Trasigt värmeelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Trasigt värmeelement

Inlägg av Roli »

Då var det dags för ett nytt värmeelement till brännaren, Bioline 20. Verkar som om det höll ca 9900h. Vet dock inte med säkerhet då jag köpte brännaren begagnad. Den hade förvisso endast gått 1674h när jag köpte den, vore konstigt om det redan blivit bytt under den korta driftstiden.
Hur länge har era värmeelement till autostarten hållit? Har ni ens bytt det någon gång?
Får ta och söka efter någon säljare på nätet som även kan sälja slussvingar då de även börjar bli dags att byta.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Trasigt värmeelement

Inlägg av Roli »

Tydligen ingen av de drygt 70 som läst inlägget som hade någon "prognos" om hur länge ett tändelement kan tänkas "leva"....
Nu är iallafall min brännare igång igen med nya slussvingar och ett fräscht tändelement sedan ett dygn tillbaka. Får se om detta element lever i nästan 10000 driftstimmar som det gamla "kanske" gjorde.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Trasigt värmeelement

Inlägg av xdigger »

Dom håller ganska länge, dom har ganska låg duty cycle har jag för mig.. :) Ökade något på min då jag hade lite tändproblem.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Trasigt värmeelement

Inlägg av Cicaro »

Har aldrig behövt byta men bör hålla länge, dock skulle jag tro att drifttimmar säger väldigt lite om livslängd på tändelement, när det är riktigt kallt här så tänder brännaren på glöden från förra bränncykeln och då slits det inte alls. ( inte ställt in den så, bara det att cyklerna går så tätt då), tändelementet torde slitas som mest sommartid när brännaren alltid tänder med tändelementet men den månaden när det är som mest slitigt händer det stt jsg slår igång elpatronerna av ren lathet :-)
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Trasigt värmeelement

Inlägg av IR655 »

Jag bytte ett för en vecka sen på min pellex (gordic). Bytte den för 2 år sen till 420w från pellex egna 380-wattare. Tror original elementet håller längre. Får se hur länge den här 420w elementet håller innan jag får stoppa i original delen.
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
Skriv svar