Max avstånd från gata till förråd?
Max avstånd från gata till förråd?
Går i pelletsfunderingar men är rädd att det stupar på leveranserna av pellets. Det går inte köra in en stor lastbil på tomten och det är ca 25m till huset, dessutom skall det ev. förrådet vara på baksidan så det blir närmare 35 meter. Går det att blåsa pellets så långt?
Här i skellefteå är kraven så här ....
Krav på framkomlighet
Vägbredd minst 3,5 m, fri höjd 4,4 meter (grenfritt) och bärighet för tung lastbil, röjt från snö och sandat.
Avstånd från bil till lossningsplats:
Vid bulkleverans max 10 meter
Vid flakbilar ca 6 meter.

Krav på framkomlighet
Vägbredd minst 3,5 m, fri höjd 4,4 meter (grenfritt) och bärighet för tung lastbil, röjt från snö och sandat.
Avstånd från bil till lossningsplats:
Vid bulkleverans max 10 meter
Vid flakbilar ca 6 meter.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Tror att dom flästa leverantörerna kör med MAX 25 meter.. Kanske 30 meter..
allt över 15 meter är iallafall extra debitering..!
Jag har 11 meter till vägen (mätt på marken). det blev i allfall på håret tyckte jag.. pga bla stigning upp till pelletsförådet vilket tog nån meter till..
kort o gott jag trodde jag skulle ha mera marginaler men det har jag inte.. det är ganska tight.. trotts 11 meter..
allt över 15 meter är iallafall extra debitering..!
Jag har 11 meter till vägen (mätt på marken). det blev i allfall på håret tyckte jag.. pga bla stigning upp till pelletsförådet vilket tog nån meter till..
kort o gott jag trodde jag skulle ha mera marginaler men det har jag inte.. det är ganska tight.. trotts 11 meter..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Undvik att använda krökar om det inte är ETT MÅSTE. Krökar smular pelletsen. Om du ändå måste montera en krök, välj så stor bockningsdiameter som möjligt.Peter k skrev:Då kanske det blir bergvärmepump i alla fall. Småsäck blir för mycket jobb. Kanske ska ta mitt långa måttband och mäta mera nogrant. Måste det vara rakt in i förrådet eller går det att ha en 90 graders böj om förrådet är på baksidan av huset ?
Det står att det skall vara 15 m till lossningsstället annars ett extra tillägg på priset. Men de säger inget om hur långt rör du kan ha efter lossningspunkten.
Tror nog att om du kan monterar en anslutningspunkt närmare vägen än 10 m och sedan dra ett eget rör så rakt som möjligt så borde det fungera. Men varför inte ringa och fråga någon bulkbilsleverantör och fråga om det är möjligt att göra så som du tänkt dig.
Nu kanske det inte är så snyggt med ett rör tvärs över tomten, med det går att gräva ner röret alternativt montera röret vid leverans och sedan ta bort det tills nästa gång.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Vi har drygt 20 meter från vägen till anslutningsstosen. Oftast brukar det gå åt 25 meter slang för att få det att fungera. Vi har aldrig fått någon extra debitering för lång slang. Har fått leverans från Såbi och Vida.
Såbis distributör har 20 meter som max enligt reglerna tror jag, men det har aldrig varit något snack när bilen kommer. Sista bilen (helt ny) från Såbi som var och levererade hade nog säkert 50 meter slang med sig.
VIDA levererades med en bil från Lantmännen. Det fattades inte slang på den heller.
Såbis distributör har 20 meter som max enligt reglerna tror jag, men det har aldrig varit något snack när bilen kommer. Sista bilen (helt ny) från Såbi som var och levererade hade nog säkert 50 meter slang med sig.
VIDA levererades med en bil från Lantmännen. Det fattades inte slang på den heller.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
För att undvika krökar kan röret monteras i vinkel så att det blir så rakt som möjligt till bilen och då kanske pelletsen får en längre sträcka till vägg på köpet.
Senast redigerad av Stugsittaren den fre 16 dec, 2005 10:56, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jo jag funderade lite på om man kunde ha ett delbart förlängningsrör som man monterar ihop vid leverans. En variant är att jag tar en bit av garaget som ligger vägg i vägg med pannrumet. Då får jag rak påyllning in i förrådet fast på fel ledd så att säga, dvs röret skulle då komma in på långsidan av ett mycket smalt men långt förråd så det kanske fungerar så bra att fylla upp det då?Roli skrev:Undvik att använda krökar om det inte är ETT MÅSTE. Krökar smular pelletsen. Om du ändå måste montera en krök, välj så stor bockningsdiameter som möjligt.Peter k skrev:Då kanske det blir bergvärmepump i alla fall. Småsäck blir för mycket jobb. Kanske ska ta mitt långa måttband och mäta mera nogrant. Måste det vara rakt in i förrådet eller går det att ha en 90 graders böj om förrådet är på baksidan av huset ?
Det står att det skall vara 15 m till lossningsstället annars ett extra tillägg på priset. Men de säger inget om hur långt rör du kan ha efter lossningspunkten.
Tror nog att om du kan monterar en anslutningspunkt närmare vägen än 10 m och sedan dra ett eget rör så rakt som möjligt så borde det fungera. Men varför inte ringa och fråga någon bulkbilsleverantör och fråga om det är möjligt att göra så som du tänkt dig.
Nu kanske det inte är så snyggt med ett rör tvärs över tomten, med det går att gräva ner röret alternativt montera röret vid leverans och sedan ta bort det tills nästa gång.
Jag hoppas kunna lösa bulkpåfyllningen mha av två stycken 45-graders krökar. En 45-kraders vinkel på spiroröret för att ta mig ut genom källarfönstret. Kan inte lastbilen nå med slangen till källarfönstret så skarvar jag på en 45graders vinklel till och fortsätter med ytterligare 3m spirorör parallellt med huset. Med den skarven blir det bara 5 meter till lastbilen. Förhoppningsvis ska pelletsen inte krossas alltför mycket i mina 45-graders svängar.
Annars är väl just påfyllning ett bekymmer som pelletsbranchen måste lösa. Det måste gå fixa betydligt smidigare lösningar än de som finns idag.
Annars är väl just påfyllning ett bekymmer som pelletsbranchen måste lösa. Det måste gå fixa betydligt smidigare lösningar än de som finns idag.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Använder du spirorör som påfyllningsrör??Fredde skrev:Jag hoppas kunna lösa bulkpåfyllningen mha av två stycken 45-graders krökar. En 45-kraders vinkel på spiroröret för att ta mig ut genom källarfönstret. Kan inte lastbilen nå med slangen till källarfönstret så skarvar jag på en 45graders vinklel till och fortsätter med ytterligare 3m spirorör parallellt med huset. Med den skarven blir det bara 5 meter till lastbilen. Förhoppningsvis ska pelletsen inte krossas alltför mycket i mina 45-graders svängar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
Peter K:
Om ditt blivande pelletsförråd är långsmalt så skall du definitivt ha inblåset på en kortsida. Annars kommer du inte att kunna fylla det helt fullt samt att pelletsen har kort väg innan det "slår i" en vägg. Långsidans vägg i ditt fall.
Jag har ett förråd som är en meter brett och nästan 5 meter långt. Som en förlängning på mitt inblåsrör har jag en vanlig hängränna i plåt. Denna lösning gör att förrådet fyller hela förrådslängden och istort sett ända upp till tak, beror på hur nära taket som rännan är monterad.
Om ditt blivande pelletsförråd är långsmalt så skall du definitivt ha inblåset på en kortsida. Annars kommer du inte att kunna fylla det helt fullt samt att pelletsen har kort väg innan det "slår i" en vägg. Långsidans vägg i ditt fall.
Jag har ett förråd som är en meter brett och nästan 5 meter långt. Som en förlängning på mitt inblåsrör har jag en vanlig hängränna i plåt. Denna lösning gör att förrådet fyller hela förrådslängden och istort sett ända upp till tak, beror på hur nära taket som rännan är monterad.
Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Max avstånd från gata till förråd?
Inga problem att blåsa 35 meter..Peter k skrev:Går i pelletsfunderingar men är rädd att det stupar på leveranserna av pellets. Det går inte köra in en stor lastbil på tomten och det är ca 25m till huset, dessutom skall det ev. förrådet vara på baksidan så det blir närmare 35 meter. Går det att blåsa pellets så långt?

Om du vill kan du ha ett eget rör med bulkkoppling som du lägger ut före leverans så du kommer så nära väg som möjligt.. Bulkbilarna (foder) har 6 meters sådana som dom lägger ut då de ska blåsas långt typ 50 meter.. Det går mycket lättare att blåsa i rör än i slang..
Såg att du undrade om de gick ha en 90 graders böj (som jag förstod de utanför förrådet/ytterväggen??
Det går utmärkt ha bara en böj med stor radie med bulk anslutning på båda sidor.. De är snabbt kopplat då.. Sen har du bara x antal meter med rör o bulkkopplingar fram till väg.. Rör går som sagts tidigare lättare att blåsa genom o sliter inte lika mycket på pelletsen som slang..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Inga problem att blåsa 35 meter..Peter k skrev:Går i pelletsfunderingar men är rädd att det stupar på leveranserna av pellets. Det går inte köra in en stor lastbil på tomten och det är ca 25m till huset, dessutom skall det ev. förrådet vara på baksidan så det blir närmare 35 meter. Går det att blåsa pellets så långt?

Om du vill kan du ha ett eget rör med bulkkoppling som du lägger ut före leverans så du kommer så nära väg som möjligt.. Bulkbilarna (foder) har 6 meters sådana som dom lägger ut då de ska blåsas långt typ 50 meter.. Det går mycket lättare att blåsa i rör än i slang..
Såg att du undrade om de gick ha en 90 graders böj (som jag förstod de utanför förrådet/ytterväggen??
Det går utmärkt ha bara en böj med stor radie med bulk anslutning på båda sidor.. De är snabbt kopplat då.. Sen har du bara x antal meter med rör o bulkkopplingar fram till väg.. Rör går som sagts tidigare lättare att blåsa genom o sliter inte lika mycket på pelletsen som slang..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
hmmm f-n va segt att få i väg ett medd.. o när de väl gick få iväg blev de några för mycket..