Styrbox Ecotec, Bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ankan_84
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 01 dec, 2010 21:47

Styrbox Ecotec, Bioline 20

Inlägg av ankan_84 »

Hejsan, har precis sålt en komplett pelletsbrännare, modell Bioline 20. När den nye ägaren kopplar upp den får han detta fenomenet. Är det någon som vet vad som menas med detta. Att styrboxen skulle vara trasig finner jag underligt då den fungerade helt klanderfritt när den kopplades ner. Jag tror att vissa temp.givare och dylikt inte är anslutna. Är det någon sam har varit med om liknande?

Här är bilden, länkar till bygga hus där jag även har ställt samma fråga, hoppas att länkningen är okej för admin.

https://www.byggahus.se/forum/varme-all ... ost2447831

Mvh
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Styrbox Ecotec, Bioline 20

Inlägg av Roli »

Har tyvärr aldrig sett detta "fel" så jag har ingen hjälp att ge förut att det som xdigger skriver på byggahus kan vara en orsak.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Styrbox Ecotec, Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Jag svarar här nu istället. Trist läge, men ja då blir det svårt att hjälpa. Känns som att din köpare antingen är en klåpare, alternativt så har boxen gått sönder av ren och skär otur, jättesvårt att säga. Jag anser att man aldrig kan lämna garanti på gammal elektronik. Och den blir svårlagad där den sitter. Tror att en ny box går på runt 6000kr har jag för mig någon nämnt.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
ankan_84
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 01 dec, 2010 21:47

Re: Styrbox Ecotec, Bioline 20

Inlägg av ankan_84 »

Hej, tack för svaren. Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig. Styrboxen har ju fungerat helt felfritt, så jag känner att det måste ha skett någonting vid inkopplingen. Jag har ändå hjälpt köparen med en ny/begagnad box för 2000:-. Denna kommer att vara framme hos honom i början på denna vecka, men han vill att jag ska betala boxen och det känner jag inte riktigt för, då den faktiskt har fungerat hos mig, hur hade ni gjort?
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Styrbox Ecotec, Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Har en elektriker kopplat in boxen borde den första frågan vara?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
ankan_84
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 01 dec, 2010 21:47

Re: Styrbox Ecotec, Bioline 20

Inlägg av ankan_84 »

Det kan jag garantera att det INTE är, han har kopplat in den själv, det har han till och med sagt själv.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Styrbox Ecotec, Bioline 20

Inlägg av Roli »

Svårt att säga, hänger ju lite på hur "kunnig" personen i fråga är mm, mm. Men jag tror att jag nog inte hade lämnat någon "garanti" på grejorna om han har kopplat in den själv.

Om jag mot förmodan skulle göra det så skulle jag vilja få en bättre bild om hur det faktiskt är inkopplat innan jag hade sagt ja på att ersätta boxen. Fungerade den innan så krävs det nog felkoppling för at den skall gå sönder.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ankan_84
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 01 dec, 2010 21:47

Re: Styrbox Ecotec, Bioline 20

Inlägg av ankan_84 »

Ja, jag har svårt att tänka mig att den går sönder vid nedmontering. Vid demontering av panna har man plockat ur matningen och klippt av kablaget för temp.givarna. Kan inte gå sönder på annat sätt än att man lägger matningsspänningen på fel ingång.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Styrbox Ecotec, Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Låter inte seriöst att bara klippa kablar anyway.

Hade jag sålt en pryl som kräver behörighet för att koppla in så hade jag krävt det av kunden, finns alldeles för många "elklåpare" därute som kopplar fel och klantar sig.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
ankan_84
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 01 dec, 2010 21:47

Re: Styrbox Ecotec, Bioline 20

Inlägg av ankan_84 »

Håller med. Va inte hemma när den gamla pannan monterades ner tyvärr. Jag har ju, precis som ni säger ingen garanti på att han har kopplat rätt. Jag tycker ändå att jag har varit hjälpsam då jag fixat fram en ny styrbox för 2000:-. Han hävdar att boxen gått sönder när dom klippt kablarna, dock har jag pratat med en som servar brännare och han sa att det är nonsen. Den går sönder om du kopplar fel. Han hade aldrig varit med om att styrboxen gått sönder.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Styrbox Ecotec, Bioline 20

Inlägg av Roli »

Verkar vara vanligt att de som demonterar först bryter strömmen och sedan bara klipper alla matningar vid demontering. Min brännare som jag köpte begagnad hade också avklippa kablar och saknad tempgivare då den satt kvar på pannan och gick med till skroten.

Följer man bara elschemat och vet "lite" vad det innebär att koppla el så löser man en installation (har själv gjort det för 5,5 år sedan) men jag hade inte lämnat garantier på en utrustning som installeras av obehörig.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ankan_84
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 01 dec, 2010 21:47

Re: Styrbox Ecotec, Bioline 20

Inlägg av ankan_84 »

Okej, tack alla för svaren. Alltid bra att få lite input och feedback:)
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Styrbox Ecotec, Bioline 20

Inlägg av Snapphane »

Hur gick det med de svarta pixlarna?
Jag köpte en Bioline för några år sedan o vid inkopplingsförsök nyligen var det svart på displayen.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar