Har inte hunnit kollat upp fläkten ännu, men jag har varit i kontakt med ulma per telefon och har nu konstaterat att det är en brännare från 2005 som saknar interntemp funktion i plcn och för att få funktionen jag pratat om så krävs en nyare plc som tyvärr inte är värt att införskaffa på en så pass gammal brännare
Teknikern sa att den ska kopplas till en extern temperatur anordning, typ ulmapannan eller att man kör den på oljebrännarens temp.
Men på min Albinpanna kan jag inte ställa start och stop temperatur utan jag kan endast ställa in maxtemp och sedan bryter den strömmen, sjunker ~10 grader sen slår den till. Det kan inte vara optimalt vid pellets eldning att gå upp till 85 grader, sen ner till 75ish och sedan slå till för att sedan gå upp till 85 grader igen? men åt andra sidan så kanske man kan leva med det tanke på att brännaren var billig som tusan. fast man vill ju inte att panna eller skorsten ska ta skada..
Har jag tur så kanske det finns någon ställskruv på själva oljearmaturen att den ska vänta något längre innan den slår till.
såg även under menyn på pelletsbrännaren att det fanns en väntetid, dock osäker vad den har för funktion, men om nu skulle vara så att den funktionen ställer väntetiden innan brännaren kör igång så skulle man i princip kunna ställa den på 30 min..
så från att pannan slår till vid 75 grader att den då väntar ytterliga 30 min innan den börjar mata på så kanske tempen har hunnit sjunka till 65 grader eller om det går att köpa en billig anordning att koppla in på sidanom som styr just start och stop?
ursäkta om det blir långa inlägg
Använd inte citeringsknappen när du svarar under det inlägg som avses. Citering borta. / moderator