Pellets - Ecotec-A4 log

-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av -PMK- »

Ska fixa en idag, såg också att den var klockad (1Ghz) så den går nu på original 900 MHz.
CTC 256B + Ecotec A4
dalkarl
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 13 dec, 2015 22:42
Ort: Asmundtorp

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av dalkarl »

Ah, det kan förklara en del, dock kräver mysql en del och speciellt vid täta anrop. Flänsen lär hjälpa! ;-)
Panna: EcoTec MiniQ 20 (-09), brännare: EcoTec Bioline 20kW (-16), acktank: Strömsnäsp. TS500 (-09) + kamrörsbat. ESSEM 2-1122 9,5m, elpat.: Värmebar. VB9003F 9kW (-09), ext.förråd ca.8 m3, dragbegr: Tigerh. TIGEX 25, cirk.: 2 st Grundfos UPS 25-60.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av -PMK- »

Den har gått stabilt nu i några veckor så nu ska jag börja med att programmera in givarna så att arduinon inte behövs.

Sen ska jag fixa en imagefil.
CTC 256B + Ecotec A4
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av Cicaro »

Kommer det en imagefil så kanske till och med jag som annars bara knåpar analoga system går och köper mig en rasberry, tyvärr är mina programmeringskunskaper för dåliga numera för att ge mig i kast med det själv :( men jag betatestar gärna :)

Vore lite skoj att kunna logga förbrukning och pannan bättre än att försöka komma ihåg att fylla i energiloggen när jag fyller på pellets. Användning lär jag komma på när man väl har statistiken

vädret loggar jag redan med en väderstation och cumulus, det trodde jag var en kul grej fram tills jag började räkna graddagar :lol:

Lägger även in länken till den gamla tråden eftersom det tog mig en kvarts sökande att hitta, var ju säker på att det fanns mer diskussioner :) viewtopic.php?f=7&t=16553
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av -PMK- »

Jag har flyttat och har inte tillgång till någon brännare länge tyvärr.

Har kvar all kod m.m. (inte helt optimalt kodat, ,men funkar).
Tänkte lägga upp allt jag har "raw" på något bra ställe då jag har svårt att pilla igång något utan tillgång till hårdvara.
(php kod, python kod, ritningar på inkoppling på kretskort. m.m.)

Ska fixa en image på minneskortet, men det lär bli pill. (nätverk, koppling mot arduino, databas på extern disk m.m.).

Någon kanske vill koda om det bättre eller sno lite kod :)
CTC 256B + Ecotec A4
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av Cicaro »

Attans! Det här som var så lovande. Du vill inte komma hit och logga? :lol:

Skämt åsido, jag tar gärna en kopia på både imagefil och rawmaterialet så långt du hunnit (imagefil etc). Även om jag ännu inte har tid att ta fram programmeringskunskaperna igen så är det bra mycket lägre tröskel att ta vid någon annans arbete än att börja helt från scratch när tiden tillåts.
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Pellets - Ecotec-A4 log

Inlägg av xdigger »

PMK om du är kvar därute även om du bor i lägenhet, har precis börjat med arduino och har väl tänkt installera Domoticz på en Pi, och tänkte fan kan man inte köra en arduino som interface mot 3006.an, helt enkelt skicka och ta emot data via seriellporten på 3006.an med hjälp av en arduino som sen skickar det med en rflänk till domoticz, frågan jag har är egentligen skickar man strängarna i klartext till 3006.an? Är i tjejens föräldrars sommarstuga och har bara min telefon med mig så jag har inte läst allt i en riktig webbläsare så jag ska läsa igenom allt du skrivit noga när jag kommer hem. Är lite sugen på att börja logga nu och jag har en massa Arduino Nano ligger hemma och väntar! :D
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar