Brummande fläkt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Qvibra
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 17 dec, 2017 21:40

Brummande fläkt

Inlägg av Qvibra »

Har Janfire Flex-A. Fläkten går igång ordentligt i uppstart, men när uppstarten är färdig börjar fläkten brumma och går mycket långsamt. Tryckte då på stoppknappen och då gick fläkten igång ordentligt igen (som den ska vid stopp) . När brännaren är stannade (fast röd lampa) fortsätter fläkten brumma och snurrar långsamt. Jag tycker att det i detta läge borde stå helt still. Jag har haft problem med draget i pannan och har därför monterat av fläkten från sin plats för att inspektera att det inte blivit något stopp där. När jag sedan monterat på igen så är första uppstart enligt ovan. Så det är rimligt att någon kontakt rubbas t.ex, det är dock inget jag vid en första anblick lagt märke till. Styrboxen är ny sedan december 2017. Någon uppfattning om felet?
Qvibra
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 17 dec, 2017 21:40

Re: Brummande fläkt

Inlägg av Qvibra »

Kan tillägga att fläkten brummar och går igång så fort brännaren får ström påkopplat. Enda sättet att stanna fläkten är att bryta strömmen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brummande fläkt

Inlägg av Stegatorparn »

Låter misstänkt likt kondensatorfelet i den här tråden. http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=9&t=18271
Jag tror i första hand på den lilla elektrolytkondensatorn benämnd 2 i tråden, men byt bägge för säkerhets skull när du ändå är igång.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Qvibra
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 17 dec, 2017 21:40

Re: Brummande fläkt

Inlägg av Qvibra »

När jag läst på forumet så håller jag med om att mycket pekar på kondensator fel. Men samtidigt är styrboxen bytt för 2 månader sedan. Då byttes den pga problem med fläkten, problemet då uppträde inte exakt likadant men fläkten brummade även då. Vart lämnar man in för dessa typ av jobb? Ska jag ge mig på å löda blir det nog ännu dyrare i slutändan.
Vad är en rimlig rotorsak till felet? Vill inte byta styrbox varannan månad.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brummande fläkt

Inlägg av Stegatorparn »

Reklamera boxen om den bara är 2 månader gammal.
Var det en ny eller utbytesbox?

Att byta kondensatorer på ett kretskort är inte särskilt svårt.
Har du inte gjort det förut, så träna först på något billigt.
Finns bra guider på nätet, bl.a. Kjell & Co.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brummande fläkt

Inlägg av Icecap »

Qvibra: Om det finns garanti på boxen ska den reklameras!

Men att ha bytt boxen för 2 månader sedan betyder INTE att den är ny, det kan betyda många år på hyllan innan den tas i bruk.

Är den "bättre begagnad" kan den fortfarande behöva nya kondensatorer, de torkar ut med tiden - som i lagertiden, inte drifttiden.

Du skriver inget om var du håller hus, detta gör det ganska svårt att tipsa om var du kan få hjälp.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Qvibra
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 17 dec, 2017 21:40

Re: Brummande fläkt

Inlägg av Qvibra »

Det sitter en etikett på kortet som säger 171129 OK och en signatur. Misstänker att det betyder att den är ny. Skulle kunna reklamera om jag fått faktura på boxen. Jag har påtalat 2 gånger rörande faktura så jag tycker jag har gjort min del i det. Finns i Östergötland.
Är det de två markerade komponenterna som föreslås att byta?

20180226_153822.jpg
20180226_153822.jpg (188.23 KiB) Visad 3451 gånger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brummande fläkt

Inlägg av Icecap »

Den box är nyproducerat och SKA reklameras!

Att byta dessa komponenter i detta läge kommer inte att ändra något med felet är vad jag anser.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Qvibra
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 17 dec, 2017 21:40

Re: Brummande fläkt

Inlägg av Qvibra »

Jag får jaga vidare på han som bytte den. Har haft problem med draget så att termokontakten löst ut en period. Kanske har fläkten gått halvdåligt utan att jag upptäckt det förens nu.
123 gt
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 06 jan, 2018 21:50

Re: Brummande fläkt

Inlägg av 123 gt »

Har du kollat spänningen på de olika effektstegen. Jag råkade ut för ett liknande fel som du och av någon anledning låg spänningen 10V under de rekommenderade värdena. Efter att ha justerat in rätt spänning på effektstegen fungerade brännaren perfekt.
Skriv svar