakt med att den en tillverkas av ctc och den andra av aritherm...
Den delen av skruven som sitter i brännarkoppen har gått av, den såg ut som ett timglas på slutet.
Jag har alltid haft slagg i brännarkoppen som jag fått hacka ur vid sotning.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Brännarskruv Ecoflex

Inlägg av nyman »

Klart det inte är samma RSKnummer när det är två leverantörer som levererar samma vara.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Brännarskruv Ecoflex

Inlägg av Dennis76 »

Enligt denna sida måste varje komponent vara unik, minsta skillnad på form osv. måste registreras. Har svårt att se att samma komponent byter RSK-nummer om det är olika leverantörer

http://www.vvsinfo.se/om-anvandning-rsknummer/
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Skriv svar